×

جستجو

بررسی دگرگونی‌های حرم حضرت معصومه (س) در دورۀ ناصری| حانیه قاضی‌زاده

کالبد بنا از مهم‌ترین منابع تحقیق در تاریخ معماری است، اما فهم چیستی کالبد و چگونگی تغییرات آن در طول زمان بدون توجه به سیاق بنا ناقص است. حرم حضرت معصومه، سلام‌الله علیها، از مهم‌ترین بناهای تاریخی قم است که تغییرات زیادی را از سر گذرانده است. فهم کالبد حرم و تغییرات آن بدون توجه به سیاق هر دوره موجب شناخت سطحی از کالبد بناست.
در این تحقیق، حانیه قاضی‌زاده، در پی فهم چیستی کالبد حرم حضرت معصومه، سلام‌الله علیها، و چگونگی تغییرات آن در دورۀ ناصری است. بدین منظور می‌کوشد، با تفسیر منابع متنی و تصویریْ سیاق آن دوره را بشناسد و تأثیر آن بر کالبد و تغییرات کالبدی حرم را روشن کند. این تحقیق دو فصل دارد. در فصل اول، «تغییرات کالبدی»، کالبد حرم و تغییرات آن را از ابتدا تا پایان دورۀ ناصری بررسی می‌کند. در فصل دوم، «سیاق حرم»، سیاق اجتماعی، سیاسی و فرهنگی آن دوره و تأثیر آن بر تغییرهای کالبدی حرم را جستجو می‌کند.

حانیه قاضی‌زاده. «بررسی دگرگونی‌های حرم حضرت معصومه (س) در دورۀ ناصری». پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد مطالعات معماری ایران. استاد راهنما: دکتر فاطمه گلدار. استاد مشاور: دکتر مهرداد قیومی بیدهندی. تهران: دانشگاه شهید بهشتی، بهمن ۱۳۹۶.

اشتراک مطلب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط

وبگاه تاریخ‌پژوهی و نظریه‌پژوهی معماری و هنر