×

جستجو

توسعۀ ایران: شهرک‌های شرکتی، معماری، و قدرت‌های جهانی |حمیدرضا محبوبی صوفیانی

Developing Iran
Company Towns, Architecture, and the Global Powers

by Hamidreza Mahboubi Soufiani
Routledge, 2024

 

موضوع کتاب حاضر بررسی برآمدن شهرک‌های شرکتی مدرن در ایران با تکیه بر تاریخ‌های معماری، سیاسی و صنعتی در پروژۀ ساخت سه شهرک شرکتی بخصوص و در تعامل با «سه قدرت بزرگ» جنگ جهانی دوم است.
روایت کتاب مبتنی بر نوعی طرح سه‌جانبۀ تحقیقی است که شکل‌گیری و توسعۀ صنایع نفت، فولاد و مس را در این سمت جهان، ایران، به ترتیب زمانی پی می‌گیرد که به ترتیب حوزۀ مورد توجه بریتانیا، شوروی، و ایالات متحده بود.
با پیشبرد سه بررسی تطبیقی، کتاب سه نظرگاه برآمده از سه پارادایم ایدئولوژیک در طراحی به دست می‌دهد: منطقه‌گرایی پسااستعماری، سوسیالیسم جهانی، و ملت‌سازی مدرن خردگرایانه. از منظر سیاق جهانی سیاسی، کتاب در آشکار کردن شناختی تازه دربارۀ تقابل‌های سیاسی‌ـ‌منطقه‌ای این سه ملت در جنوب جهانی به منظر بسط حوزۀ نفوذشان بعد از جنگ جهانی دوم  نیز مشارکت می‌کند. علاوه بر این، کتاب نشان می‌دهد که هر کدام از این قدرت‌ها چطور پس از جنگ جهانی دوم معماری مدرنیستی را به کار گرفتند و آن را با چارچوب ذهنی ایدئولوژیکشان انطباق دادند تا به اهداف بخصوص اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی دست پیدا کنند.
کتاب رویکردی فرارشته‌ای دارد و با استفاده از روش‌های متعددی چون مطالعۀ میدانی تطبیقی، پیمایش محلی، تحلیل اسناد چندزبانه، پیوندهای درونی چندگانه میان معماری و سیاست و توسعۀ صنعتی را بررسی می‌کند. به این ترتیب، مخاطب کتاب طیف گوناگونی از پژوهشگران و دانشجویان معماری، تاریخ، روابط بین‌الملل و مطالعات خاورمیانه را در بر می‌گیرد.

فهرست مطالب کتاب:

Introduction

Part I: Oil Industry and the British Empire
Chapter 1: Iran’s Oil Company Towns
Chapter 2: Gachsaran Oil Company Town

Part II: Steel Industry and the Soviet Union
Chapter 3: Arya Mehr Steel Complex
Chapter 4: Aryashahr Steel Company Town

Part III: Copper Industry and the United States
Chapter 5: Sarcheshmeh Copper Complex
Chapter 6: Sarcheshmeh Copper Company Town

Conclusion

اطلاعات بیشتر:

https://www.routledge.com/Developing-Iran-Company-Towns-Architecture-and-the-Global-Powers/Soufiani/p/book/9781032431123

اشتراک مطلب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
جستار چهارم از پنج جستار در باب نقش معماری و شهر در رمان یوسف‌آباد، خیابان سی‌وسوم، نوشته‌ی سینا دادخواه [۴] | نازنین عارف‌کیا
آخرین راوی رمان، دختری بیست‌­ساله به اسم نداست که نام او نیز مانند سه شخصیت دیگر، از بخش اول تا چهارم بارها تکرار شده و در تمام بخش‌­های دیگر حضور دارد. تجربه‌­ی ندا در مواجهه با شهر و بناها قدری متفاوت با بقیه­‌ی راویان است؛ چرا که مسیر زندگی او نیز تفاوت­‌های زیادی با باقی شخصیت­‌ها دارد. او که دوران نوجوانی خود را، مانند سامان، در شهرک اکباتان گذرانده، زمانی ناچار به کوچ همراه خانواده­‌اش شده و به بندرعباس می‌­رود.
احیای «شهر اسلامی» در قرون ۲۰ و ۲۱ | میزگرد
«شهر اسلامی» به‌عنوان یک مفهوم و موضوع تاریخی مبهم از قرن نوزدهم در تخیل اروپایی ابداع شده است. با این حال، نقد شرق‌شناسی این انتظار را که تجدید حیات عقاید و سیاست‌های اسلامی آغازگر مرحله جدیدی از شهرسازی اسلامی باشد، به‌ویژه در حکومت‌های دین‌سالاری مسلمان مانند ایران و همچنین ترکیه و خلیج‌فارس، فرونشانده است.
نظم بصری تفرجگاه؛ چهارباغ اصفهان صفوی و تجربه‌های حسی‌اش | برگزاری رویداد
فرشید امامی بر اساس کتاب اخیر خود با عنوان اصفهان: معماری و تجربه شهری در ایران اولیه (انتشارات دانشگاه ایالتی پن، 2024) که به تازگی...
«تأملی بر اسطوره‌ی شیخ بهایی در معماری» | جعفر طاهری
اندیشه‌ی اسطوره‌ای بهاء‌الدین عاملی (شیخ بهایی)، بیش از چهار سده حاکم بر قلمروهای گوناگون علوم و فنون، بویژه معماری بوده است. مقاله‌ی حاضر تأملی تاریخی در آثار و لایه‌های پنهان زندگی شیخ بهایی و ارتباط او با قلمرو معماری است؛ و تلاش می‌کند با استناد به مدارک تاریخی اندیشه‌ی دیرپای توانایی و حضور برجسته‌ی شیخ در قلمرو معماری را مورد تحلیل قرار دهد.

وبگاه تاریخ‌پژوهی و نظریه‌پژوهی معماری و هنر