×

جستجو

شهر نمایش: معماری چطور دوبی را ساخت| تاد ریس

خط آسمان سرسام‌آور و معماری متظاهرانه دوبی را مشهور کرد. کتاب همین خط آسمان و معماری را  ردگیری می‌کند و به طرحی قرن بیستمی برای بقای دوبی می‌رسد.

در سال ۱۹۵۹ متخصصان توافق داشتند که اگر بنا باشد دوبی را به چیزی بیش از یک بندر بی‌قانون تبدیل شود، برنامه و طرحی لازم است. به‌طور خاص، طرحی شهری را توصیه کردند که دوبی را دربرابر بی‌نظمی و گمنامی تقویت کند. حاکم وقت دوبی با معمار بریتانیایی، جان هریس دستِ همکاری فشردند تا هریس برای جلب توجه جهان به دوبی و بعد جلب سرمایه‌گذاری جهانی در دوبی طرحی راهبردی آماده کند.

کتاب داستان چگونگی استخدام هریس و سایر متخصصانی را تعریف می‌کند که دگرگونی تماشایی دوبی طی دهۀ ۱۹۷۰ را رقم زدند. نویسنده با تکیه بر مصاحبه‌های اختصاصی، آرشیوهای خصوصی، عکس‌های قدیمی و اسناد دولتی‌ای که قبل از این نادیده مانده بود، مباهات و سماجتی را نشانمان می‌دهد که دوبی با تکیه بر آن چون تجارتی پرسود جلوه فروخت. معماری بود که آن طرح و برنامه را چشمگیر کرد. به این منظور نویسنده دستاوردهای اولیۀ معماری در دوبی را برجسته می‌کند، از جمله نخستین بیمارستان، نخستین بانک ملی و نخستین آسمان‌خراش در این شهر؛ بناهایی که به منزلۀ نمایشگاهی برای اعلان جایگاه دوبی در جهان طراحی شده بودند.

ریس تاریخ نادیدۀ خط آسمان شهر را ــ که یک‌شبه برپا نشده بود ــ مطالعه کرده است. او در آثار مدرن معماری که در ابتدای راه در این شهر ساخته شد بنیان‌های راهبردی شهری برای بقا را یافته است. دوبی آزمایشگاه شهر جهانی و پیش‌بینی زودهنگامی شد از اینکه امروز شهری کردنِ هر جایی از جهان چطور اتفاق می‌افتد.

 

اطلاعات بیشتر دربارۀ کتاب:

https://www.sup.org/books/title/?id=29960

اشتراک مطلب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
گزیده‌ی متن؛ به مناسبت روز سعدی
صبح به اتفاق یاران به زیارت آرامگاه حافظ و از آن پس به ساختمان مقبره‌ی سعدی شتافتیم. نخست در مدخل اللّه‌اکبر طاق دروازه‌ی قرآن را...
گزیده‌ی متن؛ به مناسبت روز سعدی
هم‌خون بودن و خون ملی یعنی چه؟ کسی چه خبر دارد که در عروقش چه خونی جریان دارد؟ این همه ادوار که بر ما گذشته،...
«زنان و صنعت ساختمان در بریتانیا و ایرلند عصر جرجی» | کانر لوسی
با اینکه نقش زنان، در جایگاه طراحان و/یا بانیان معماری، در سده‌ی هجدهم میلادیِ بریتانیا و ایرلند بیش از پیش شناخته شده، نقش آنها در ساخت معماری مناقشه برانگیز باقی مانده است. این موضوع، در این مقاله، با بیرون کشیدن بسیاری از منابع درجه‌ی دوم و همچنین اسناد اصناف و دیگر منابع اولیه در لندن و دوبلین، روشن می‌شود.
آیا تاریخ هنرْ جهانی است؟ | پاره‌ای دیگر از کتاب‌نگاشت توضیحی نظریه‌های تاریخ معماری و هنر
مهرداد قیومی بیدهندی
کتاب آیا تاریخ هنر جهانی است؟ مجلد سوم از مجموعه‌ی هفتگانه‌ای است با عنوان «هم‌اندیشی‌های هنر»، که به کوشش جیمز الکینز فراهم آمده است. هدف...

وبگاه تاریخ‌پژوهی و نظریه‌پژوهی معماری و هنر