×

جستجو

تلاقی فرهنگ‌ها و تفکر‌ها

به نام خدا

ساختن ملزم دانستن فرهنگ و هویت مردمان یک منطقه است.گاه معماری در مقام ساختن، مرزها را می‏شکند و با تلاقی مذهب‏ها، فرهنگ‏ها و ... به خلق اثر می‏انجامد. به تعبیری دیگر همان cross-cultural  که مصداق‏های آن را در دوره‏هایی در ایران هم داشته ایم. مثلاً مغولان به ایران حمله کردند و کشور میزبان، با هضم فرهنگ آنها آثاری نو پدید آورد و دورۀ ایلخانان شکل گرفت. البته این مثال با لغت ذکرشده کمی در مفهوم متفاوت اند. در ورود اسلام به ایران هم تأثیراتی صورت گرفت و از تلاقی فرهنگ‌‌‌‌‌ها و تفکرها برای نمونه تزئیناتی مانند مقرنس، گنبد و ... با زبانی پرنگ‌تر از قبل به سخن در آمده اند. در دورۀ پهلوی، نمونه ای در اثر مارکوف قابل ذکر است. به گفته مختاری یکی از جالب‌ترین آثار معماری مارکوف مسجد امین الدوله است و مارکوف مسیحی ارتدکس بود و طراحی یک مسجد نشانۀ علاقه وافر او به معماری ایرانی است. (۱) اگرچه این مصداق ساخت یک اثر از سوی یک نفر است و تلاقی دو تفکر مختلف نیست ولی در این نمونه سازنده بنا با مذهبی متفاوت با معیارهای ساخت مسجد آشنا بوده است. این سخن که دو فرهنگ مختلف و یا دو تفکر و دو زبان مختلف به هم‌فکری و هم‏زبانی می‏رسند و در یک سیاق مشخص عرضه می‏شوند از جنبه ای دیگر هم قابل تأمل است و آن زمانی است که یک اثر مرزهای زمانی خود را در می‌نوردد و در طول تاریخ حرکت طولی خواهد داشت. این سخن، بحثی در ادامه یادداشت قبلی با مصداق خانه‌های تاریخی است. در این راستا با مرمت بنا و جاودانگی اثر در سیاق خود و حفظ هویت، بنا در طول تاریخ همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد. در این شرایط یک اثر در طول زمان سلیقه‌ها و تفکرات مختلف را پاسخگوست. نمونه دیگر هم مانند دوره ای که اسکندر به ایران حمله کرد و به گفته پیرنیا با اینکه یونانیان تلاش داشتند سلیقه و فرهنگ خود را بر ایرانیان تحمیل کنند ایرانیان تن به این عمل ندادند. (۲)

 

۱. با لغت cross-cultural نخستین بار در یک کار پژوهشی با خانم دکتر مریم گوشه آشنا شدم.
۲.۱. مختاری، اسکندر، میراث معماری مدرن، تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی‏‫، ۱۳۹۰،ص۸۶
۳.۲. پیرنیا، محمدکریم، تدوین، غلامحسین معماریان، سبک‌شناسی معماری ایرانی: سروش دانش‏‫، ۱۳84،ص۹۴و۹۵
اشتراک مطلب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
جستار چهارم از پنج جستار در باب نقش معماری و شهر در رمان یوسف‌آباد، خیابان سی‌وسوم، نوشته‌ی سینا دادخواه [۴] | نازنین عارف‌کیا
آخرین راوی رمان، دختری بیست‌­ساله به اسم نداست که نام او نیز مانند سه شخصیت دیگر، از بخش اول تا چهارم بارها تکرار شده و در تمام بخش‌­های دیگر حضور دارد. تجربه‌­ی ندا در مواجهه با شهر و بناها قدری متفاوت با بقیه­‌ی راویان است؛ چرا که مسیر زندگی او نیز تفاوت­‌های زیادی با باقی شخصیت­‌ها دارد. او که دوران نوجوانی خود را، مانند سامان، در شهرک اکباتان گذرانده، زمانی ناچار به کوچ همراه خانواده­‌اش شده و به بندرعباس می‌­رود.
احیای «شهر اسلامی» در قرون ۲۰ و ۲۱ | میزگرد
«شهر اسلامی» به‌عنوان یک مفهوم و موضوع تاریخی مبهم از قرن نوزدهم در تخیل اروپایی ابداع شده است. با این حال، نقد شرق‌شناسی این انتظار را که تجدید حیات عقاید و سیاست‌های اسلامی آغازگر مرحله جدیدی از شهرسازی اسلامی باشد، به‌ویژه در حکومت‌های دین‌سالاری مسلمان مانند ایران و همچنین ترکیه و خلیج‌فارس، فرونشانده است.
نظم بصری تفرجگاه؛ چهارباغ اصفهان صفوی و تجربه‌های حسی‌اش | برگزاری رویداد
فرشید امامی بر اساس کتاب اخیر خود با عنوان اصفهان: معماری و تجربه شهری در ایران اولیه (انتشارات دانشگاه ایالتی پن، 2024) که به تازگی...
«تأملی بر اسطوره‌ی شیخ بهایی در معماری» | جعفر طاهری
اندیشه‌ی اسطوره‌ای بهاء‌الدین عاملی (شیخ بهایی)، بیش از چهار سده حاکم بر قلمروهای گوناگون علوم و فنون، بویژه معماری بوده است. مقاله‌ی حاضر تأملی تاریخی در آثار و لایه‌های پنهان زندگی شیخ بهایی و ارتباط او با قلمرو معماری است؛ و تلاش می‌کند با استناد به مدارک تاریخی اندیشه‌ی دیرپای توانایی و حضور برجسته‌ی شیخ در قلمرو معماری را مورد تحلیل قرار دهد.

وبگاه تاریخ‌پژوهی و نظریه‌پژوهی معماری و هنر