×

جستجو

دیده‌ها و نادیده‌های گدار: بررسی دیدگاه آندره گدار در مرتبۀ شناخت آثار ایران| سینا زارعی

در دهۀ دوم سدۀ بیستم میلادی زنجیره‌ای از رویدادها زمینۀ حضور آندره گدار در ایران و عرصۀ شناخت هنر ایران را میسر کرد. زمانی که گدار به ایران آمد، معماری و هنر ایران در مواجهه با دنیای مدرن وارد مسیری نو شده بود. او بیش از سه دهه در حوزه‌های گوناگون هنر ایران از مطالعه و پژوهش تا مدیریت و آموزش طراحی حضور یافت. تداوم و تنوع حضور او در حوزه‌های مختلف نظری و عملی موجب شد تا گدار در مواجهۀ هنر ایران با دنیای جدید نقش مهمی را ایفا کند. فهم تأثیر گدار در تغییر نگاه به هنر ایران نیازمند مقدمات فراوان است. یکی از این مقدمات بررسی و شناخت مقام و منظر گدار در مواجهه با هنر ایران است. 

در این تحقیق، سینا زارعی، نگاه گدار در شناخت آثار هنری ایران و مفاهیم اصلی در دیدگاه او را شناسایی می‌کند. بدین منظور می‌کوشد، از آثار پژوهشی گدار و نوشتارها و گفتارهایش استفاده کند. این تحقیق چهار فصل دارد. در فصل اول، «گدار در تاریخ»، شرحی از زندگی گدار از آغاز تا دوره‌های مختلف حضور در ایران را بررسی می‌کند. در فصل دوم، «مبانی نظری و روشی»، خاستگاه‌های سخن و تفکر گدار را می‌شناسد. در فصل سوم،«گفتار و نوشتار گدار»، مفاهیم به کار رفته در سخن و عمل گدار را با استفاده از نوشتار، گفتار و فعالیت‌هایش شرح می‌دهد. در فصل چهارم،«دیدگاه گدار»، دیده‌ها و نادیده‌های گدار و تأثیر آن در شناخت هنر ایران را مطالعه می‌کند. 

سینا زارعی.«دیده‌ها و نادیده‌های گدار: بررسی دیدگاه آندره گدار در مرتبۀ شناخت آثار ایران». پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد مطالعات معماری ایران. استاد راهنما: دکتر زهره تفضلی. استاد مشاور: دکتر مهرداد قیومی بیدهندی. تهران: دانشگاه شهید بهشتی، اردیبهشت ۱۳۹۴.

اشتراک مطلب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط

وبگاه تاریخ‌پژوهی و نظریه‌پژوهی معماری و هنر