×

جستجو

افتتاح اولین محور مواصلاتی شرق ـ غرب بدون خودرو در اصفهان

خبرگزاری شهرداری اصفهان:

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شهرداری اصفهان با خوش‌فکری مسئولان و هم‌دلی مردم پروژۀ استفاده از شتر به جای خودرو در محور شرق به غرب اصفهان، موسوم به زاینده‌رود، که در نوروز ۹۷ کلید خورده بود امسال، نوروز ۱۴۰۰، به بار نشست.

شرمندگی بداخلاق‌ها

یکی از مدیران ادارۀ میراث فرهنگی اصفهان که نخواست نامش فاش شود گفت: «بداخلاق‌هایی که در نوروز ۹۷ به آوردن شتر در زاینده‌رود اعتراض کرده بودند شرمندۀ مردم و کشاورزان شدند. خلاقیت مدیران شهرداری اصفهان در همکاری با ادارۀ میراث فرهنگی استان باعث شد بتوانیم برای کشاورزان شرق اصفهان کارآفرینی کنیم. جمعی از فعالان محیط زیست نیز در نشستی که با شهردار محترم داشتند رضایت خود از بهره‌برداری از این محور را اعلام کردند. برای اولین بار در ایران توانستیم یکی از تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم. الان در این محور مواصلاتی تعداد ۱۰۰نفر شتر در حال رفت و آمد هستند که به این ترتیب برای ۱۵۰ نفر از کشاورزان شرق اصفهان کارآفرینی شده است.»

وی با اشاره به حادثۀ تخریب سی‌وسه‌پل در تابستان ۹۷ خاطرنشان کرد: «این محور که با احداث زیرگذرهای شهرستان، خواجو، جویی و مارنان به بهره‌برداری رسید خاطرۀ مرگ و آسیب‌دیدگی کودکان ایرانی به خاطر وجود سی‌وسه‌پل را از ذهن مردم پاک کرد و باعث شد عوامل تخریب سی‌وسه‌پل که فقط به فکر سلامتی مردم و کودکان این سرزمین بودند از این ماجرا سربلند بیرون بیایند.»

یکی از اعضای یکی از سمن‌های اصفهان که در زمینۀ فرهنگ اصفهان فعال است در این باره به خبرنگار ما گفت: «در زمان تخریب پل کسانی بودند که می‌خواستند با بداخلاقی حفظ آثار تاریخی را مهم‌تر از جان مردم ایران جلوه بدهند که خوشبختانه با هوشیاری مردم و مسئولان نتوانستند به اهدافشان برسند. ما باید در نظر داشته باشیم که آثار تاریخی و طبیعی هر سرزمینی باید بنا به نیاز زمانه استفاده شوند و اگر پلی بیش از آنکه مفید باشد به جان و مال مردم آسیب برساند تخریب آن بر حفظش ارجح است. الان مسئولان پل‌های دیگر را حفظ کرده‌اند و برای بهره‌برداری از این محور بدون خودرو هزینه‌های هنگفت احداث زیرگذر را متقبل شده‌اند، تخریب خودجوش سی‌وسه‌پل باعث شد بتوانیم این محور را بدون مداخله در مسیر زاینده‌رود یا تونل مترو به شکل ارگانیک خود حفظ کنیم و به بهره‌برداری برسانیم.»

خبرنگار ما به سراغ یکی از کشاورزان شرق اصفهان نیز رفت که هم‌اکنون در این محور به حرفۀ ساربانی مشغول است، وی چنین گفت: «خدا را شکر و به لطف مسئولان نه تنها اوضاعمان از زمانی که کشاورزی می‌کردیم بهتر است بلکه به یاری دیگر ساربانان و ادارۀ میراث فرهنگی استان در پی برگزاری تورهای شترسواری در کویر ورزنه هستیم. این تورها از غرب اصفهان آغاز می‌شود و مسافران می‌توانند با تجربۀ کاروان‌های تجاری گذشته این مسیر از غرب به شرق را تا کویر ورزنه طی کنند و دو روز هم با شتر کویرنوردی داشته باشند.»

بنا به توضیح ریاست محترم ادارۀ میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان قرار است این تغییر کاربری محوری طبیعی به طولانی‌ترین محور مواصلاتی بدون خودرو در کتاب رکوردهای جهانی ثبت شود و افتخار دیگری برای ایران و ایرانی و به‌خصوص نصف جهان و مردمش باشد.

  • این مطلب طنز است و هر گونه شباهت با اتفاقات و افراد واقعی اتفاقی است. 
اشتراک مطلب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط

وبگاه تاریخ‌پژوهی و نظریه‌پژوهی معماری و هنر