×

جستجو

روند تغییرات شهری اصفهان در دوره صفویه از آغاز دورۀ شاه صفی تا پایان دورۀ شاه‌عباس‌دوم| امیر محمد ‌‌چنگیزی‌محمدی

شاکلۀ شهری اصفهان صفوی در دورۀ شاه عباس اول شکل گرفت ولی فضاهای شهری اصفهان پس از شاه عباس ثابت نماند. پس از مرگ شاه عباس اول محله‌های جدیدی به شهر اضافه شد و خیابان‌ها، پل‌ها و میدان‌های جدید بخشی از استخوان‌بندی شهر را تغییر داد. با وجود این، بیشتر محققان شهری مسحور ساخت‌و‌سازهای کلان و با شکوه شاه عباس اول شده‌اند و شهرسازی اصفهان صفوی را فقط مبتنی بر این دوره بررسی کرده‌اند.
در این تحقیق، امیرمحمد چنگیزی‌محمدی، در پیِ فهم دگرگونی‌های فضایی شهر اصفهان از آغاز دورۀ شاه صفی تا پایان دورۀ شاه عباس دوم است. بدین منظور می‌کوشد، با استفاده از متون درجۀ اول، تاریخ‌نامه‌های رسمی دربار صفوی و سفرنامۀ اروپاییان در این دوره، و نیز متون درجۀ دوم و منابع تصویری تغییرات کالبدی شهر اصفهان پس از شاه عباس اول را روشن کند. این تحقیق دو فصل دارد. در فصل اول، «اصفهان شاه صفی اول»، کالبد و رویدادهای شهری اصفهان در دورۀ شاه صفی، ۱۰۳۸-۱۰۵۲ق، و دگرگونی‌ فضاها و رویداهای جاری در آن را در مقایسه با دوره‌های قبل شرح می‌دهد. در فصل دوم، «اصفهان شاه عباس دوم»، وضع شهر در دورۀ شاه عباس دوم، ۱۰۵۲-۱۰۷۷ق، را با دورۀ قبل مقایسه می‌کند و دگرگونی کالبدیِ فضاها و رویدادهای جاری در آن را روشن می‌کند.

 

‌‌چنگیزی‌محمدی، امیرمحمد. «روند تغییرات شهری اصفهان در دوره صفویه از آغاز دورۀ شاه صفی تا پایان دورۀ شاه‌عباس‌دوم ». پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد مطالعات معماری ایران. استاد راهنما: دکتر زهرا اهری. تهران: دانشگاه شهید بهشتی، شهریور۱۳۹۵.

اشتراک مطلب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط

وبگاه تاریخ‌پژوهی و نظریه‌پژوهی معماری و هنر