×

جستجو

داستان مادی فدن: بررسی زندگی و معماری و شهر در کنار جوی در اصفهان دورۀ صفوی| صفا محمودیان

مادی‌ها، نهرهای منشعب از زاینده‌رود، در شکل‌گیری و ساماندهی شهر اصفهان نقش اساسی داشته‌اند. در دورۀ صفویه با پایتخت شدن اصفهان، شهر گسترش یافت. از آن روی که مادی‌ها برای حیات شهری ضروری بود، شهر در راستای مادی‌ها رشد کرد. مادی فدن از کهن‌ترین و گسترده‌ترین مادی‌های اصفهان و تنها مادی تأمین‌کنندۀ آب شهر بوده است. این مادی بر شکل‌گیری ساختار شهر، فضاهای شهری، بناها و زندگی جاری در آن بسیار مؤثر بود.  

در این تحقیق، صفا محمودیان، به شناخت  مادی فدن در بافت شهر صفوی و جایگاه آن می‌پردازد. بدین منظور می‌کوشد، مسیر درست مادی فدن را در شهر اصفهان صفوی با تکیه بر شواهد مادی و متون بشناسد. این تحقیق شش فصل دارد. در فصل اول، «مادی‌ها و جایگاه آنها در شهر اصفهان دورۀ صفویه»، شرحی کلی دربارۀ مادی و جایگاه مادی‌ها در شهر اصفهان دوره صفوی می‌دهد. در فصل دوم، «بازنمایی مسیر مادی فدن»، مسیر مادی فدن  بازنمایی می‌شود. در فصل سوم، «هنجار مادی»، ساختار عینی و ذهنی شهر را با توجه به مادی فدن شرح می‌دهد. در فصل چهارم، «اقسام رفتار با مادی»، مادی فدن با سایر مادی‌های جاری درون شهر اصفهان در دورۀ صفویه مقایسه می‌شود. در فصل پنجم، «بر لب مادی»، زندگی و فضاسازی مادی فدن در فضاهای باز شهری را بررسی می‌کند. در فصل ششم، «عمارت و مادی»، اقسام بناهای شکل‌گرفته در کنار مادی و رابطۀ آنها با مادی مطالعه می‌شود. 

صفا محمودیان. «داستان مادی فدن: بررسی زندگی و معماری و شهر در کنار جوی در اصفهان دورۀ صفوی».پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد مطالعات معماری ایران. استاد راهنما: دکتر مهرداد قیومی‌ بیدهندی. استاد مشاور: دکتر زهرا اهری. تهران: دانشگاه شهید بهشتی، بهمن۱۳۹۰.

اشتراک مطلب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط

وبگاه تاریخ‌پژوهی و نظریه‌پژوهی معماری و هنر