×

جستجو

به نام خدا
مرحوم عباس زریاب به مورخان ادیان الهی تذکر می‌دهند که در تاریخ‌نگاری وقایع دینی باید به هر دو جنبۀ طبیعی و الهی دین نظر داشت. دین از آن حیث که در طبیعت و اجتماع انسانی قرار دارد تابع قوانین زمان و مکان می‌شود و دائماً در حرکت و سیلان است و در معرض کون و فساد. و همان دین از حیثی دیگر فوق‌طبیعی است و اموری ثابت و بی‌زمان و بی‌مکان در آن جاری است. بنابراین «مورخ و محقق را دو دیده لازم است که با یکی به جهان غیب و ارادۀ الهی بنگرد و با دیگری به عالم محسوس و طبیعت و به اسباب و لوازم آن نگاه کند. باید هر دو دیده را به کار ببرد و یک‌چشم و یکسونگر نباشد».۱
آیا این توصیه فقط به کار مورخان دین می‌آید و تنها وقایع و امور دینی است که دارای دو حیث مادی و غیرمادی، زمانمند و بی‌زمان است؟ به نظر می‌رسد که چنین تخصیصی روا نیست و هر موجودی از آن جهت که در این عالم واقع است و نیز هر واقعه‌ای که در این عالم رخ می‌دهد هر دو حیثیت را داراست؛ حیثیت مادی و غیر مادی، زمانمند و بی‌زمانی، مکانمند و بی‌مکان.
چند وقت پیش به مناسبتی ناگزیر شدم دربارۀ بنای کعبه در صدر اسلام چیزی بنویسم. به‌دقت در تاریخ‌نامه‌ها جستجو کردم. و از ابعاد بنا، تعداد ستون‌ها، جنس دیوارها، نوع پوشش سقف نوشتم. از این گفتم که بنا در چه زمانی ساخته شده و سیر تحول آن چگونه بوده، سنگ‌هایش را از کجا آوردند و چه کسانی آن را ساختند. تا اینکه سخن به طرح بنا و منشأ آن رسید. دو روایت پیش‌رو داشتم: یکی روایت کرسول که از روی شباهت‌ کعبه به معابد سرزمین حبشه و ریشه‌‌شناسی نام معمارِ احتمالی بنا (باقوم) منشأ آن را حبشی می‌دانست. و روایتی دیگر از طبری که تعیین محل کعبه و طرح آن را به فرشته‌ای الهی نسبت می‌داد که آن را به پیامبر آموخته بود، حتی سنگی از بنا را، که همین امروز هم در دسترس است و دیدنی، سنگی آسمانی می‌دانست. کدام را باید برمی‌گزیدم؟
از قبیل این پرسش‌ها در تاریخ معماری کم نیست و طرح آن فقط به بناهای دینی، همچون کعبه، محدود نمی‌شود. چه بسا در فهم شهر یا خانه‌ یا مدرسه‌ای به هر دوی این جنبه‌ها، و دقیق‌تر مراتب، نظر کرده‌ایم اما کمتر به تفکیک این دو مرتبه واقف بوده‌ایم. به علاوه، توجه جداگانه به هریک از این مراتب امری بی‌سابقه هم نیست و شاید بتوان با تسامح نگاه سنت‌گرایان و تاریخ‌باوران در معماری را به هریک از این مراتب تطبیق داد. اما پرسشی که مطرح می‌شود این است که آیا جمع این دو مرتبه در قرائت و فهم آثار معماری شدنی است. چگونه؟
 

 

۱. عباس زریاب، سیرۀ رسول الله، ص ۱۲.
*البته که دوبینی و احولی شایستۀ محققان نیست، اما در جماعت یک‌سونگران رواست!

اشتراک مطلب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
«مسجد سنجیده‌ی قزوین: کارکرد و زمان ساخت» | لیلا قاسمی، زهره تفضلی
در محله‌ی کهن راه‌ری در شهر قزوین، بنایی تاریخی با نام «مسجد سنجیده» وجود دارد. تاریخِ ساختِ این بنا و بانی آن نامشخص است. با در نظر گرفتن برخی شواهد کالبدی در بنا و برخی شواهد در گزارش‌های مرمتیِ بنا و نظر به اینکه برخی محققان پیشین با توجه به شباهت فرم بنا به مقابر، احتمال تغییر کارکرد این بنا را مطرح کرده‌اند، به نظر می‌رسد کارکرد اصیل بنا چیزی غیر از مسجد بوده و در دوره‌ای کارکرد آن تغییر یافته است. درباره‌ی کارکرد اصیل آن نظراتِ مختلفی وجود دارد.
اسطوره و اسطوره‌شناسی نزد ژرژ فردریش کروزر | نخستین نشست از سلسله نشست‌های سهراب
برگزارکننده: گروه پژوهشی میت‌اوخته، موسسه‌ی فرهنگی هنری کتاب‌آرایی ایرانی میزبان: نگارخانه‌ی لاجورد
ایران‌شناسی در قلمرو زبان آلمانی (دو گزارش تاریخی) | رودیگر اشمیت، مانفرد لورنتس
ایران‌شناسی در آلمان سنّتی غنی است و سابقه‌ای چندصدساله دارد. به‌واقع هیچ‌یک از حوزه‌های گوناگون پژوهش در تاریخ و فرهنگ ایران کهن، اعمّ از باستان‌شناسی،...
تاریخ هنر و نهادهایش: بنیادهای یک رشته (۱) | پاره‌ای دیگر از کتاب‌نگاشت توضیحی نظریه‌های تاریخ معماری و هنر
مهرداد قیومی بیدهندی
الیزابت منسفیلد، استاد تاریخ هنر در دانشگاه ساوت در سوانی امریکا، در این کتاب، مقالاتی را بر محور موضوع بررسی رشته‌ی تاریخ هنر را از...

وبگاه تاریخ‌پژوهی و نظریه‌پژوهی معماری و هنر