مردم اوستیا نام قوم خود را ایرُن و یا آلان و سرزمین خود را ایرستون یا آلانیا مینامند. آلانها یک قوم آریایی هستند و نام آلان را در اروپا، آسیا و آفریقا (کاتالانیا، آلن سو، آلن، ...) برگرفته از کلمۀ آریایی میدانند. در شاهنامه بارها به قوم آلان پرداخته شده و در ایرانِ امروزی نیز چند روستا به نام آلان وجود دارد. به گفتۀ مدیر موزۀ دانشگاهِ اوستیا، خانوادههای آلانی، علائم خانوادگی خود را بر روی درب خانۀ یکدیگر حک میکردند تا ضمن بیان وابستگیهای قومی و منطقهای، بتوانند برای ایجاد امنیت و حفاظت در مقابل یورشها وغارتها، قدرت و ارتباطات خود را نشان دهند.
اشتراک مطلب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
سیاستهای فرهنگی هنر در ایران؛ مدرنیسم، نمایشگاهها، و تولید هنری | کاترین ناهیدی
هنر مدرن ایرانی نمایانگر حوزههایی متنوع از تولیدات فرهنگی است که عمیقاً با پرسشهایی از مدرنیته و مدرنیزاسیون، به نحوی که در ایران به کار...
ناهمخوانی مدرنیتهی شهری و حاشیهنشینی: شکلگیری آبادان زیر نظر شرکت نفت ایران و انگلیس | لیلا صبوری
اکتشاف نفت در مسجدسلیمان، در سال ۱۹۰۸م، در شکلگیری شرکت نفت بریتانیاییِ ایران و انگلیس و نیز احداث پالایشگاهی بزرگ در جنوب غربی آبادان نقش داشت. این موضوع همچنین به توسعهی شهری و صنعتیِ حیرتآور منطقه منجر شد. آبادان در بازهی زمانی پنجاه سالهای پس از اکتشاف نفت، از یک روستای قبیلهای کوچک به یکی از شهرهای صنعتی مدرن ایران تبدیل شد. در این تحقیق، تغییرات پرشتاب مدرن آبادان، تحت نظارت و مدیریت شرکت نفت ایران و انگلیس، و نحوهی اثرگذاری آن بر تجربهی زندگی روزمرهی مردم بومی بررسی میشود.
نمایانیِ مدرنسازی در معماری: مناقشه | گورک هارتونیان
مجموعه مقالات این کتاب نمایان شدن جریان مدرنسازی در معماری را در مناطق مختلفِ تحت سلطۀ نظام سرمایهداری میکاود و مباحثی تئوری-تاریخی و تاریخی- جغرافیایی...
میراث زیر حمله: تأثیر بازسازی پس از کشمکش در خاورمیانه | برگزاری همایش
برنامۀ فرهنگ در بحران موزۀ ویکتوریا و آلبرت، با همکاری کمپین REVIVE، اعلام میکند: برگزاری همایشی ترکیبی (حضوری و آنلاین) برای بررسی گذشته، حال و...