ساسانی یا اسلامی؟ مسئلۀ دُنالد ویتکُم این است.
احسان طهماسبی
اگر در ابتدا بخواهیم خلاصه و مضامین اصلیِ مقالۀ ویتکم را بیان کنیم، باید بگوییم که در اینجا ویتکم با بررسیِ برخی آثار معماری و محوطههای کاوششدۀ منسوب به ساسانیان و مسلمانان متقدم، دربارۀ تاریخگذاری و گسست و تداوم فرهنگی میان دو دوره بحث کرده است. وی ابتدا به این اشاره کرده که از نظرِ بسیاری از پژوهشگران، فتح مسلمانان بهمثابۀ پایانِ عهد باستان بوده؛ با این همه نویسنده معتقد است که حوادث سیاسی و تغییرات فرهنگی معمولاً همگام نیستند. ویتکم در ادامه دربارۀ برخی آثار امویان سخن میگوید که در آنها تداومِ هنر ساسانی به چشم میخورد (تصویر ۱)؛...
بانیان شهرها
مطهره داناییفر
از مقولات پربسامدی که در متون برهۀ گذار، از دورۀ ساسانیان به دوران اسلامی، به مناسبتهای گوناگون ذکر آن رفته است نام بانیان شهرهاست. اگر موضوع اصلی متنی، همچون سیرالملوک، شرح زندگی پادشاهان و بزرگان باشد، ساختن و آبادان کردن شهرها به دست ایشان از جمله اقدامات ذکرشدنی است و همین عمل است که آنان را در نزد مردم بلندآوازه میکند. اگر موضوع متنی معرفی و شناخت شهرها باشد، نام بانیان آن شهرها نیز در معرفیشان میآید؛ چنانکه گویی معرفی شهر با معرفی بانی آغاز (و شاید تمام) میشود. اهمیت بانیان شهرها در این متون مشابه اهمیت تبارنامهها و سلسلۀ...
گذاری بر رسوم دارالخلافة
صفا محمودیان
متونی که در روزگار عباسیان نوشته شده، عموماً شامل شواهد و سرنخهای بسیاری است که نشاندهندۀ تداوم سنتهای ایرانی در دربار عباسی است. بخش مهمی از این سنتها را دانشمندان، دبیران و صاحبمنصبان ایرانی که به مراکز خلافت عباسی مهاجرت کرده بودند به دربار عباسی منتقل کرده و بخشی دیگر را کتابهای فارسی که در این دوره به عربی ترجمه شده بود. به عنوان نمونه، روایتِ مشهور طبری از محاکمۀ افشین مقابل خلیفه معتصم (حک. ۲۱۸ ـ ۲۲۷) نشان میدهد که خلیفه در منزلش کتاب کلیله و دمنه و کتاب مَزْدَک را نگه میداشته است.[۱] برخی سنتهای کهن ایرانی تا...
پیشگفتار؛ برهۀ گذار، لایههای تاریخ معماری، و تقطیعهای اعتباری
مهرداد قیومی بیدهندی
کلیشهٔ تقطیع تاریخ و تاریخ معماری سرزمینهای اسلامی به دورانهای پیش از اسلام و اسلامی، با همهٔ فوایدی که داشته، رفتهرفته همهی شروط تقطیع سودمند را کمابیش از دست داده است. این دیوار در طی دوسه سده مطالعات شرقشناسی و اسلامشناسی چندان بلند شده که دانشوران را از پیوندهای دو سوی آن غافل کرده است. این دیوار چندان ستبر شده که حقایقی در زیر آن پنهان مانده است. این دیوار چندان ماندنی شده است که همهٔ لایههای فرهنگ و جامعه را یکسان تقطیع کرده و این پیوستار را پیش چشم محققانْ متشکل از دو پارۀ ...