×

جستجو

بناهای سالم: فضاهای داخلی چطور عملکرد و بهره‌وری را هدایت می‌کند| جوزف آلن، جان مکامبر

در حالی که کسب‌وکارهای سراسر جهان در حال تصمیم‌گیری دربارۀ زمان و چگونگی باز کردن درهایشان برای مقابله با کووید-۱۹ هستند، مدیر گروه ساختمان‌های بهداشتی دانشگاه هاروارد و نیز یکی از محققان مدرسۀ تجارت هاروارد در حوزۀ تاب‌آوری شهری در این کتاب نشان می‌دهند که چطور نیروی نهفته در دفاتر کار و خانه‌هایمان را در مسیر محافظت از سلامت مهار کنیم و همۀ جوانب عملکردی و بهزیستی‌مان را تقویت کنیم.

 

تا به حال شده که در میانۀ یک جلسه احساس خستگی کنید؟ احتمالاً به این خاطر باشد که در بیشتر اتاق‌های جلسه هوای تازۀ کافی وارد اتاق نمی‌شود. وقتی در آن اتاق باز بشود، به‌واقع زندگی به ریه‌های اتاق برمی‌گردد. اما عوامل اثرگذار بر بدن ما که نمی‌بینیم و حس نمی‌کنیم بسیار بیشتر است. از دفاتر کار و خانه‌ها تا مدارس، بیمارستان‌ها و رستوران‌ها، فضاهای داخلی‌ای که در آنها کار می‌کنیم و می‌آموزیم و بازی می‌کنیم و می‌خوریم و درمان می‌شویم تأثیری بسیار زیادی بر عملکرد و بهزیستی ما دارد. این فضاها بر خلاقیت، تمرکز و قدرت حل مسئله‌مان اثر می‌گذارد و می‌تواند بیمارمان کند و آینده‌مان را به خطر بیندازد و در این فرایند، از سودی که قابل کسب بوده نیز بکاهد.

 

نویسندگان کتاب دو چهرۀ سرشناس جنبش بناهای سالم (healthy building movement) هستند و در همراهی با یکدیگر، دو حوزۀ پیشرو علم در مدرسۀ بهداشت عمومی هاروارد را با دانش مالی مدرسۀ تجارت هاروارد پیوند می‌دهند؛ نتیجۀ این همراهی در شرایط اضطراری این دوران بحثی قانع‌کننده برای هر کسب‌وکار و صاحب‌خانه‌ای است که باید سرمایه‌گذاری‌های نسبتاً کوچک مشخصی را در اولویت نخست بگذارد. بنیاد بحث در علوم ریسک است و به هر کسی که به تازگی مشغولیتی دربارۀ تأثیر محیطمان بر سلامتمان داشته مربوط است. کتاب می‌تواند کمک کند تأثیر کوچک و قابل کنترل نوسانات مؤثر بر بهزیستی و سلامت باروری و تنفسی بلندمدتمان را ارزیابی کنیم. نویسندگان نشان می‌دهند که محیط داخلی چطور می‌تواند تأثیر شگرفتی بر دستۀ بزرگی از عملکردهای ذهنی داشته باشد، از جمله در تمرکز، تفکر راهبردی، مسئله‌یابی و تصمیم‌گیری. مطالعات بسیار از پی هم نشان داده است که اگر در شرایط بهینه‌ای کار کنیم (میزان تهویۀ بالا، حداثل مواد شیمیایی آسیب‌زا، رطوبت بهینه و نور و صدای کنترل‌شده)، عملکرد ما به‌طور قابل ملاحظه‌ای بهبود پیدا می‌کند. حال چطور باید این دانش را عملی کرد؟

 

نویسندگان از اصطلاحات و زبان تخصصی این حوزه می‌گذرند تا فرایندهای پیچیده را به زبانی ساده و قابل فهم بیان کنند و نشان بدهند که ساختمان‌ها چطور هم در سرایت بیماری و هم در محافظت در برابر آن عمل می‌کنند. آلن و مکامبر ۹ بنیان بناهای سالم را می‌گویند و نکات راهنمای کاربردی‌ای را مطرح می‌کنند که خود تجربه کرده‌اند و نشان می‌دهند که پیگیری آنچه «مؤلفه‌های بهداشتی عملکرد» می‌نامند با فناوری هوشمند چطور می‌تواند عملکرد و تولید ارزش اقتصادی را در شرکت‌ها بهبود بدهد. بعد از دهه‌ها تلاش برای حفاظت از سلامت کارگران و کارمندان، در این شرایط تلاش کرده‌اند برای وضعیتی که بعد از شیوع جهانی کووید ۱۹ پدید می‌آید راهکارهایی به دست بدهند. از نظر آنها اگرچه جنبش ساختمان‌های «سبز» راه‌های بهره‌وری جدیدی را به دنیا معرفی کرد، اکنون زمان آن رسیده که فراتر از آن را ببینیم، تصمیماتمان دربارۀ بناها را واردِ سیاقِ وسیع‌تر گفت‌وگو دربارۀ توسعه و سلامت ببریم و مهم‌ترین و آسیب‌پذیرترین جنبۀ بناها را در اولویت‌بگذاریم: آدم‌ها.

 

اطلاعات بیشتر و ملاحظۀ فهرست مطالب کتاب:

https://www.hup.harvard.edu/catalog.php?isbn=9780674237971

اشتراک مطلب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط

وبگاه تاریخ‌پژوهی و نظریه‌پژوهی معماری و هنر