×

جستجو

به نام خدا


ویران شدن شهر و مهاجرت ساکنانش به شهری دیگر امری معمول است و در تاریخ ایران بارها و به علت‌های متفاوت رخ داده است. اما اینکه اهالی شهری شهر را به دست خود ویران کنند امری معمول نیست. شهر متوکلیه در شمال سامرا چنین شهری است.


متوکل در سال ۲۴۵ق پس از ساخت مسجد جامع سامرا تصمیم گرفت شهری برای خود بنا کند. برای یافتن محل مناسبْ در سه فرسخی شمال کرخ سامرا به منطقه‌ای به نام «ماحوزه» رسید که در آن آثار نهری از روزگار کهن [۱] وجود داشت. با مشورت با مهندسان تصمیم گرفت که این نهر را احیا و شهر خود را پیرامون آن برپا کند. از همان ابتدا هزینۀ احیا و حفر دوبارۀ نهر کهن را برآورد کردند و او بر هزینۀ آن، که دو میلیون‌وپانصد هزار دینار بود رضا داد. در میان مهندسانی، که مکان‌یابی شهر را انجام دادند و هزینۀ نهر کهن و احیای آن را برآورد کردند نام «محمد بن موسی منجم» هم دیده می‌شود. او فرزند ارشد خاندانی مشهور به بنو موسی (بنو شاکر) بود، که پدرش، موسی بن شاکر، از منجمان دربار مأمون بود. آثار و خدمات علمی و مهندسی منسوب به محمد و دو برادرش، احمد و حسن، در زمینۀ نجوم و هندسه و ریاضی بسیار است. محمد به استادی در هندسه و نجوم، احمد به علم حیل و حسن به هندسه مشهور است. [۲] یکی از اقدامات مهم مهندسی این خاندانْ را حفر نهر‌ جعفریه در همین پایتخت تازۀ متوکل خوانده‌اند. متوکل دستور داده بود تا خیابان عظیمی را در دویست ذرع بسازند و دو نهر را در دو طرف این خیابان روان کنند. در اجرای این فرمان دوازده هزار کارگر بسیج شده بودند.[3] ‌بی‌شک تکیۀ متوکل بر محمد و برادران دانشمندش بود که این بلندپروازی‌ها را می‌کرد. وقتی در نخستین روز محرم ۲۴۷ متوکل به شهر عظیم «متوکلیه» و کاخ رویايي‌اش، جعفریه،  قدم گذاشت چنین گفت: «اکنون هر آینه سلطان شمایم؛ که خود شهری ساخته‌ام و در شهرِ خود نشسته‌ام».


با همۀ این بلندپروازی‌ها آبادانی این شهر دوام چندانی نداشت؛ چه «کار احیای آن نهر کهن به انجام نرسید و آب در آن جریان پیدا نکرد؛ مگر جریان ضعیفی که پیوستگی و دوام نداشت» و [4] متوکل در کوتاه‌تر از یک سال اقامت در پایتخت و کاخ خویش کشته شد. منتصر، فرزند متوکل، از شومی این شهر به مردم دستور داد تا شهر را ویران کنند و با سنگ‌ و آجرهای کاخ جعفریه به سامرا بازگردند.[5] در سرگذشت زندگی متوکل آمده است که او از شدت بغض به آل علی علیهم السلام مختصر بقعه و زیارت‌گاه امام حسین علیه‌السلام در مشهد شریف کربلا را به آب بست و ویران کرد.


 

۱. اصطلاح «روزگار کهن» را یعقوبی به کار برده است. حمدالله مستوفی آثار این منطقه را مربوط به شاپور ذوالاکتاف دانسته است و در تاریخ رومیان از دژ سامرا در این محل به نام سومر در زمان شاپور یاد شده است. (محمد محمدی ملایری، تاریخ و فرهنگ ایران در دوران انتقال از عصر ساسانی به اسلامی، ج ۲، ص ۲۵۷).

 

۲. کتاب الحیل از مهمترین آثار بنوموسی است و اولین اثر مدون شناخته در زمینۀ علم حیل است، که در جهان اسلام باقی مانده ا‌ست. در این کتاب یکصد دستگاه شرح داده شده که عمدتاً به صورت خودکار و با استفاده از خواص مکانیکی سیالات عمل می‌کنند (دایرة المعارف بزرگ اسلامی، ذیل «بنو موسی»).
 
۳. محمد بن جریر طبری، تاریخ طبری، ج۵، ص ۱۴۴.

 

۴. یعقوبی، البلدان، ص ۳۱.
اشتراک مطلب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
عیش و خرمی شهر صبایم آرزوست: نگاهی بر گذشته‌ی باغ‌های راه شمیران، از عشرت‌آباد تا خرم‌آباد(۲)
مهسا پور‌احمد
در بخش اول یادداشت، از اقدامات شهرداری در سال ۴۸ و ۴۹ برای خرید باغ قیطریه و تبدیلش به پارکی برای مردم گفتیم و از...
سفر به ناکجای ایده‌ها | مروری بر کتاب «نزدیک ایده: درباره‌ی مکان‌ها و نامکان‌هایی که در آن‌ها فکر می‌کنیم»
علی طباطبایی
نزدیک ایده کتابی است درباره‌ی مکان‌ها و نامکان‌هایی که در آن‌ها فکر می‌کنیم. این کتاب که گردآوری زیمونه یونگ و یانا مارلنه مادر است را...
وبینار پنجم از سلسله وبینارهای تخصصی معماری منظر: منظر رودخانه
سخنران: فرشاد بهرامی پژوهشگر دکتری معماری منظر، دانشگاه ملبورن
برگزاری دومین همایش ملی بازاندیشی در چشم‌اندازهای بوم‌های بیابانی، چالش‌ها و فرصت‌های کالبدی، انسانی و اقلیمی
با توجه به اینکه چالش‌های مرتبط با زمین، آب، هوا و انسان در این منطقه به سرعت در حال افزایش است، همایش حاضر سعی دارد...

وبگاه تاریخ‌پژوهی و نظریه‌پژوهی معماری و هنر