پلاسکو را فراموش نکنیم: پروندهای در سالگرد حادثۀ ساختمان پلاسکو
صبح روز ۳۰ دیماه ۱۳۹۵ در طبقات بالایی ساختمان پلاسکو با جرقهای نابهنگام، حاصل اتصال در سیمکشی برق در مجاورت یک کپسول نشتکردۀ گاز، آتشسوزی مهیبی آغاز شد. اما واقعاً چه شد که آتشسوزی پلاسکو روی داد؟ به علت جرقۀ نابهنگام و نشت گاز؟ یا به علت اینکه به جز آن کپسول گاز کارگران در زمستان سرد تهران راه دیگری برای گرم کردن محیط کارشان نداشتند؟ یا آنکه کارفرما راه امنی برای گرم کردن آن کارگاه فراهم نکرده بود؟ شاید آتشسوزی اجتنابناپذیر بود اما مالک ساختمان، بنیاد مستضعفان، بایستی از پیش تمهیداتی برای پیشگیری از گسترش سریع آن در نظر...
ساختمان پلاسکو: یکی از هزاران
سولماز حسینیون*
ساختمان پلاسکو یکی از اولین بناهای مدرن در ایران بود که در زمان خود و حتی سالها پس از ظهور خود به عنوان نمادی در شهر تهران باقی ماند. علیرغم نقدهایی که به مکانیابی آن در میان بافت تاریخی تهران شده است، این بنا بخشی از تاریخ ما و هویت ما، نه تنها برای شهر تهران که برای دوران تحول کشور ما به سوی مدرنیته بود. اما همۀ این هویت و تاریخ در عرض چند ساعت فروریخت؛ هرچند نابودی هویتی ما از طریق تخریب نشانهها و نمادهای معمارانۀ ما دهههاست که توسط متخصصین و کارشناسان همین مرز و بوم آغاز شده و با روندهای سودجویانه به صورتی جدی ادامه داشته و دارد. فاجعۀ پلاسکو تنها بروز قابل پیشبینی یکی از فجایعی بود که هر لحظه زندگی روزمرۀ ما را در بناها و محیطهای ناامن شهر تهران و سایر شهرها تهدید میکند. بحث مدیریت بحران در ساختمانها و شهرها بحث جدیدی نیست و مسلماً با یک نگاه ساده میتوان عمق فجایع محتمل متعددی را که هر لحظه احتمال وقوعشان زیرپوست این شهر و بهتبع شهرهای دیگر کشورمان میرود، مشاهده کرد. اما نتیجه هربار حذف است. هرچه از جنس کارشناسیهای دلسوزانه و هشدارهای تخصصی است باید حذف شود تا باور کنیم «همه چیز...
جامعۀ بیانباشت
سعید مدنی قهفرخی*
برخی اصرار دارند تاریخ ایران را از ورود اسلام به رسمیت بشناسند؛ گروهی تاریخ معاصر را با پانزده خرداد آغاز میکنند و گویی نهضت ملی و دکتر مصدق به تاریخ باستان تعلق دارد؛ دسته ای هم تاریخ معماری و صنعت و سینما و هنر را به پیروزی انقلاب ۵۷ نسبت میدهند. در همۀ این موارد گرایش به نفی تاریخ و گذشته وجود دارد. کسی که مدعی میشود برای اولین بار موضوع یا مسئلهای را مورد بررسی قرار داده در واقع سعی دارد بر انباشتی از تجربه و دانش پیش از خود سرپوش بگذارد.
نه دیروز نه فردا
سعید خاقانی
حال که سرو قد پلاسکو شکست، جایگزین جوانش چگونه باید باشد؟ جایگزین پلاسکو نمیتواند در حال زندگی کند. جایگزین پلاسکو نه میتواند در گذشته بماند و آن را بازتولید کند چرا که مضحک می شود، پیری رها شد تا مرد، حالا بزرگداشت گرفتن نشان از دورویی فرزندانی میکند که در درجه ی اول او را کشتند؛ از آنسو هم نمی تواند به آیندهای خالی پرتاب شود و طوری رفتار کند که انگار اتفاقی نیفتاده است، نه خانی آمده است و نه خانی رفته است، نه پلاسکویی اینجا بود و نه پلاسکویی ریخت!
