×

جستجو

معصومیت اشیاء | اورهان پاموک

«معصومیت اشیاء» کتابی است که از قلم نویسنده معروف ترکیه‌ای، اورهان پاموک، به رشته تحریر درآمده است. اورهان پاموک، برنده جایزه نوبل ادبیات، با این اثر یک بررسی متفاوت و جذاب از دنیای اشیاء و نقش آن‌ها در حیات روزمره و فرهنگ ما می‌دهد. کتاب "معصومیت اشیاء" به موزه‌ی شهری استانبول اختصاص دارد، که خود پاموک آن را پایه‌ریزی کرده است. در این موزه، اشیاء و وسایل مختلفی از داستان‌های اورهان پاموک، به نمایش گذاشته شده است. این کتاب در واقع یک راهنمایی برای موزه و همچنین یک بررسی گونه‌ای از فلسفه و فرهنگ استانبول است.
در این کتاب، پاموک با استفاده از اشیاء به ما نشان می‌دهد که چگونه می‌توان با استفاده از اشیاء، داستان‌هایی را روایت کرد. او از اشیاء به عنوان نمادها و رمزهایی استفاده می‌کند که می‌توانند به ما در مورد تاریخ، فرهنگ، و حتی روابط انسانی بیشتر بیاموزند. پاموک در این کتاب به طور عمیق به اهمیت اشیاء در زندگی‌های ما می‌پردازد. او باور دارد که اشیاء می‌توانند حافظه‌ها، احساسات و تجربیات ما را ذخیره کنند. برخی از این اشیاء به دلیل ارتباط شخصی و عاطفی با ما اهمیت خاصی پیدا می‌کنند و برخی دیگر به دلیل اهمیت فرهنگی و تاریخی.
سبک نگارش اورهان پاموک در "معصومیت اشیاء" گویا و غنی است. او با ترکیبی از تاریخ، خاطرات شخصی، و توصیفات فیزیکی اشیاء، یک داستان جذاب و چندوجهی می‌سازد که خواننده را به دنیای اشیاء و نقش آن‌ها در حیات انسان‌ها و فرهنگ‌ها می‌برد.
"معصومیت اشیاء" یک اثر هنری، فلسفی و فرهنگی است که به چگونگی ارتباط انسان‌ها با دنیای اطرافشان می‌پردازد. این کتاب برای کسانی که به دنبال درک عمیق‌تری از نقش اشیاء در زندگی‌های ما هستند، یک منبع بی‌نظیر است. اورهان پاموک با زبانی زیبا و داستان‌های جذاب، به ما نشان می‌دهد که چگونه می‌توانیم با استفاده از اشیاء، دنیای پیرامونمان را بهتر درک کنیم.

 

معصومیت اشیاء
اورهان پاموک
ترجمهٔ تهمینه زاردشت
نشر اتفاق، ۱۴۰۲

اشتراک مطلب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
جستار چهارم از پنج جستار در باب نقش معماری و شهر در رمان یوسف‌آباد، خیابان سی‌وسوم، نوشته‌ی سینا دادخواه [۴] | نازنین عارف‌کیا
آخرین راوی رمان، دختری بیست‌­ساله به اسم نداست که نام او نیز مانند سه شخصیت دیگر، از بخش اول تا چهارم بارها تکرار شده و در تمام بخش‌­های دیگر حضور دارد. تجربه‌­ی ندا در مواجهه با شهر و بناها قدری متفاوت با بقیه­‌ی راویان است؛ چرا که مسیر زندگی او نیز تفاوت­‌های زیادی با باقی شخصیت­‌ها دارد. او که دوران نوجوانی خود را، مانند سامان، در شهرک اکباتان گذرانده، زمانی ناچار به کوچ همراه خانواده­‌اش شده و به بندرعباس می‌­رود.
گزیده‌ی متن؛ به مناسبت روز سعدی
صبح به اتفاق یاران به زیارت آرامگاه حافظ و از آن پس به ساختمان مقبره‌ی سعدی شتافتیم. نخست در مدخل اللّه‌اکبر طاق دروازه‌ی قرآن را...
گزیده‌ی متن؛ به مناسبت روز سعدی
هم‌خون بودن و خون ملی یعنی چه؟ کسی چه خبر دارد که در عروقش چه خونی جریان دارد؟ این همه ادوار که بر ما گذشته،...
«زنان و صنعت ساختمان در بریتانیا و ایرلند عصر جرجی» | کانر لوسی
با اینکه نقش زنان، در جایگاه طراحان و/یا بانیان معماری، در سده‌ی هجدهم میلادیِ بریتانیا و ایرلند بیش از پیش شناخته شده، نقش آنها در ساخت معماری مناقشه برانگیز باقی مانده است. این موضوع، در این مقاله، با بیرون کشیدن بسیاری از منابع درجه‌ی دوم و همچنین اسناد اصناف و دیگر منابع اولیه در لندن و دوبلین، روشن می‌شود.

وبگاه تاریخ‌پژوهی و نظریه‌پژوهی معماری و هنر