×

جستجو

فرهنگنامۀ معماری میرزا مهدی خان‌شقاقی (ممتحن‌الدوله): مدخلی بر فرهنگنامۀ معماری دورۀ قاجار| محمدرضا گراوندپور

میرزا مهدی خان‌شقاقی از اولین معماران ایرانی تحصیل‌کرده در فرنگ است. آثار مکتوب او به جهت صداقت و روانی در بین متون آن زمان جایگاهی ویژه دارد. فهم آثار مکتوب او در شناخت  واژگان معماری و شهرسازی آن زمان راه‌گشاست و می‌تواند واژگان فقیر معماری امروز را غنی سازد. همچنین دقت در این آثار نکات معماریانۀ دورۀ قاجاریه مثل اوضاع معماری، روابط میان بانی و معمار و نیز نگاه معمارانۀ او را روشن می‌کند. 

در این تحقیق، محمدرضا گراوندپور، واژگان معماری در آثار مکتوب ممتحن‌الدوله را در قالب فرهنگ‌نامه‌ گردآوری می‌کند. بدین منظور می‌کوشد، آثار مکتوب ممتحن‌الدوله را بررسی و اطلاعات معماریانۀ آن را انتظام بخشد. این تحقیق سه فصل دارد. در فصل اول، «مفردات»، موضوع و مقدمات تحقیق را شرح داده است. در فصل دوم، «مقدمه‌ای بر فرهنگ‌نامۀ معماری میرزا مهدی خان‌شقاقی (ممتحن‌الدوله)»، ویژگی‌های صوری و راهنمای فرهنگ‌نامه را نوشته است. در فصل آخر دربارۀ چگونگی گسترش این فرهنگ‌نامه، تعمیم آن و مزایا و معایبش بحث کرده است. 

محمدرضا گراوندپور. «فرهنگنامۀ معماری میرزا مهدی خان‌شقاقی (ممتحن‌الدوله): مدخلی بر فرهنگنامۀ معماری دورۀ قاجار».پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد مطالعات معماری ایران. استاد راهنما: دکتر محمدرضا رحیم‌زاده. استاد مشاور: مهرداد قیومی بیدهندی. تهران: دانشگاه شهید بهشتی، مرداد ۱۳۸۹.

اشتراک مطلب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط

وبگاه تاریخ‌پژوهی و نظریه‌پژوهی معماری و هنر