×

جستجو

بغداد و اصفهان: گفت‌وگوی دو شهر در عصر علم، ۷۵۰- ۱۷۵۰| الهه خیراندیش

بغداد و اصفهان، دو شهری که به نام مراکز بزرگ علم‌آموزی مشهور بودند، در دل «عصر علم» اسلامی قرار داشتند. صدای فرهنگی متمایز آنها الهام‌بخش گفت‌وگویی یگانه شد که در بغداد و اصفهان بیانی تازه یافت: گفت‌وگویی میان دو شهر در عصر علم، داستان اینکه چطور در سرزمین‌های اسلامی دانش منتقل می‌شد و دگرگونی می‌یافت و بعد در تمام جهان انتشار می‌یافت. الهه خیراندیش با ترسیم تاریخ اصفهان و بغاد از سال ۷۵۰ تا ۱۷۵۰، صدای منجمان، ریاضی‌دانان، دانشمندان، عرفا، قضات، و دولتمردان درباری و نیز مترجمان و دانشوران عرب و فارس را به تصویر می‌کشد. با شرح داستان برآمدن بغداد و سقوط اصفهان، در جایگاه شهرهای اصلی و مراکز تفکر عقلانی، این کتاب به بررسی مشارکت دامنه‌دار و مداوم فرهنگ اسلامی در تاریخ علم اختصاص دارد. خیراندیش بنیان روایت را بر متون استثنایی سده‌های میانه و سایر منابع تاریخی قرار  داده است و نتیجه بیش از «داستان دو شهر» هزارساله است. کتاب نگاهی شهر به شهر و قرن به قرن به آن چیزی است که جهان را تغییر داد. در متنی که ترکیبی از سفرنامه و سفر در زمان است، خیراندیش داستان‌هایی موازی خلق کرده است که شخصیت‌هایی مدرن و تاریخی دارد و با عبور از میان شهرهای جهان تغییرات زمان را ثبت و ضبط می‌کند. 

Baghdad and Isfahan

A Dialogue of Two Cities in an Age of Science CA. 750-1750

by Elaheh Kheirandish

Bloomsbury Academics, 2021

فهرست مطالب کتاب:

Introduction

Chapter Summary

Chart: Names and Dates

Chapter Zero: Cast and Stage

Chapter One: Time and Place

Chapter Two: Moon and Sun

Chapter Three: Round and Square

Chapter Four: Word and Line

Chapter Five: East and West

Chapter Six: Old and New

Chapter Seven: Plan and Chance

Postscript: Now and Then; Moon and Sun

 

اطلاعات بیشتر دربارۀ کتاب:

https://www.bloomsbury.com/us/baghdad-and-isfahan-9781780768335/

اشتراک مطلب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پرتوی بر اهواز کهن از خلال متون ساسانی و اسلامی و حدسی در باب مکان رام‌اردشیر ساسانی
روح‌الله مجتهدزاده
دربارهٔ سرآغازهای شکل‌گیری شهر اهواز بسیار کم می‌دانیم. هرچند بنیان شهری در این ناحیه را تا روزگار عیلامیان تخمین می‌زنند، کهن‌ترین روایات تاریخی و شواهد باستان‌شناختی در باب این شهر از روزگار اشکانیان و ساسانیان فراتر نمی‌رود. آن‌گونه که از متون دورۀ ساسانی، چون شهرستان‌های ایرانشهر، و انبوه تاریخنامه‌های دورهٔ اسلامی برمی‌آید در این زمان شهری به نام هرمزاردشیر توسط اردشیر بابکان یا نوهٔ او هرمزاردشیران در این ناحیه بنا شد.
ورق‌هایی خوانده‌نشده از تاریخ اهواز معاصر؛ نخستین مسافرخانه‌های شهر به استناد روایات شفاهی (۱)
وحید آقایی
اهواز؛ شهری که هر زمان قصد روایت داستانی درباره آن هست، ناگزیرم در ابتدای متن دیباچه‌ای هر چند کوچک، در وصف آن بنویسم. کاری که...
فراخوان ارسال اسکیس، کروکی و ترسیمات دستی از صحنه‌های خیابانی و مواجهه‌های شهری برای شمارۀ جدید مجلۀ یادداشت‌های خیابانی
The fluid production and distribution of the image, enabled by the omnipresence of phone cameras, has transformed the lived condition of the street. The city and its subjects respond to this new level of self-surveillance with a consciousness of representation, where-in both image-maker and image-subject, achieve their highest-level of objective validation from the subjectivity of photography.
دولت احیاگر: رساله‌ای در باب سیاست شهر| ژاک دونزولو، فیلیپ استب
شورشی که در سال۱۹۸۱ در محله‌ی منکت در حومه‌ی شهر لیون در فرانسه آغاز شد و برای چند روز این شهر را به صحنه‌ی یک...

وبگاه تاریخ‌پژوهی و نظریه‌پژوهی معماری و هنر