×

جستجو

تألیف: گفتمان، مجموعه‌ای دربارۀ معماری| مانیکا پانس دو ليون (و.)

کتابِ تألیف بررسی انتقادی مضامین در حال ظهور در معماری معاصر است که با بازبینی مفهومِ به‌ظاهر منسوخِ تألیف طراحانه (design authorship) صورت می‌گیرد. در حین پایکوبی‌مان بر اضمحلالِ استادکاران معمار، با نقشِ در حالِ دگرگونی خلاقیت در تولید فرهنگی معماری چطور کنار می‌آییم؟ در این کتاب، مجموعه‌ای از طراحان و دانشورانِ دیسیپلین‌های متعدد از منظرهای متعدد در این موضوع مداقه می‌کنند. موضوعات کتاب شامل تأثیر ابزارهای دیجیتال و دستورگان‌های (اسکریپت) محاسباتی بر مفهوم ساختن در عصر روبات‌هاست، نیز اوضاع فعلی که در آن رو‌ـ‌نگاری و الگوبرداری همچون پس‌زمینۀ تألیف است، و برآمدنِ موادِ بازتألیف‌شده در عصرِ پسادیجیتال. این پرسش‌ها در واکنش به ایده‌های آلترناتیو در باب تألیف مطرح می‌شود و در برابر، تاریخ معماری را کنار می‌گذارد. در گروهی از جستارهای کتاب جدایی میان امر شخصی و امر تألیفی بررسی می‌شود و در سایر آنها معنا، نمادآفرینی و شمایل‌نگاری را به منزلۀ عاملان قدرت و نه تألیف عیان می‌کنند. در نهایت نویسندگان این کتاب موقعیت‌های معماری گوناگون را تجزیه می‌کنند و آرایشی تازه می‌دهند و مونتاژ جدیدی از آنها به دست می‌دهند تا روش‌های جدید تفکر پدید آورند.

دیسکورس مجموعه‌ای است که به صورت دوسالانه منتشر می‌شود و مضامین روز درباره و حول معماری در آن عرضه می‌شود. قالب آن ترکیبی از جستار و مصاحبه و میزگرد و گزارش نمایشگاه و مجموعه عکس و مطالب جنبی همچون اسکیس‌ها و مدلسازی‌های معماری و تصاویر پروژه‌های اجراشده است و هم به فرهنگِ معماری و هم حرفه و هم تئوری می‌پردازد.

Authorship: Discourse, A Series on Architecture

Monica Ponce de Leon (Ed.)

Princeton University Press, 2020

فهرست مطالب این مجلد:

- Author after Author| Ellie Abrons

- Authoring Materials| Curt Gambetta

- The Ownership Revolution: Digital Culture and the Transformation of Architectural Practice and Ideals| Antoine Picon

 

Conversation

- Discourse on the Ownership Revolution, moderated by Lucia Alla

- Thom Mayne, On Architecture & Other Selfless Subjects| Jesse Reiser

 

Centerfold

- W.I.P. #183: Thom Mayne, selections by Eda Yetim

 

Conversation

- The End of Authority: Peter Eisenman with Julian Rose

 

- Creative Miscegenation in Architectecture, a Theorem| Marshal Brown

 

Projects

- Frank Barkow and Regina Leibinger

- Architecture as Instrument| Hal Foster

 

- Florencia Pita and Jackilin Bloom

 

- Signature in the Age of Siri| Sylvia Lavin

 

اطلاعات بیشتر:

https://press.princeton.edu/books/paperback/9780964264106/authorship

اشتراک مطلب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
جستار چهارم از پنج جستار در باب نقش معماری و شهر در رمان یوسف‌آباد، خیابان سی‌وسوم، نوشته‌ی سینا دادخواه [۴] | نازنین عارف‌کیا
آخرین راوی رمان، دختری بیست‌­ساله به اسم نداست که نام او نیز مانند سه شخصیت دیگر، از بخش اول تا چهارم بارها تکرار شده و در تمام بخش‌­های دیگر حضور دارد. تجربه‌­ی ندا در مواجهه با شهر و بناها قدری متفاوت با بقیه­‌ی راویان است؛ چرا که مسیر زندگی او نیز تفاوت­‌های زیادی با باقی شخصیت­‌ها دارد. او که دوران نوجوانی خود را، مانند سامان، در شهرک اکباتان گذرانده، زمانی ناچار به کوچ همراه خانواده­‌اش شده و به بندرعباس می‌­رود.
گزیده‌ی متن؛ به مناسبت روز سعدی
صبح به اتفاق یاران به زیارت آرامگاه حافظ و از آن پس به ساختمان مقبره‌ی سعدی شتافتیم. نخست در مدخل اللّه‌اکبر طاق دروازه‌ی قرآن را...
گزیده‌ی متن؛ به مناسبت روز سعدی
هم‌خون بودن و خون ملی یعنی چه؟ کسی چه خبر دارد که در عروقش چه خونی جریان دارد؟ این همه ادوار که بر ما گذشته،...
«زنان و صنعت ساختمان در بریتانیا و ایرلند عصر جرجی» | کانر لوسی
با اینکه نقش زنان، در جایگاه طراحان و/یا بانیان معماری، در سده‌ی هجدهم میلادیِ بریتانیا و ایرلند بیش از پیش شناخته شده، نقش آنها در ساخت معماری مناقشه برانگیز باقی مانده است. این موضوع، در این مقاله، با بیرون کشیدن بسیاری از منابع درجه‌ی دوم و همچنین اسناد اصناف و دیگر منابع اولیه در لندن و دوبلین، روشن می‌شود.

وبگاه تاریخ‌پژوهی و نظریه‌پژوهی معماری و هنر