×

جستجو

ساخت موسیقی در ایران؛ از سده‌ی ۱۵ تا اوایل سده‌ی ۲۰م (از مجموعه‌ی موسیقی و اجرا در میان مسلمانان) | امیرحسین پورجوادی

«ساخت موسیقی در ایران؛ از سده‌ی ۱۵ تا اوایل سده‌ی ۲۰م (از مجموعه‌ی موسیقی و اجرا در میان مسلمانان)» امیرحسین پورجوادی

Music Making in Iran from the 15th to the Early 20th Century (Music and Performance in Muslim Contexts) Amir Hosein Pourjavady Edinburgh University, 2023 Press

ایران، در طول تاریخ پرفراز و نشیبش، هجوم بیگانگان، بیدادها، آشفتگی‌ها، و گسست‌های تاریخی-اجتماعی بسیاری را از سر گذرانده است. گرچه، نابسامانی‌های مداوم سنت موسیقیایی درباری را از قوام یافتن باز داشت، آمیختگی آن با فرهنگ عربی، مغولی، ترکی، هندی، و قفقازی به التقاط موسیقیایی انجامید. تداوم سنت شعر درباری ایرانی، تا پیش از سده‌ی دهم میلادی، قابل پی‌گیری است؛ اما این موضوع درباره‌ی سنت موسیقیایی درباری و خَلق و تداوم آن، توسط موسیقی‌دانان ایرانی، صادق نیست. در کتاب ساخت موسیقی در ایران، تغییر و تطور موسیقی، از منظر اجتماعی و نظری، از دوره‌ی تیموریان تا پایان دوره‌ی قاجاریه (از سده‌ی پانزدهم تا اوایل سده‌ی بیستم میلادی)، بررسی می‌شود. وجوه بسیاری از ساخت موسیقی، در ایران در این بازه‌ی زمانی، بررسی می‌شود؛ مراکز هنرپروری و حامیان موسیقی، نقش حامیان، نظریه‌پردازان موسیقی، رساله‌های موسیقی، نهادهای اجتماعیِ موسیقی‌دان‌ها، فرهنگ حرمسراها، و سیاق اجرای موسیقی از جمله‌ی آنهاست. در کتاب، گونه‌های مجالس موسیقیایی و قالب‌های اجرایی، از دوره‌های مختلف و در نسبت با جریان‌های غربی، تغییرات سیاسی-اجتماعی، و همینطور دیگر فرهنگ‌های موسیقیایی، با یکدیگر قیاس شده است. این کتاب، همچنین، ارتباط تاریخیِ میان موسیقی ایران و موسیقی نواحی مجاور آن را، همچون ترکیه، آذربایجان، افغانستان، و آسیای میانه، روشن می‌کند.

فهرست مطالب کتاب:

Frontmatter CONTENTS List of Illustrations List of Tables Note on Transliteration and Translation Acknowledgment Preface PART I HISTORICAL AND SOCIAL CONTEXTS 1. Centers of Musical Patronage between the Fifteenth and Eighteenth Centuries 2. Courtesans and Concubines in Early Modern Iran 3. Musical Life in the Nineteenth Century PART II MUSIC THEORIES AND PRACTICES 4. The Modal System 5. Rhythm 6. Musical Genres Appendix 1: The Systematist Texts Appendix 2: The Non-Systematist Texts Appendix 3: An Account of the Modal System and Rhythmic Cycles in Non-Treatises Glossary Work Cited Index

اطلاعات بیشتر:

https://edinburghuniversitypress.com/book-music-making-in-iran-from-the-15th-to-the-early-20th-century.html

اشتراک مطلب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
«مسجد سنجیده‌ی قزوین: کارکرد و زمان ساخت» | لیلا قاسمی، زهره تفضلی
در محله‌ی کهن راه‌ری در شهر قزوین، بنایی تاریخی با نام «مسجد سنجیده» وجود دارد. تاریخِ ساختِ این بنا و بانی آن نامشخص است. با در نظر گرفتن برخی شواهد کالبدی در بنا و برخی شواهد در گزارش‌های مرمتیِ بنا و نظر به اینکه برخی محققان پیشین با توجه به شباهت فرم بنا به مقابر، احتمال تغییر کارکرد این بنا را مطرح کرده‌اند، به نظر می‌رسد کارکرد اصیل بنا چیزی غیر از مسجد بوده و در دوره‌ای کارکرد آن تغییر یافته است. درباره‌ی کارکرد اصیل آن نظراتِ مختلفی وجود دارد.
اسطوره و اسطوره‌شناسی نزد ژرژ فردریش کروزر | نخستین نشست از سلسله نشست‌های سهراب
برگزارکننده: گروه پژوهشی میت‌اوخته، موسسه‌ی فرهنگی هنری کتاب‌آرایی ایرانی میزبان: نگارخانه‌ی لاجورد
ایران‌شناسی در قلمرو زبان آلمانی (دو گزارش تاریخی) | رودیگر اشمیت، مانفرد لورنتس
ایران‌شناسی در آلمان سنّتی غنی است و سابقه‌ای چندصدساله دارد. به‌واقع هیچ‌یک از حوزه‌های گوناگون پژوهش در تاریخ و فرهنگ ایران کهن، اعمّ از باستان‌شناسی،...
تاریخ هنر و نهادهایش: بنیادهای یک رشته (۱) | پاره‌ای دیگر از کتاب‌نگاشت توضیحی نظریه‌های تاریخ معماری و هنر
مهرداد قیومی بیدهندی
الیزابت منسفیلد، استاد تاریخ هنر در دانشگاه ساوت در سوانی امریکا، در این کتاب، مقالاتی را بر محور موضوع بررسی رشته‌ی تاریخ هنر را از...

وبگاه تاریخ‌پژوهی و نظریه‌پژوهی معماری و هنر