×

جستجو

برگزاری نمایشگاه: «ایران‌زمین»

برگزاری نمایشگاه: «ایران‌زمین»

میزبان: موزۀ پاورهاوس، استرالیا

زمان گشایش: ۲۰ مارس ۲۰۲۱| ۳۰ اسفند ۱۳۹۹

 

نمایشگاه «ایران‌زمین» نخستین نمایشگاهِ عرضۀ هنرها و صنایع ایرانیِ در تملک موزۀ پاورهاوس از زمان تأسیس آن در ۱۸۸۰ است. در این نمایشگاه، داستان‌های پشت آثار هنریِ به‌ندرت دیده‌شده، متعلق به میانۀ سدۀ نوزدهم تا کنون، بررسی شده و تاریخ اجتماعی و فرهنگی متنوع ایران و مردم آن روشن می‌شود.

در این نمایشگاه، می‌پرسند چگونه اشیاء ملهم از هنرها و صنایع سنتی، در جامعۀ ایرانی، به کار می‌رفته و در این جستجو بر هفت مضمون تمرکز شده است: شادی و خوشحالی، تطهیر و پالایش، معنویت و از خودگذشتگی، شعر و خوشنویسی، مناسک و اجرا، حمایت و استادکاری، طبیعت و طراحی. نمایشگاه «ایران‌زمین» مشتمل بر طیفی  متوع از ساختمایه‌ها و فنون، از جمله صنایع بافندگی دستی، فرش و قالی، سلاح و جنگ‌افزار، شیشه، سفال و کاشی، منسوجات، سوزن‌دوزی و ریخته‌گری است.

در نمایشگاه «ایران‌زمین» می‌پرسند که چگونه تأثیر ایران-که میان دو مسیر تجاری اصلی، یعنی راه ابریشم و اقیانوس هند، قرار داشت- در جهان اشاعه یافت. توجهی ویژه به تأثیر فرهنگ ایرانی بر استادکاران و هنرمندان غیرایرانی، همچون نقاش و طراح پارچۀ استرالیایی فلورانس برادهرست شده است. حاصل این توجه [نمایش] طرح‌های بدیع کاغذ دیواری برادهرست با عنوان سیمرغ ایرانی، پرنده‌های ایرانی، و انارها و گل‌های ایرانی بوده است.

 

 

اطلاعات نمایشگاه در وبگاه موزۀ پاورهاوس:

https://maas.museum/event/iranzamin/

اشتراک مطلب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط

وبگاه تاریخ‌پژوهی و نظریه‌پژوهی معماری و هنر