×

جستجو

ترسیم کردن برای دیدن: تاریخ شناختی طراحی معماری| مارک آلن هیوئیت

ترسیم کردن برای دیدن اولین کتابی است که تاریخ طراحی معماری را با استفاده از آخرین تحقیقات در زمینهٔ علوم شناختی و شناخت بدن‌مند (embodied cognition) بررسی می‌کند. نویسنده با مقدمه‌ای دربارهٔ ادراک بصری، علوم شناختی، تفکر طراحی و شیوه‌های ایده‌پردازی‌ای که گروه‌های معماران در کار حرفه‌ای به کار می‌گیرند، دورۀ ۱۲هزار ساله‌ای را به دنبال اطلاعاتی مشخص دربارهٔ طرح‌های شناختی جستجو می‌کند که هوموساپینس‌ها برای ساخت ساختمان‌ها و زیستگاه‌هایشان به کار می‌گرفتند. طبق پیشینهٔ به دست آمده این شیوه‌های تفکر به سه پاره‌ٔ شناختی بزرگ تقسیم می‌شود: ساختن (crafting)، تجسّم کردن (depicting) و سرهم کردن / مونتاژ (assembling)، هر کدام در چارچوب زمانی بخصوص. تحلیل نویسنده به نظریه‌ٔ مرلین دونالد دربارهٔ شناخت تقلیدی و نمادین متکی است که برای ظهور ذهن مدرن حیاتی است. به علاوه نظریه‌های مربوط به نمایش‌گری و بدن‌مندی را به کار می‌گیرد تا رابطۀ این اقسام شناخت را با معماری روشن کند. 

فصل‌های کتاب به برآمدن «تجسّم کردن» در دورهٔ رنسانس، آموزش معماران در دوران مدرن، توهم‌گرایی و صحنه‌نگاری باروک، افول سواد صنعتگری در دوران روشنگری و تجربه‌های مدرن با مدل‌ها، مونتاژ و خیال حرکت می‌پردازد. نویسنده در جمع‌بندی کتاب با انتقاد از طراحی و آموزش معاصرْ تلاش می‌کند مبلّغ طراحی بر پایۀ بدن‌مندی باشد که از نظر او قوه‌ای نیروبخش در مواجهه با بحران در حرفۀ معماری، تغییرات اقلیمی، کمبود انرژی، نابرابری و مسئلۀ نیاز به تهیه‌ٔ مسکن برای جمعیتی بالغ بر هفت میلیارد است که در دهه‌های آینده شکل خواهند. این مطالعه نمای روشنی از تحقیقات فعلی در دو زمینهٔ مرتبط را ارائه می‌دهد که تا کنون تطبیق داده‌نشده‌اند و طرحی برای تحقیقات آتی ترسیم می‌کند. کتاب‌شناسی مفصلِ این کتاب منابع به‌روزی را در حوزه‌ٔ علم و تاریخ معماری در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد.

Draw in Order to See: A Cognitive History of Architectural Design

Mark Alan Hewitt

ORO Editions, 2020

اطلاعات بیشتر دربارۀ این کتاب:

https://www.oroeditions.com/product/draw-in-order-to-see/

اشتراک مطلب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
جستار اول از پنج جستار در باب نقش معماری و شهر در رمان یوسف‌آباد، خیابان سی‌وسوم، نوشته‌ی سینا دادخواه [۱] | نازنین عارف‌کیا
آسمانه
داستان‌های شهری را می‌توان نقطه‌ی پیوند ادبیات عامه با دانش معماری و شهرسازی دانست. نویسندگان این داستان‌ها، روایت‌های سیال شخصیت‌های قصه را در کالبدی تشکیل‌شده از عناصر شهری و معماری قرار داده و به عبارت دیگر، داستان‌ها را در شهر و مکان جاری می‌کنند. فضاسازی داستان‌های شهری که با اتکا به تجربه‌ی زیسته‌ی نویسندگان ـ به مثابه‌ شهروندان همان شهر ـ ساخته و پرداخته می‌شود، شیوه‌ی متفاوتی از مواجهه‌ی متون با معماری را به مخاطبان خود نشان می‌دهد.
آجربهمنی‌ها
مهرداد قیومی بیدهندی
هروقت که از کنارِ یک خانه‌ی آجربهمنی می‌گذریم، یا به آن وارد می‌شویم، تاری از تارهای درونمان به صدا درمی‌آید. ‏انگار خانه‌ی آجربهمنی صدایی می‌دهد...
معماری سلجوقی در ایران: مسجد جامع ارومیه | علیرضا انیسی
علیرضا انیسی در این تحقیق به جزئیات مسجد جامع ارومیه، کهن‌ترین مسجد به‌جای‌مانده در آذربایجان غربی، پرداخته است. این بنا، که شاهدی است بر گسترش و تکثیر مسجد‌های گنبد‌دار سلجوقی بیرون از حوزه‌ی مرکزی ایران، با محراب نفیس ایلخانی متعلق به قرن هفتم/سیزدهم زینت یافته. در این تحقیق، اطلاعاتی به‌منظور تشخیص ویژگی‌های اصلی سازه گردآوری شده است.
معرفی هزارتو؛ نشریه‌ی کانون معماران معاصر
در جای‌جای جهان، افراد زیادی در حوزه‌ی معماری نظریه‌پردازی می‌کنند، اما میدان پویای جهانی نظریِ‌ معماری در نوشته‌های فارسی ناشناس و گنگ و دور مانده است. هزارتو قصد دارد در هر شماره به سراغ یکی از این مفاهیمی برود که موضوع بحث نظریه‌پردازان، اندیشمندان، و پژوهشگران حوزه‌ی معماری بوده است. این کار واجب است، نه برای آن که پرزانته‌ی پروژه‌ای را زینت ببخشد یا چند ایسم و اسم غریبه‌ی دیگر به فهمِ معوج ما از نظریه‌ی معماری بیفزاید.

وبگاه تاریخ‌پژوهی و نظریه‌پژوهی معماری و هنر