×

جستجو

معرفی مقاله: «تأملی در کتیبه‌ها و نقوش مسجد جامع زواره»

پیرو مقاله قبلی درباره مسجد پامنار زواره، مقاله دیگری به معرفی تزیینات و کتیبه های مسجد جامع زواره اختصاص دارد با عنوان: «تأملی در کتیبه‌ها و نقوش مسجد جامع زواره.» در چکیدۀ این مقاله آمده است:
«یکی از بناهای شاخص دورۀ سلجوقیان از این حیث، مسجد جامع زواره است که در این مقاله با نگاهی به ابعاد تاریخی و محتوایی، بیشتر به قابلیت‌های گرافیکی کتیبه ها و نقوش آن پرداخته شده است. همچنین مقاله حاضر به تعمق و وارسی کتیبۀ تاریخ دار مسجد جامع زواره پرداخته و نتیجه حاصل آن که تاریخ ساخت مسجد جامع زواره برخاف نظر آندره گدار، ۵۶۴ هجری قمری است نه ۵۳۰ هجری قمری. این مهم در گذار از آنالیز گرافیکی کتیبۀ تاریخی بنا و تأمل در آن حاصل آمده است که نشان از اهمیتِ مستندنگاری در حفظ ارزش‌های واقعی یک بنا دارد. با اشاره به این نکته که نگارندگان قالب گرافیکی را به جهت دست‌یابی به شکل و محتوای کتیبه‌ها و نقوش به کار برده اند که این امر خصوصیات تزیینی بنا را به وضوح آشکار و امکان قیاس آن را با تزیینات بناهای هم عصر خود (و یا بناهای ادوار دیگر) میسر ساخته است. از سوی دیگر باززنده‌سازی بخش‌های مفقوده کتیبه‌ها، مجموعه‌ای جامع از الفبای کوفی مسجد جامع زواره را پدید آورده که این مجموعه در بازسازی بخش های از بین رفته بسیار کارآمد است.»

صالحی کاخکی، احمد و شادابه عزیزپور. «تأملی در کتیبه‌ها و نقوش مسجد جامع زواره» در نامۀ باستان‌شناسی، ش ۲، دورۀ دوم، بهار و تابستان ۱۳۹۱، ص ۹۷- ۱۲۰.

این مقاله را از این نشانی دریافت کنید:

 

https://nbsh.basu.ac.ir/?_action=articleInfo&article=431

اشتراک مطلب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط

وبگاه تاریخ‌پژوهی و نظریه‌پژوهی معماری و هنر