×

جستجو

احیای ایران باستان: امپریالیسمِ روگرفت در معماری ایرانی و پارسی| تالین گریگور

یکی از مناقشات پرحرارتِ دانشورانه در ابتدای سدۀ بیستم، مناقشه بر سرِ شرق-یا-روم بود که دو مسیر متفاوت پیش روی مورخان هنر می‌گذاشت: پی‌جویی بنیادهای معماری «غربی» ــ به‌خصوص گوتیک ــ در نبوغ رومی و یا در روحِ هند و ژرمنی آن.  با تمرکز بر گفتمانی که حول این مناقشه پدید آمده بود، تالین گریگور در این کتاب جنبش احیای ایرانِ باستان را در پرتو راهبردهای امپریالیستی قدرت و هویت در هندِ تحت استعمار بریتانیا و ایرانِ دوره‌های قاجاریه و پهلوی مطالعه کرده است.

کتاب اکتشاف دوبارۀ ایران باستان به دست اروپاییان را ابتدا در ادبیات و سپس در تاریخ هنر بررسی می‌کند. بعد، با پیگیری گفتمان‌های بصری غربی دربارۀ ایران باستان از ۱۶۹۹ به بعد، ابداع و به‌کارگیری معماری سبک احیاگرانه را از زمان جانشینان تاج‌وتخت صفویان، افشاریان و زندیان، تا برآمدن صنعت‌دارانِ پارسی همچون سوژه‌های جهان‌وطنِ هندوستانِ استعماری تحلیل کرده است. 

نویسنده با تکیه بر طیف وسیعی از روایت‌های احیاگرانۀ مرتبط با تاریخ معماری، پیچیدگی‌ها و مقیاس کاربردهای هنرمندانۀ تاریخ هنر غربی را برجسته کرده است که به عقیدۀ او به منظور چالش با دوسویگی استعماری و آرزوهای امپریالیستی بود. به عقیدۀ نویسنده اگرچه امپریالیسم غربی نافعِ شکل دادن به هنر چون خویگان سوداگرانه-بورژوایی بود، پروژه‌ای نیز بود که هژمونی نوعی تاریخ‌نگاشت اروپامحورِ ذوق را متزلزل کرد. 

این کتاب یک بازنگری مهم در سبک احیای ایران باستان است و  برای خوانندگان علاقه‌مند به تاریخ هنر و معماری و تاریخ‌های فکری، به‌خصوص کسانی که دربارۀ حوزه‌هایی چون مدرنیستم بین‌المللی و ایران‌شناسی و تاریخ‌نگاشت تحقیق می‌کنند، منبعی ضروری است.

- مشخصات کتاب:

Talinn Grigor. The Persian Revival; The Imperialism of the Copy in Iranian and Parsi Architecture. PENN State University Press, 2021.

- فهرست مطالب کتاب:

Prologue: Fallacy of Origins

1. Ancient Iran in Western Art Historiography

2. The Persepolitan Style in British India

3. The Persian Revival as Iranian Modernity

Epilogue: Copy’s Imperialism

- اطلاعات بیشتر:  https://www.psupress.org/books/titles/978-0-271-08943-0.html

 

اشتراک مطلب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
جستار چهارم از پنج جستار در باب نقش معماری و شهر در رمان یوسف‌آباد، خیابان سی‌وسوم، نوشته‌ی سینا دادخواه [۴] | نازنین عارف‌کیا
آخرین راوی رمان، دختری بیست‌­ساله به اسم نداست که نام او نیز مانند سه شخصیت دیگر، از بخش اول تا چهارم بارها تکرار شده و در تمام بخش‌­های دیگر حضور دارد. تجربه‌­ی ندا در مواجهه با شهر و بناها قدری متفاوت با بقیه­‌ی راویان است؛ چرا که مسیر زندگی او نیز تفاوت­‌های زیادی با باقی شخصیت­‌ها دارد. او که دوران نوجوانی خود را، مانند سامان، در شهرک اکباتان گذرانده، زمانی ناچار به کوچ همراه خانواده­‌اش شده و به بندرعباس می‌­رود.
گزیده‌ی متن؛ به مناسبت روز سعدی
صبح به اتفاق یاران به زیارت آرامگاه حافظ و از آن پس به ساختمان مقبره‌ی سعدی شتافتیم. نخست در مدخل اللّه‌اکبر طاق دروازه‌ی قرآن را...
گزیده‌ی متن؛ به مناسبت روز سعدی
هم‌خون بودن و خون ملی یعنی چه؟ کسی چه خبر دارد که در عروقش چه خونی جریان دارد؟ این همه ادوار که بر ما گذشته،...
«زنان و صنعت ساختمان در بریتانیا و ایرلند عصر جرجی» | کانر لوسی
با اینکه نقش زنان، در جایگاه طراحان و/یا بانیان معماری، در سده‌ی هجدهم میلادیِ بریتانیا و ایرلند بیش از پیش شناخته شده، نقش آنها در ساخت معماری مناقشه برانگیز باقی مانده است. این موضوع، در این مقاله، با بیرون کشیدن بسیاری از منابع درجه‌ی دوم و همچنین اسناد اصناف و دیگر منابع اولیه در لندن و دوبلین، روشن می‌شود.

وبگاه تاریخ‌پژوهی و نظریه‌پژوهی معماری و هنر