×

جستجو

سیاست‌های فرهنگی هنر در ایران؛ مدرنیسم، نمایشگاه‌ها، و تولید هنری | کاترین ناهیدی

The Cultural Politics of Art in Iran
Modernism, Exhibitions, and Art Production

«سیاست‌های فرهنگی هنر در ایران؛ مدرنیسم، نمایشگاه‌ها، و تولید هنری»
کاترین ناهیدی
کمبریج، ۲۰۲۳

هنر مدرن ایرانی نمایان‌گر حوزه‌هایی متنوع از تولیدات فرهنگی‌ است که عمیقاً با پرسش‌هایی از مدرنیته و مدرنیزاسیون، به نحوی که در ایران به کار بسته شد، درگیر است. در این کتاب، چگونگی انعکاس گفتمان غرب‌زدگی بر تولید هنری و نقد هنر بررسی می‌شود؛ گفتمانی که بنیادی‌ترین نقد بر نحوه‌ی اقتباس از مدرنیته‌ی غربی در ایران است و سرانجام بستری شد برای پروردن مفهوم ضداستعماری مدرنیته‌ی هنری ایرانی، که هنرمندان و ناقدان آن را به مثابه‌ی دیگری‌ِ شاخصی، در برابر مدرنیته‌ی استعماری غربی، مجسم کرده بودند. در این کتاب، کاترین ناهیدی هنر مدرن ایرانی را، با هدفِ یافتن تفسیری سیاسی و سیاقی از مدرنیسم، بازبینی می‌کند. ناهیدی بر مبنای تحقیق میدانی، مصاحبه‌ها، و بررسی شواهد تاریخی گسترده‌، از دهه‌ی ۱۹۵۰م، تاریخی از تولید هنر مدرن فراهم آورده است که واسطه‌های سیاسی را در پس فرآیند‌های تاریخ‌نگاشت هنر آشکار می‌کند. ناهیدی، با دادن نقشی کلیدی به تاریخ هنر پسااستعماری، نشان می‌دهد که چطور از مدرنیته‌ی هنری ایرانی استفاده شد تا به مفاهیم ضداستعماری و ایده‌هایی درباره‌ی هویت ملی ایرانی پرداخته شود.

 

فهرست مطالب کتاب:

1. Exhibitions of Modernist Iranian Art: The Construction of a Secular Heritage
Iran Modern and the Iranian Diaspora
The Tehran Modern: The Cancellation of an Exhibition
Tehran Museum of Contemporary Art: The Tehran Modern in Iran
2. Cultural Politics in Pahlavi Iran: The TMoCA’S Architecture and the Evolution of Gharbzadegi in Arts and Politics
Westoxification: The Discourse of Gharbzadegi
Queen Farah Diba and Her Support of Arts and Culture
The Architecture of Tehran Museum of Contemporary Art
Iranian Modernist Art and Jalal al-e Ahmad’s Concept of Gharbzadegi
 3. “Saqqakhaneh Revisited”: The Art-Historiographical Construction of a Local Modernism
Shi’ite Material Culture in Modernist Iranian Art
Politics of the Period
The Naming of Saqqakhaneh
Saqqakhaneh’s Existence as a Group
The State’s Recognition of Saqqakhaneh as an Expression of a State-Sponsored Modernism
Saqqakhaneh’s Discursive Afterlife
4. Jalil Ziapour and the Fighting Rooster Association (Ḵorūs-e Jangī)
Cubist Aesthetics in Iran
The Fighting Rooster Association
Conclusion

اطلاعات بیشتر:

https://www.cambridge.org/core/books/cultural-politics-of-art-in-iran/207539AC4CA1FB4C62D221347690B7D3

 

اشتراک مطلب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
جستار چهارم از پنج جستار در باب نقش معماری و شهر در رمان یوسف‌آباد، خیابان سی‌وسوم، نوشته‌ی سینا دادخواه [۴] | نازنین عارف‌کیا
آخرین راوی رمان، دختری بیست‌­ساله به اسم نداست که نام او نیز مانند سه شخصیت دیگر، از بخش اول تا چهارم بارها تکرار شده و در تمام بخش‌­های دیگر حضور دارد. تجربه‌­ی ندا در مواجهه با شهر و بناها قدری متفاوت با بقیه­‌ی راویان است؛ چرا که مسیر زندگی او نیز تفاوت­‌های زیادی با باقی شخصیت­‌ها دارد. او که دوران نوجوانی خود را، مانند سامان، در شهرک اکباتان گذرانده، زمانی ناچار به کوچ همراه خانواده­‌اش شده و به بندرعباس می‌­رود.
احیای «شهر اسلامی» در قرون ۲۰ و ۲۱ | میزگرد
«شهر اسلامی» به‌عنوان یک مفهوم و موضوع تاریخی مبهم از قرن نوزدهم در تخیل اروپایی ابداع شده است. با این حال، نقد شرق‌شناسی این انتظار را که تجدید حیات عقاید و سیاست‌های اسلامی آغازگر مرحله جدیدی از شهرسازی اسلامی باشد، به‌ویژه در حکومت‌های دین‌سالاری مسلمان مانند ایران و همچنین ترکیه و خلیج‌فارس، فرونشانده است.
نظم بصری تفرجگاه؛ چهارباغ اصفهان صفوی و تجربه‌های حسی‌اش | برگزاری رویداد
فرشید امامی بر اساس کتاب اخیر خود با عنوان اصفهان: معماری و تجربه شهری در ایران اولیه (انتشارات دانشگاه ایالتی پن، 2024) که به تازگی...
«تأملی بر اسطوره‌ی شیخ بهایی در معماری» | جعفر طاهری
اندیشه‌ی اسطوره‌ای بهاء‌الدین عاملی (شیخ بهایی)، بیش از چهار سده حاکم بر قلمروهای گوناگون علوم و فنون، بویژه معماری بوده است. مقاله‌ی حاضر تأملی تاریخی در آثار و لایه‌های پنهان زندگی شیخ بهایی و ارتباط او با قلمرو معماری است؛ و تلاش می‌کند با استناد به مدارک تاریخی اندیشه‌ی دیرپای توانایی و حضور برجسته‌ی شیخ در قلمرو معماری را مورد تحلیل قرار دهد.

وبگاه تاریخ‌پژوهی و نظریه‌پژوهی معماری و هنر