×

جستجو

«هنر در عصر صفوی»؛ فراخوان مقاله برای همایش

در وضعیتی که دست به گریبان بیماری کووید-۱۹ هستیم، موزه‌ها، گالری‌ها، کتابخانه‌های ملی در کشورهای در حال توسعه، درگاه‌هایی رقومی یافتند که ارتقاء یافته و پژوهشگران را مجهز به ابزارهایی کارامد کرده‌اند؛ ابزارهایی که غالباُ از دسترسی مسقیم به اصل اسناد مفیدتر است. درگاه‌های رقومیْ شگفتیِ خوشایندی بود؛ زیرا پیگیریِ از راه‌ دور و عملیِ همۀ نسخه‌های مصور صفویان را صفحه به صفحه ممکن کرد.

به علاوه، موزه‌هایی که هم‌اکنون تصاویر رقومی از مجموعه‌هایشان عرضه کرده‌اند، خدماتی عالی در اختیار محققان قرار داده‌اند؛ به‌ویژه گالری فریر و سکلر در واشنگتن، موزۀ هنر متروپولیتن در نیویورک، موزۀ هنر دانشگاه هاروارد در کمبریج، و گالری هنر والترز در بالتیمور. آنچه این موزه‌ها در این زمینه به انجام رسانده‌اند فقط نزد پژوهشگران ارزشمند نیست؛ بلکه درهایی به سوی عموم مردم نیز می‌گشاید تا اقلامی را که فقط تعدادی اندک دسترسی داشتند ببینند و لذت ببرند.

در چنین زمانۀ دشواری، شرکت برگزارکنندۀ رویدادهای «امیر» تصمیم به برگزاریِ نخستین همایش بین‌المللی «هنر در عصر صفوی» گرفته که اختصاص به پانصد و بیستمین سالگرد تأسیس دولت صفوی دارد.

تمرکز این همایش بر اهمیت فنون جدید، از جمله  رفلکتوگرافی، مایکروسکوپی، اسکن عناصر معماری و دیگر روش‌ها، برای فهم بهترِ میراث فرهنگی عصر صفویان است.

 

سخنرانان اصلی

- دکتر سوسن بابایی| افق‌های صفوی: وضع تحقیق در هنر و معماری

- دکتر شیلا کنبی|تنوع قومی در هنر صفوی

- دکتر الشاد عالیف: نشانه‌شناسی شاه اسماعیل

- پروفسور سرپیل باغچی|نقش ترکان آذریجانی در تاریخ هنر صفوی

- دکتر محسن مجید| «پرترۀ کلامی» شاه اسماعیل در شعرهایش

- دکتر معصومه فرهاد| برخوردهای هنری میان صفویان و عثمانیان، گورکانیان و کشورهای اروپایی

 

اطلاعات بیشتر:

https://safavidartconf2021.com/index.php?mod=main

اشتراک مطلب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط

وبگاه تاریخ‌پژوهی و نظریه‌پژوهی معماری و هنر