×

جستجو

یحیی سپهری

یحیی سپهری

لئوناردو ریچی و تغییر آموزش طراحی معماری در ایران
یحیی سپهری

همیشه برایم سؤال بوده است که وقتی درسی به برنامه‌ی آموزش یک دانشکده یا به طور کلی یک نظام آموزشی اضافه می‌شود ریشه‌اش در کجا است؟ معمولاً در پاسخ به این سؤال، تغییرات برنامه‌های جهانی آموزش و یا مقتضیات زمانه و کشور مطرح می‌شود. این پاسخ‌ها اغلب درست‌اند اما به نظر می‌رسد همیشه پاسخ‌های دقیق‌تری هم می‌توان برای این موضوع یافت. این پاسخ‌ها معمولاً در سیاق استاد یا استادانی که این درس را در برنامه گنجانده‌اند و برای اولین بار تدریسش کرده‌اند، نهفته است. موضوع این یادداشت ظهور درس ویژوآل دیزاین در برنامه‌ی آموزش معماری ایران است. این درس به...

موزه‌ای برای معماری
یحیی سپهری

کاخ شایو مقابل برج ایفل و در راستای محور اصلی آن واقع است. این کاخ که از سمت دیگر در حاشیه‌ی میدان تروکادرو واقع شده در یکی از مناطق مهم و پر رفت و آمد پاریس قرار دارد. کاخ شایو هم اکنون محل Cité de l architecture et du patrimoine یا موزه‌ی معماری و میراث پاریس است. گرچه تاریخ این موزه به قرن نوزدهم برمی‌گردد اما از ۲۰۰۳ با نام و صورت فعلی در این مکان فعالیت می‌کند. این موزه در سه طبقه با مساحتی در حدود ۹۰۰۰ مترمربع برای معماری و مختص معماری است. موزه‌ی معماری بخش‌های متنوعی دارد و...

آرشیوی برای معماری معاصر
یحیی سپهری

- مؤسسه‌ی نو (Het Nieuwe Instituut) در روتردام هلند از سال ۲۰۱۴ اقدام به جمع‌آوری اسناد و مدارک معماران هلندی کرده است. آرشیو این مؤسسه اکنون از نظر حجم و محتوا یکی از بزرگترین آرشیوهای معماری دنیا است. این آرشیو فقط نقشه‌ها و ترسیمات و تصاویرِ آثار معماران را در بر نمی‌گیرد بلکه علاوه بر آن، ابزارهای معماران از قبیل ماکت‌ها، ابزارهای ماکت‌سازی، ابزارهای طراحی و هر آنچه که معماران در فرآیند طراحی از آن بهره می‌بردند را گردآوری کرده است. این مجموعه حتی شامل پرتره‌های معماران و تصاویر زندگی حرفه‌ای آنان نیز می‌شود. مؤسسه‌ی نو گوشه‌ای از آرشیو خود...

از گرافوس تا گِرس‌هاپر
یحیی سپهری

آیا تا به حال اسم «گرافوس» را شنیده‌اید؟ گرافوس [۱] یک قلم ترسیم بود که در سال‌های دهۀ ۳۰ و ۴۰ شمسی برای طراحی معماری استفاده می‌شد. دانشجویانِ آن سال‌ها با این قلم خاطره‌ها دارند. کار با این قلم دشوار بود. هنگام کار با آن، معمولاً دست‌های استفاده‌کننده جوهری می‌شد و خطر کثیف شدن کار نیز همواره وجود داشت. پس از ترسیم چند خط، سرِ قلم باید شستشو می‌شد. پر کردن گرافوس از جوهر هم کاری دشوار بود و مهارت خاصی می‌طلبید. گرافوس علی‌رغم همۀ محدودیت‌ها، قابلیت‌هایی هم داشت. گرافوس نوک‌های قابل تعویض داشت و این نوک‌ها امکان ترسیم خطوط...

بانی و معمار
یحیی سپهری

معمار خالق اثر معماری است. اما فقط معمار در پدید آمدن یک اثر معماری سهیم نیست. معمولاً معمار خودْ بانی اثر نیست بلکه شخص یا سازمانی به نام کارفرما اثر را به معمار سفارش می‌دهد و هزینه‌ی آن را می‌پردازد. خواسته‌ها، اندیشه‌ها و نیز میزان هزینه‌ی او در پدید آمدن محصول نهایی مؤثر است. شاید اگر نقش بانی و کارفرما را در پدید آمدن اثر معماری نبینیم نیمی از داستان را نادیده گرفته‌ایم. گاهی نظرات معمار و بانی در تقابل با هم است.چندی پیش، در مرکز اسناد ملی ایران به صورت کاملاً اتفاقی سندی [۱] یافتم که من را درباره‌ی...

وبگاه تاریخ‌پژوهی و نظریه‌پژوهی معماری و هنر