ساختمان پلاسکو از نماد سرمایهداری مدرن تا نماد؟
زهرا اهری
از دهۀ چهل گفته میشد که ساختمان پلاسکو را به عنوان نماد سرمایهداری مدرن میسازند. نکتۀ مهمی در این عبارت وجود دارد. به جای این که بنا در جریان طبیعی حیات خود به نماد چیزی تبدیل شود به عنوان نماد چیزی ساخته میشود. تفاوت بین این دو فرایند دقیقاً در نحوۀ جریان یافتن حیات در آن بنا و ماهیت فعالیتهای آن بروز میکند. چنان که دیدیم، با توجه به ماهیت فعالیتهایی که در پلاسکو حتی در همان دهههای قبل از انقلاب رخ میداد، این بنا نماد آن بخش از سرمایهداری مدرن نبود که نیاز به تمرکز در مکان داشته باشد...
پلاسکو: همه مقصریم
مجتبی بدیعی
آسمانخراش جهنّمی یکی از فیلمهای ماندگار تاریخ سینماست که اهمیت معماری و دانش فراگیر مهندسی ساختمان را بهویژه در ساختمانهای بلندمرتبه به خوبی نشان میدهد. ساختمان هر چه بزرگتر و پیچیدهتر و بلندتر میشود، ضرورت نقش مدیریت و نظارت محوری معماران را علاوه بر طراحی اولیّۀ آن بهتر و بیشتر خاطرنشان میکند. این تنها و تنها معمار است که با کلیّت ساختمان بهویژه ساختمانهای بزرگ و پیچیده و بلندمرتبه از ابتدا تا انتها (از طرّاحی تا نازککاری و نماکاری) همراه است و نمیتواند و نباید که با آن به صورت بخشی و موضعی برخورد نماید. معماران این گونه ساختمانها به سان کارگردان یک فیلم باید دانش و تجربه و زبان ارتباط با کلیۀ عوامل دست اندر کار یک ساختمان را بلد باشند تا بتوانند آن را راهبری نمایند و ضامن صحت و دقت اجرای طرحشان باشند. اما ساختمان علاوه بر مراحل طراحی و ساخت، به دو دانش دیگر هم محتاج است: الف-دانش و تجربۀ مدیریت و نگهداری ساختمان در طول مدت عمر و حیات آن؛ ب- دانش بهرهبرداری درست مالکان و ساکنان از ساختمان به نحوی که آنان بدانند که تنها مالک و صاحب حقوقی فضای در اختیارشان هستند و حق دستکاری و تغییر در تأسیسات و تجهیزات و سازه و...
«جایگزین پلاسکو» یعنی چه؟
محمدرضا حائری مازندرانی
هنوز این پرسش به قوت خود باقی است که معانی جایگزین ساختمان پلاسکو در یک سال گذشته چه بود و هنوز نیز در سالگرد سوختن پلاسکو این امکان وجود دارد که تصمیمگیران، فرایندِ رسیدن به ساختمان جایگزین را بطور شفاف توضیح دهند. در گفتگو با هفت سئوال زیر سعی شد تا فضای مورد نظر یکی از اهالی تهران برای یافتن معانیِ جایگزین پلاسکو روشن شود. ۱. آیا پلاسکو یک ساختمان بود که آتش گرفت؟ بله. پلاسکو یک ساختمان بود. اما یک ساختمان معمولی و مستعمل نبود. این ساختمان با تاریخ معاصر شدن شهر تهران عجین شده بود و میتوان از آن به عنوان یک خاطره جمعی نام برد. این بنای بلندقامت با اسکلت فلزی نمایندگی گرایشهایی را در معاصر شدن و مدرن شدن شهر ما بر عهده داشت. بیآنکه در این جا به ارزیابی ساختمان پلاسکو پرداخته شود این بنا به عنوان یک خاطره شهری تاثیرگذار با منظر شهری و فعالیتهای تهرانیها گره خورده بود، خاطرهای که در طی زمان شکل گرفت و با آن تهرانیها با تصورِخود این فضای شهری را تصویر کردند. بی آنکه برنامهای از پیش تصویب و یا از بالا تصمیم گرفته شود. ۲. آیا پلاسکو ساختمانی متعلق به یک مالک است و تنها مالک میتواند...
