×

جستجو

دیوارنگاره‌های گمشده

در مجموعه‌­ها و موزه‌های ایران و البته سراسر جهان تزیینات نقاشی بسیاری که از بناهای تاریخی ایران جدا شده­‌اند، وجود دارند. بهانه‌‌های متعددی برای این جدایی وجود داشته است و سرگذشت اغلب آثار جداشده مبهم و پیچیده بوده است. گاهی بنایی که دیوارنگاره متعلق به آن بوده از میان رفته و گاه بنا باقی مانده اما نمی‌­دانیم دیوارنگاره‌­های آن کجاست. در این میان گاه دیوارنگاره‌ها بعد از سالیان از صندوق­ها و انبارها بیرون آمده و به نمایش گذاشته شده‌اند و گاه دیوارنگاره بودن آنها فراموش شده و همچون پرده‌­های نقاشی منقول اینجا و آنجا جابجا شده‌اند. گاهی مدارک باقیمانده از دورۀ انتقال اثر جایی پیدا شده و می‌دانیم که آن اثر کجاست و سرنوشتش چه شده و گاه نه می­‌دانیم اثر چگونه جابجا شده و نه می‌­دانیم اکنون کجاست.

 دیوارنگارۀ معروف به صف سلام که امروز بیشتر بخش­های آن در باغ موزۀ نگارستان به نمایش گذاشته شده و در اصل مربوط به خانۀ فتحعلی­شاه در قم بوده مشهورترین نمونۀ چنین انتقالی در ایران است. نقاشی دیواری بزرگ به سال ۱۳۳۳ شمسی به سعی محمدتقی مصطفوی و با اجرای دو مرمتگر موزۀ ایران باستان (محسن و موسی پیرامون) در پنجاه و چند قطعه از بدنۀ بنا جدا شده و نخست به موزۀ آستانۀ مقدسۀ قم و سپس به تهران منتقل شده است. این نقاشی­‌ها مدت‌ها در جعبه نگهداری می­‌شدند و سالیانی گذشت تا بخت چنین رقم زد که امروز پنجاه‌و‌سه قطعه از نقاشی‌‌ها در نگارستان تهران و یک قطعه در قم به نمایش گذاشته شده است. در این مورد اگرچه بنای اصلی وجود ندارد، مستندات پیرامون آن تا حد زیادی از میان رفته اما نقاشی‌­ها باقی مانده‌اند.

تصویر ۳. یکی از دیوارنگاره های نارنجستان خانۀ داوید اصفهان (به نقل از قازاریان، مانیا، ۱۳۶۳، هنر نقاشی جلفای نو، هویک ادگاریان)

 سرنوشت دیوارنگاره‌های قاجاری نارنجستان خانۀ داوید اصفهان اما به گونه­ای دیگر رقم خورده و خانه و جای دیوارنگاره‌ها وجود دارد، اما خود نقاشی‌ها در جایی نامعلوم هستند. امروزه تصویرهایی پراکنده از آنها بر جای اصلی باقی­مانده است و به یاری این تصویرها فقط می‌­توان دید که یکی از نقاشی­ها تاریخ ۱۲۵۱ قمری داشته و البته می­توان محل اصلی هر نقاشی را تعیین کرد. از بخت بد از میان نه دیوارنگاره تنها هفت نقاشی را می‌شناسیم و از دو نقاشی حتی تصویر نیز باقی نمانده است. از نحوه و دلیل انتقال این آثار و حتی زمان دقیق انتقال چیزی نمی‌­دانیم و مستندات این انتقال یا پنهان و یا گم شده‌­اند.

 سرنوشت دیوارنگاره‌های گمشدۀ سردر قیصریه اما ابهام و پیچیدگی بیشتری دارد. تنها اثر باقی­مانده از دو دیوارنگارۀ سردر قیصریه چند تصویر محو سیاه‌و‌سفید از آغاز قرن بیستم هستند. در این تصاویر فقط می‌­توان تشخیص داد که مابین دو پنجرۀ قدی سردر دو دیوارنگارۀ باریک و دراز احتمالاً صفوی وجود داشته که معلوم نیست چه زمانی، چه کسی، به چه دلیل آنها را از جای خود برداشته (یا از بین برده؟!) است. نکتۀ متفاوت در این داستان آن است که برداشتن این دو نقاشی نیاز به داربست و امکانات متفاوتی داشته و کاری نبوده که بتوان در سردر بازار شهر پنهانی انجام داد و همین موضوع قضیه را پیچیده‌تر می­‌کند.

تصویر ۴. دیوارنگاره های مفقود شدۀ سردر قیصریه در عکسی از سال ۱۳۰۳ شمسی بین سه پنجرۀ میانی دیده می شوند (Rijksmuseum, Moskee van de Sjah (Masjed-e Shah) in Isfahan, Perzië A.G.A. van Eeldec. 1925)

 اتصال دوبارۀ این بخش ­های جدا شدۀ تاریخ هنر و معماری ایران به هم اگر ناممکن نباشد، کاری بسیار مشکل است. نگارنده البته از اهل فن و متخصصانی که خوانندۀ آسمانه هستند، می ­خواهد که اگر خبری از آثار این دو مجموعۀ آخر دارند، او را با خبر کنند.

 

تصویر ۱ (بالا). دیوارنگارۀ صف سلامدر محل فعلی نمایش آن در باغ موزۀ نگارستان

اشتراک مطلب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نقاشی عثمانی و تأثیر کتاب‌آرایی ایرانی بر آن | فرزانه فرخ‌فر
کتاب حاضر، برآیندِ پژوهشی است که با کنکاش‌های علمی در فرهنگ و هنر عثمانی شکل گرفته است. هسته‌ٔ آغازین نگارش آن، از طرح یک پرسش...
یادداشت‌هایی دربارۀ نقاشی (۳)
لیلا قاسمی
ین‌طور به نظر می‌رسد که دیوارنگاره‌های اولیۀ سغدی بیشتر به موضوعات مذهبی اختصاص داشته و ظاهراً قدیمی‌ترین دیوارنگاره‌ها که در آنها اعتقادات و مراسم مختلف...
تصویر «سازی»: لحن معماریانۀ نقاشی
دنا شمسی‌زاده
در نگاهی کلی، نحوۀ ظهور معماری در نقاشی‌های پیش از مدرن اروپایی را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد. دستۀ اول آثاری که در آن...
نقاشی معماریانه
دنا شمسی‌زاده
اصطلاح نقاشی معماریانه در هنر اروپایی به نوعی از نقاشی اطلاق می‌شود که در آن تمرکز اصلی بر به تصویر کشیدن ساختمان‌ها است؛ چه فضای...

وبگاه تاریخ‌پژوهی و نظریه‌پژوهی معماری و هنر