×

جستجو

معرفی طرح لئون کری‌یر و جمشید سپهری برای تنب کوچک

معرفی طرح لئون کری‌یر و جمشید سپهری برای تنب کوچک به نظر می‌رسد ساخت‌وساز شهری ایران در جزایر سه‌گانه‌ی تنب کوچک و تنب بزرگ و ابوموسی می‌تواند از تنش‌ها بر سر این جزایر بکاهد. بر همین اساس، لئون کری‌یر، معمار و شهرساز اهل لوکزامبورگ، و جمشید سپهری، شهرساز ایرانی‌ـ امریکایی، تصمیم گرفتند که طرحی آزمایشی را پدید آورند و با آن نشان دهند که از نظر آنها شکل شهری جدید و در عین حال سنتی در تنب کوچک، کوچک‌ترین جزیره‌ی خلیج فارس، چه می‌‌تواند باشد. آنان، که این پروژه‌ی آزمایشی را «هدیه» خود به ایران می‌دانند، باور دارند که این پروژه می‌تواند به کاهش خصومت علیه ایران و برانگیختن بحث‌هایی درباره‌ی معماری و شهرسازی آینده‌ی ایران کمک کند. به اعتقاد طراحان این پروژه، ایران برای قرن‌ها پرچم‌دار ظرافت معماری بوده و بر کشورهایی از هند تا اسپانیا تأثیر گذاشته است. اینان باور دارند که ایران می‌تواند در این جزیره‌ی کوچک پروژه‌ای الهام‌بخش را به انجام برساند که به‌مثابه‌ی مدلی برای مقابله با توسعه‌های پرزرق و برق دبی، ابوظبی، قطر و پروژه‌ی نیوم عربستان یا شهر جدید پایتخت مصر عمل کند.

معرفی طرح سه‌پولیس (نام پروژه‌ی تنب کوچک) به سه محله‌ی شهری تقسیم می‌شود که هر کدام حدود ۱۴۰۰ تا ۱۶۰۰ سکنه را در ساختمان‌های ۳ تا ۴ طبقه در خود جای می‌دهد. مجموعه‌های مسکونی معمولی تا ۱۲ پارمان (apartment) را به صورت دوپارمان (duplex) و پاتیس (penthouse) شامل می‌شود. طبقه‌های همکف و نیم‌طبقه‌ها برای کاربری‌های غیرمسکونی، کار، خرده‌فروشی، انبارها اختصاص داده شده‌ است. ساختمان‌های عمومی ـ نظیر موزه، حمام‌ها، مدارس، مراکز آموزشی برای ۳۸ صنعت ساختمانی، مراکز آموزش معماری دریایی، ایستگاه تحقیقات نجومی و اقیانوس‌نگاری، فرمانداری محلی و مدیریت، هتل‌ها، بیمارستان، زورخانه، یادبودها، برج‌های آب، فواره‌ها ـ طوری طراحی شده‌ است که در مناظر، میدان‌ها و باغ‌ها به چشم آید و بر کیفیت فضایی آنها بیفزاید. باغ‌ها و زمین‌های زراعی محصور با محصولات تازه‌ی خود تأمین‌کننده‌ی بازار محلی است. تالار زیرزمینی وسیع ۱۰۰۰ در ۸۰ متر زیر باند فرودگاه به سه بخش تقسیم شده است. بزرگ‌ترین بخش به‌مثابه‌ی آب‌انباری است که نظیر آب‌انبارهای کیش یا قسطنطنیه به کار گرفته می‌شود. بخش‌های کوچکتر به‌مثابه‌ی انبار، پارک و تعمیرگاه وسایل نقلیه و پناهگاه‌ به کار می‌آید. تپه‌ی رصدخانه دارای ایستگاه مشاهده‌ی هواشناسی و نجومی، اتاق‌های سمینار و اقامتگاه‌های متخصصان است. هتل‌ها در طول گردشگاه‌های ساحلی و خیابان‌های مشرف به پارک‌ها واقع شده‌ و پارکی گردشگاه‌ها و سواحل کوچک شنی سفید جزیره را از همه طرف احاطه کرده‌ است. اطلاعات بیشتر در:

Krier, L., & Sepehri, J. (2022). Sehpolis, Tonb-E-Kochak: A Pilot Project for a New Town in the Persian Gulf. Journal of Traditional Building, Architecture and Urbanism, (3), 227–240.

https://doi.org/10.51303/jtbau.vi3.597

اشتراک مطلب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
«مسجد سنجیده‌ی قزوین: کارکرد و زمان ساخت» | لیلا قاسمی، زهره تفضلی
در محله‌ی کهن راه‌ری در شهر قزوین، بنایی تاریخی با نام «مسجد سنجیده» وجود دارد. تاریخِ ساختِ این بنا و بانی آن نامشخص است. با در نظر گرفتن برخی شواهد کالبدی در بنا و برخی شواهد در گزارش‌های مرمتیِ بنا و نظر به اینکه برخی محققان پیشین با توجه به شباهت فرم بنا به مقابر، احتمال تغییر کارکرد این بنا را مطرح کرده‌اند، به نظر می‌رسد کارکرد اصیل بنا چیزی غیر از مسجد بوده و در دوره‌ای کارکرد آن تغییر یافته است. درباره‌ی کارکرد اصیل آن نظراتِ مختلفی وجود دارد.
اسطوره و اسطوره‌شناسی نزد ژرژ فردریش کروزر | نخستین نشست از سلسله نشست‌های سهراب
برگزارکننده: گروه پژوهشی میت‌اوخته، موسسه‌ی فرهنگی هنری کتاب‌آرایی ایرانی میزبان: نگارخانه‌ی لاجورد
ایران‌شناسی در قلمرو زبان آلمانی (دو گزارش تاریخی) | رودیگر اشمیت، مانفرد لورنتس
ایران‌شناسی در آلمان سنّتی غنی است و سابقه‌ای چندصدساله دارد. به‌واقع هیچ‌یک از حوزه‌های گوناگون پژوهش در تاریخ و فرهنگ ایران کهن، اعمّ از باستان‌شناسی،...
تاریخ هنر و نهادهایش: بنیادهای یک رشته (۱) | پاره‌ای دیگر از کتاب‌نگاشت توضیحی نظریه‌های تاریخ معماری و هنر
مهرداد قیومی بیدهندی
الیزابت منسفیلد، استاد تاریخ هنر در دانشگاه ساوت در سوانی امریکا، در این کتاب، مقالاتی را بر محور موضوع بررسی رشته‌ی تاریخ هنر را از...

وبگاه تاریخ‌پژوهی و نظریه‌پژوهی معماری و هنر