مالک ساختمان پلاسکو: کلیه شهروندان تهران
بیژن شافعی*
ساختمان پلاسکو که در محدودۀ تقاطع خیابان استانبول و فردوسی قرار داشت در سال ۱۳۳۶ تا ۱۳۳۷ طراحی شد و ساخت آن تا سال ۱۳۴۱ به طول انجامید و در همان سال افتتاح شد. این بنای بلندمرتبه بوسیله دو آرشیتکت آمریکایی به نامهای بنجامین براون و اسپرو دالتاس طراحی شد. این دو در سال ۱۳۳۶ (۱۹۵۷ میلادی) در تهران شرکت براون-دالتاس و شرکا را تشکیل دادند. این شرکت به مدت ۲۵ سال در ایران و عربستان فعال بود و به جز ساختمان پلاسکو بناهای دیگری نیز در ایران به اجرا درآورده است. دیدگاه شرکت در پروژههایش استفاده از مصالح محلی، کارگرهای ماهر و تنظیم مخارج مناسب برای پروژه بوده که در اغلب بناهای طراحی شده توسط آن در دهۀ پنجاه و شصت میلادی رعایت شده است. [۱]بدون شناخت و بررسی زمینههای شکلگیری یک اثر تاریخی یعنی بررسی زمینههای داخلی و همچنین بررسی تأثیر تحولات معماری جهان در آن دوران، نمی توان برداشت صحیحی از اهمیت آن اثر در معماری دوران تحول داشت. بدون شک ساختمان پلاسکو با توجه به قرارگرفتن بنا در یک دوره انتقال، از نقاط عطف تاریخ معماری شهر تهران محسوب میگردد. بررسی تاریخ شکلگیری، حیات و مرگ این بنا و انتخاب جایگزینی برای آن، نیازمند مطالعات گستردهای...
مدیریت شهری و فعالیتپذیری شهر
فردین یزدانی*
در حقیقت نظام اداره اقتصاد کشور و به طریق اولی نظام ادارۀ شهر از دهۀ ۱۳۷۰ به بعد نتوانسته است به ایفای نقشی مطلوب در مدیریت اقتصاد کشور و اقتصادی کلانشهرهایی مانند تهران بپردازد. این نظام با سوگیری به سمت اهداف بسیار کوتاه مدت و آنی به جز رفع گذران مسائل و به صورت روزمره، عملاً نتوانسته است تاثیری بر رشد و توسعه اقتصادی شهر تهران برجا گذارد
نگاهی به پدیدۀ کنشگرنمایی در بستر فاجعۀ پلاسکو
علی طیّبی*
مطمئناً اگر گروهی هرچند کوچک با دغدغه آسیبپذیری ساختمانهای بلند یا آتشسوزیهای شهری به طور پیوسته برای مدت طولانی بر این موضوع فعالیت کنند، میتوانند از اتفاقی همچون پلاسکو به عنوان بزنگاهی خاص برای نشاندن بحث خود بین جامعه و تصمیمگیران استفاده کنند، در زمان بروز چنین حادثهای بیشترین حضور را کنار مسوولان داشته باشند، و سالگرد این رویداد را در تقویم سالیانه خود وارد کنند و هر سال در چنین روزی به حساسسازی در این موضوع بپردازند بدون اینکه به واکنشگری، اکتوریستی، یا حساسیت فصلی دچار شوند.
