×

جستجو

معرفی وبگاه پلتفرم

معرفی وبگاه پلتفرم 

فرزاد زره‌داران

 

وبگاه پلتفرم (Platform) جایی است برای تبادل آرا دربارۀ تحقیق کردن، تدریس کردن، نوشتن و کار کردن، دربارۀ بناها و فضاها و منظر‌ها. این سایت را در نشانی زیر می‌یابید:

https://www.platformspace.net/home

 

 هدف این وبگاه آن است که مخاطبانش را به گفتگو‌های انتقادی وا دارد. پلتفرمْ رویکرد‌های میان رشته‌ای را دنبال می‌کند و پذیرای افرادی است که به گفتگو‌های انتقادی در بارۀ بناها و فضا‌ها و منظر‌ها، چه در دوران تاریخی و چه معاصر، علاقه‌مند اند؛ افرادی از تمامی نقاط جهان و با هر تخصصی.

آنچه که در این وبگاه منتشر می‌شود یادداشت‌های کوتاهی است که در شش بخش جای می‌گیرد:

 

 ۱- یافتن (Finding)

در این بخش، اندیشه‌های جدید دربارۀ تحقیق کردن یا یافته‌های مرتبط با تحقیقی خاص به اشتراک گذاشته می‌شود؛ یافته‌هایی که ممکن است اندیشۀ غالب در بارۀ یک موضوع، یک عکس، یک فیلم، یک داستان یا شیوۀ مواجهه با شواهد را تغییر دهد.

 

  ۲- تاریخچۀ خانه‌ (House Histories)

تاریخچۀ خانه بخشی است که در آن تجربه‌های مرتبط با خانه به اشتراک گذاشته می‌شود؛ تعاریفی که مخاطبان این وبگاه از مفاهیم مرتبط با خانه دارند، معیارهایی که آن را از یک بنای هر روزه به «خانه» تبدیل می‌کند و راهکار‌های اقتصادی و سیاسی و طراحی در بارۀ  ایجاد خانه‌های مقرون به صرفه همگی در این بخش می‌گنجد.

 

 ۳- ایده (Opinion)

این بخش جایی است برای موضع گرفتن دربارۀ طیف وسیعی از مشکلات و دغدغه‌های بحرانی و پیوند زدن آنها با موضوع ساختمان‌ها و فضا‌ها و منظر‌ها. در اینجا، افراد از منظر ساختمان و فضا و منظر به آن مشکلات می‌پردازند و با توجه به تحقیقی که انجام داده‌اند در باره‌ی وجوهی از آن گفتگو می‌کنند.

 

  ۴- خواندن/ گوش کردن/ دیدن (Reading/ Listening/ Watching)

افراد گاهی با کتاب، فیلم یا پادکستی رو به رو می‌شوند که آن را برای مخاطبان وبگاه پلتفرم مناسب می‌دانند. بخش خواندن/ گوش دادن/ دیدن جایی است که این افراد آن منابع را معرفی می‌کنند، توضیح می‌دهند که آنها را از چه وجه برای خوانندگان وبگاه مفید می‌دانند و گاه مشخص می‌کنند از نظر آنها مطالب یا مدارک معرفی شده برای عرضه در چه جای‌ها و موقعیت‌هایی مناسب است.

 

  ۵- تدقیق (Specifying)

 این بخش به گفتگو دربارۀ فعالیت‌های چند وجهی‌ای اختصاص دارد که به نوعی با بناها و عاملان آنها مرتبط است - مانند ساختن و مدیریت پروژه و صورت برداری. همچنین نسبت بین این وجوهِ دنیایِ مادی با فعالیت‌های گذشته، کارگران، فنون و دیگر مسائل اجتماعی و سیاسی بررسی می‌شود. این بخش جایی است برای گفتگو در این باره که ما چه می‌سازیم؟، چگونه می‌سازیم و سازندگان جای‌هایی که ما هر روزه در آن زندگی می‌کنیم چه کسانی هستند؟

 

  ۶- تدریس/ کار (Teaching/ Working)

پلتفرم در این بخش به مسائل آموزش و کار می‌پردازد؛ مشکلات ثبت‌نام، تغییر در قوانین سفر و ویزا، تغییر در بودجه‌های تحقیق و موقعیت‌های کاری. همچنین موضوعات مانند نحوه‌، آموزش در مدارس معماری مطرح می‌شود. این بخش روش‌های جدیدی از آموزش را در اختیار خوانندگان وبگاه قرار می‌دهد؛ چه بسا آنان بتوانند این روش‌ها  را در تدریس خود به کار ببرند.

 

*از سرکار خانم #سمیرا_فتحی بابت معرفی این وبگاه تشکر می‌کنم.

🔸اطلاعات بیشتر دربارۀ وبگاه:

https://www.platformspace.net/what-do-we-publish

 

اشتراک مطلب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط

وبگاه تاریخ‌پژوهی و نظریه‌پژوهی معماری و هنر