×

جستجو

کتاب‌شناسی توصیفی فلسفه هنر از آغاز تا پایان ۱۳۹۰| تقی اکبرزاده

اثر حاضر با عنوان کتاب‌شناسی توصیفی فلسفۀ هنر اولین کتاب‌شناسی مستقل دربارۀ فلسفۀ هنر به زبان فارسی است که به معرفی ۵۴۹ عنوان کتاب در این زمینه می‌پردازد و می‌تواند ابزاری کارآمد در خدمت استادان، پژوهشگران و دانشجویان باشد. در حال حاضر در عموم بانک‌های اطلاعاتی داخلی کتاب، تنها به اطلاعات نشر‌شناختی کتاب‌ها بسنده ‌شده است و بخش‌بندی محتوای متنی در بیشتر بانک‌های مذکور وجود ندارد. در این کتاب‌شناسی با روش طبقه‌بندی موضوعی، و ارزیابی دقیق محتوای کتاب‌ها، که وجه تمایز این کتاب‌شناسی است، مداخل به دو بخش تقسیم شده‌ است: بخش اول دربردارندۀ ۳۹۷ عنوان در زمینهٔ کلیات فلسفۀ هنر است و در بخش دوم دیگر گونه‌های هنری قرار دارد که به ترتیب ۲۹ عنوان به فلسفۀ هنرهای تجسمی، ۵۳ عنوان به فلسفۀ معماری و شهرسازی، ۷ عنوان به فلسفۀ تئاتر، ۱۴ عنوان به فلسفۀ موسیقی، و ۴۹ عنوان به فلسفۀ سینما اختصاص دارد. از آنجا که میان مباحث نظری هنر مانند فلسفۀ هنر، جامعه‌شناسی هنر، روا‌ن‌شناسی هنر، تاریخ هنر و ... تأثیرات متقابل وجود دارد و نمی‌توان مرز دقیقی بین حوزه‌های مذکور ترسیم کرد، برای استفادۀ هرچه بیش‌تر مخاطبان و علاقه‌مندان این حوزه برخی منابع مرتبط با فلسفه هنر نیز به این کتاب‌شناسی افزوده شده است. این اثر بررسی توصیفی تمامی کتاب‌های چاپ‌شده در زمینۀ فلسفۀ هنر را تا پایان سال ۱۳۹۰ در بر می‌گیرد.

کتاب‌شناسی توصیفی فلسفه هنر از آغاز تا پایان ۱۳۹۰

تقی اکبرزاده

مؤسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری متن، فرهنگستان هنر| ۱۳۹۹

 

اطلاعات بیشتر دربارۀ این کتاب:

http://matn.honar.ac.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=4&pageid=379&newsview=8269

اشتراک مطلب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
قرائت تاریخ معماری | پاره‌ای دیگر از کتاب‌نگاشت توضیحی نظریه‌های تاریخ معماری و هنر
مهرداد قیومی بیدهندی
ین کتاب حاصل بیش از بیست سال قرائت تاریخ معماری است و پرسش اصلی آن این است که تاریخ معماری چیست و آن را چگونه...
دلالت‌های اجتماعی و فرهنگی تصویرگری نَبَطی و تأثیر آن بر ذهنیّت‌های تصویری در عربستان مرکزی | نگار ذیلابی
فرهنگ نَبَطی در زمینۀ تصویرگری گنجینه‌ای غنی از مضامین کهنِ همسایگان پیرامونی و ذهنیّات بومی بوده که طی سده‌های متمادی بالیده و گسترش یافت، و برخی از بن‌مایه‌های آن در سرزمین‌های مرتبط به‌خصوص همسایه جنوبی ــ عربستان مرکزی ــ تقلید یا با تغییراتی بازآرایی شد. پرسش اصلی این پژوهش این بوده است که ذهنیّات متنوع تصویرسازی نَبَطی، خاصّه دلالت‌های اجتماعی و فرهنگی آن، چه بوده و این ذهنیّات چگونه و تا چه حد بر ذهنیّت‌های تصویریِ اعراب ساکن در عربستان مرکزی تأثیر نهاده است؟
پژوهش و انتشار اطلاعات یافتگاه در حوزه‌ٔ هنر اسلامی | برگزاری همایش
پژوهش یافتگاه مهارتی تخصصی است که معمولاً از طریق تجربه دست اول در مجموعه‌ها و بایگانی‌های موزه به دست می‌آید، اما یافته‌های آن پیامدهای قانونی،...
«خبررسانِ هنر»: تبادل هنری چینی-ایرانی | انتشار قسمت جدید این پادکست
پادکست «خبررسانِ هنر» فضایی برای علاقمندان و عاملان هنر اسلامی و هندی است تا در آن وضع کنونی بازار، نمایشگاه‌ها و پژوهش‌های هنری را بررسی...

وبگاه تاریخ‌پژوهی و نظریه‌پژوهی معماری و هنر