به مناسبت سالگرد آتشسوزی ساختمان پلاسکو
فرزین فردانش*
این روزها که مصادف است با سالگرد آتشسوزی ساختمان پلاسکو، شاهد روی دادن سوانح دیگری هم در گوشه و کنار کشور هستیم؛ مانند زمینلرزههای استانهای کرمانشاه، هرمزگان، البرز و دیگر نقاط کشور، فرونشست زمین در دشت قزوین، آتشسوزی کشتی نفتکش ایرانی در چین، سوانح گوناگون رانندگی، هوایی و ریلی و مانند آنها. این رویدادهای ناگوار باعث یادآوری سه نکته مهم میشود: ۱ . سانحه خبر نمیکند ... نخستین نکته آن است که سانحه، چه طبیعی و چه ساختۀ دست بشر، هیچ وقت قابل پیشبینی نیست. این نکته تنها مختص به کشور یا زمینهای خاص نیست. ماجرای انفجار رآکتور فوکوشیما در کشور ژاپن نشان داد که در کشوری سراپا نظم و ترتیب و در محیطی فنّی که ضوابط ایمنی آن در بالاترین حد ممکن رعایت میشود نیز، سانحه رخ میدهد. آری؛ غافلگیری در سرشت سانحه است. در تهران نیز، به رغم هزینههایی که در چند دهۀ گذشته برای مطالعۀ لرزهخیزی این کلانشهر صرف شده است، خوشبختانه زمینلرزۀ مهمی روی نداده است. امّا، در همین سالها، در پایتخت ایران سوانح مهمی نظیر سیلهای گلابدره و کن، فرونشستهای زمین و آتشسوزیهای گستردهای در بازار تهران و ساختمان پلاسکو روی داده است ـــ سوانحی که روشن شد انتظار آنها را نداشتیم و برای رویارویی...
نگاهى گذرا بر فاجعۀ دردناک پلاسكو
پرویز پیران*
به هنگام خيره نگاه كردن به جعبۀ جادو يا جادوگرى كه تلويزيونش خوانند و مشاهدۀ فرو ريختن ساختمان نمادين شدۀ پلاسكو آوار بيشمارى پرسش بر جان آدمى فرو مىريزد؛ وحشت عظيم درك اين مسئله كه در قرن بيستويكم ميلادى با اين همه پيشرفت خيره كنندۀ فنى و دورانى كه هوشمند و دانشبنيانش مىخوانند، اين چنين به ارزانى آتشنشانان شجاع و در اين قحطسال دمشقى با وجدان حرفهاى و كارگران زحمتكش و حتما شريف و صاحبان مغازهها پرپر ميشوند و شمار بيشترى از هستى ساقط؛ چه بايد گفت؟ خوشبختانه سردردى سهمگين هجوم مىآورد تا راه بر خشم و احساس ناتوانى بر بندد. دو روزى مىگذرد تا با آرامشى نسبى دوباره به فاجعهاى عظيم و در همان حال تراژيك، پرداخته شود. چنانچه به ساده كردن ابعاد گوناگون و در هم تنيدۀ مسئله اقدام شود به چهار سرفصل ميتوان بسنده كرد: نخست عوامل انسانى كه اجنبى آن نيز ميتواند هيومنـور باشد؛ دو ديگر عوامل اطلاعات يا ارتباطمحور يا اينفوـور؛ سوم مباحث فنى يا تكنوـور و در فرجام مسايل سازمانمحور يا اورگوـور. صورت مسئلۀ ساده شده بخش بندى پيش گفته را تاييد مىكند. سوژهاى (ساختمان پلاسكو)، در لحظهاى (زمان)، به آتشى عظيم (رخداد)، دچار شده و آتشنشانان و عوامل ديگرى در خیابان استانبول (مكان يا...