×

جستجو

حیات بی‌زمان

بررسی کالبد و جان بنا فارغ از سیاق ممکن نیست. بنا و محیط اجتماعی، فرهنگی و سیاسی سوار بر قطار تاریخ می‌شوند و در طول زمان حرکت می‌کنند.
برای مثال برخی خانه‌ها از بناهایی هستند که در طول تاریخ معماری ایران تا امروز دوام آورده اند.
خانه‌هایی که از دورهای مختلف زند، صفویه و قاجار پابرجا هستند. بر خلاف ساخت و ساز‌های کنونی که عمر خانه‌ها کم است در خانه‌های تاریخی مبنای ساختن بر مبنای بی‌زمانی بوده است و از این منظر است که مرمت معنایی عمیق‌تر می‌یابد. خانه‌ها  تاکنون با حفظ معنای اولیه آسایش و آرمیدن و یا حتی با تغییر این معنای اولیه، به حیات خود ادامه داده اند. عملکردهایی مانند اقامتگاه گردشگران و یا کاربری‌های جدیدی مانند اداری، دانشکده یا ... دارند، که بعضاً هم به خوبی پاسخگو هستند. بنابراین راهِ بی‌زمانِ ساختن[۱] مهم است و درک روح مکان[۲](genius loci) معنا می‌یابد.
رابطه این خانه‌ها و سیاق، نسبتِ انعطاف‌پذیر در طول تاریخ دارد. تعبیر و روی دیگر این ماجرا  مثل این است که می‌گوییم میدان در زمانی معنایی دارد و الان در مواردی معنای فلکه می‌دهد.
حرکت طولی تاریخ نقاط عطفی هم دارد که همان تغییر دوره هاست و بنا در مواردی انعطاف پذیر است و از یک دوره به دوره دیگر حیات بنا به خطر نمی‌افتد. مثلاً اگر در دورۀ پهلوی به اقتضای حکومت آن دوره کاخ داشته ایم در دوره کنونی موزه‌ها معنا می‌یابند و یا دربارۀ مسجد جامع اصفهان می‌گوییم بنا پایه‌های آتشکده‌‌ای دارد و کنجکاو می‌شویم دربارۀ آن بدانیم.

 

۱. ال‍ک‍س‍ان‍در، ک‍ری‍س‍ت‍وف‍ر، م‍ع‍م‍اری‌ و راز ج‍اودان‍گ‍ی‌ :‌ راه بی‌زمان ساختن،ترجمۀ مهرداد ق‍ی‍وم‍ی‌ ب‍ی‍ده‍ن‍دی. ت‍ه‍ران‌: روزنه‏‫، ۱۳۹۲‬
۲. کریستیان نوربری-شولتز، مفهوم سکونت: به سوی معماری تمثیلی، ترجمۀ امیر یاراحمدی. تهران: آگاه،۱۳۸۱، ص۳۱
اشتراک مطلب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
جستار چهارم از پنج جستار در باب نقش معماری و شهر در رمان یوسف‌آباد، خیابان سی‌وسوم، نوشته‌ی سینا دادخواه [۴] | نازنین عارف‌کیا
آخرین راوی رمان، دختری بیست‌­ساله به اسم نداست که نام او نیز مانند سه شخصیت دیگر، از بخش اول تا چهارم بارها تکرار شده و در تمام بخش‌­های دیگر حضور دارد. تجربه‌­ی ندا در مواجهه با شهر و بناها قدری متفاوت با بقیه­‌ی راویان است؛ چرا که مسیر زندگی او نیز تفاوت­‌های زیادی با باقی شخصیت­‌ها دارد. او که دوران نوجوانی خود را، مانند سامان، در شهرک اکباتان گذرانده، زمانی ناچار به کوچ همراه خانواده­‌اش شده و به بندرعباس می‌­رود.
احیای «شهر اسلامی» در قرون ۲۰ و ۲۱ | میزگرد
«شهر اسلامی» به‌عنوان یک مفهوم و موضوع تاریخی مبهم از قرن نوزدهم در تخیل اروپایی ابداع شده است. با این حال، نقد شرق‌شناسی این انتظار را که تجدید حیات عقاید و سیاست‌های اسلامی آغازگر مرحله جدیدی از شهرسازی اسلامی باشد، به‌ویژه در حکومت‌های دین‌سالاری مسلمان مانند ایران و همچنین ترکیه و خلیج‌فارس، فرونشانده است.
نظم بصری تفرجگاه؛ چهارباغ اصفهان صفوی و تجربه‌های حسی‌اش | برگزاری رویداد
فرشید امامی بر اساس کتاب اخیر خود با عنوان اصفهان: معماری و تجربه شهری در ایران اولیه (انتشارات دانشگاه ایالتی پن، 2024) که به تازگی...
«تأملی بر اسطوره‌ی شیخ بهایی در معماری» | جعفر طاهری
اندیشه‌ی اسطوره‌ای بهاء‌الدین عاملی (شیخ بهایی)، بیش از چهار سده حاکم بر قلمروهای گوناگون علوم و فنون، بویژه معماری بوده است. مقاله‌ی حاضر تأملی تاریخی در آثار و لایه‌های پنهان زندگی شیخ بهایی و ارتباط او با قلمرو معماری است؛ و تلاش می‌کند با استناد به مدارک تاریخی اندیشه‌ی دیرپای توانایی و حضور برجسته‌ی شیخ در قلمرو معماری را مورد تحلیل قرار دهد.

وبگاه تاریخ‌پژوهی و نظریه‌پژوهی معماری و هنر