×

جستجو

احیای ایران باستان: امپریالیسمِ روگرفت در معماری ایرانی و پارسی| تالین گریگور

یکی از مناقشات پرحرارتِ دانشورانه در ابتدای سدۀ بیستم، مناقشه بر سرِ شرق-یا-روم بود که دو مسیر متفاوت پیش روی مورخان هنر می‌گذاشت: پی‌جویی بنیادهای معماری «غربی» ــ به‌خصوص گوتیک ــ در نبوغ رومی و یا در روحِ هند و ژرمنی آن.  با تمرکز بر گفتمانی که حول این مناقشه پدید آمده بود، تالین گریگور در این کتاب جنبش احیای ایرانِ باستان را در پرتو راهبردهای امپریالیستی قدرت و هویت در هندِ تحت استعمار بریتانیا و ایرانِ دوره‌های قاجاریه و پهلوی مطالعه کرده است.

کتاب اکتشاف دوبارۀ ایران باستان به دست اروپاییان را ابتدا در ادبیات و سپس در تاریخ هنر بررسی می‌کند. بعد، با پیگیری گفتمان‌های بصری غربی دربارۀ ایران باستان از ۱۶۹۹ به بعد، ابداع و به‌کارگیری معماری سبک احیاگرانه را از زمان جانشینان تاج‌وتخت صفویان، افشاریان و زندیان، تا برآمدن صنعت‌دارانِ پارسی همچون سوژه‌های جهان‌وطنِ هندوستانِ استعماری تحلیل کرده است. 

نویسنده با تکیه بر طیف وسیعی از روایت‌های احیاگرانۀ مرتبط با تاریخ معماری، پیچیدگی‌ها و مقیاس کاربردهای هنرمندانۀ تاریخ هنر غربی را برجسته کرده است که به عقیدۀ او به منظور چالش با دوسویگی استعماری و آرزوهای امپریالیستی بود. به عقیدۀ نویسنده اگرچه امپریالیسم غربی نافعِ شکل دادن به هنر چون خویگان سوداگرانه-بورژوایی بود، پروژه‌ای نیز بود که هژمونی نوعی تاریخ‌نگاشت اروپامحورِ ذوق را متزلزل کرد. 

این کتاب یک بازنگری مهم در سبک احیای ایران باستان است و  برای خوانندگان علاقه‌مند به تاریخ هنر و معماری و تاریخ‌های فکری، به‌خصوص کسانی که دربارۀ حوزه‌هایی چون مدرنیستم بین‌المللی و ایران‌شناسی و تاریخ‌نگاشت تحقیق می‌کنند، منبعی ضروری است.

- مشخصات کتاب:

Talinn Grigor. The Persian Revival; The Imperialism of the Copy in Iranian and Parsi Architecture. PENN State University Press, 2021.

- فهرست مطالب کتاب:

Prologue: Fallacy of Origins

1. Ancient Iran in Western Art Historiography

2. The Persepolitan Style in British India

3. The Persian Revival as Iranian Modernity

Epilogue: Copy’s Imperialism

- اطلاعات بیشتر:  https://www.psupress.org/books/titles/978-0-271-08943-0.html

 

اشتراک مطلب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
«مسجد سنجیده‌ی قزوین: کارکرد و زمان ساخت» | لیلا قاسمی، زهره تفضلی
در محله‌ی کهن راه‌ری در شهر قزوین، بنایی تاریخی با نام «مسجد سنجیده» وجود دارد. تاریخِ ساختِ این بنا و بانی آن نامشخص است. با در نظر گرفتن برخی شواهد کالبدی در بنا و برخی شواهد در گزارش‌های مرمتیِ بنا و نظر به اینکه برخی محققان پیشین با توجه به شباهت فرم بنا به مقابر، احتمال تغییر کارکرد این بنا را مطرح کرده‌اند، به نظر می‌رسد کارکرد اصیل بنا چیزی غیر از مسجد بوده و در دوره‌ای کارکرد آن تغییر یافته است. درباره‌ی کارکرد اصیل آن نظراتِ مختلفی وجود دارد.
اسطوره و اسطوره‌شناسی نزد ژرژ فردریش کروزر | نخستین نشست از سلسله نشست‌های سهراب
برگزارکننده: گروه پژوهشی میت‌اوخته، موسسه‌ی فرهنگی هنری کتاب‌آرایی ایرانی میزبان: نگارخانه‌ی لاجورد
ایران‌شناسی در قلمرو زبان آلمانی (دو گزارش تاریخی) | رودیگر اشمیت، مانفرد لورنتس
ایران‌شناسی در آلمان سنّتی غنی است و سابقه‌ای چندصدساله دارد. به‌واقع هیچ‌یک از حوزه‌های گوناگون پژوهش در تاریخ و فرهنگ ایران کهن، اعمّ از باستان‌شناسی،...
تاریخ هنر و نهادهایش: بنیادهای یک رشته (۱) | پاره‌ای دیگر از کتاب‌نگاشت توضیحی نظریه‌های تاریخ معماری و هنر
مهرداد قیومی بیدهندی
الیزابت منسفیلد، استاد تاریخ هنر در دانشگاه ساوت در سوانی امریکا، در این کتاب، مقالاتی را بر محور موضوع بررسی رشته‌ی تاریخ هنر را از...

وبگاه تاریخ‌پژوهی و نظریه‌پژوهی معماری و هنر