×

جستجو

موزۀ تخصصی کره‌های جغرافیایی وین

کتابخانۀ ملی شهر وین به جز مجموعۀ عظیم کتاب‌ و نسخ‌اش، چندین مجموعه ابزار و اشیا و چهار موزه نیز دارد. یکی از مجموعه‌های ارزشمند کتابخانه مجموعه کره‌های جغرافیایی آن است که چند سالی است به صورت موزه‌‌ای مستقل در کاخ مولارد۱ در معرض تماشای عموم قرار گرفته. موزۀ کره‌های جغرافیایی تنها موزۀ تخصصی از این دست است و بیش از ۳۸۰ کرۀ سماوی و جغرافیایی در آن نگهداری می‌شود. قدیمی‌ترین آن کره‌هایی است که وینچنزو کرونلی در سدۀ ۱۷میلادی ساخته است. هستۀ شکل‌دهندۀ مجموعه کره‌های جغرافیایی، مجموعۀ سلطنتی است که به‌مرور بر آنها افزوده‌اند.
مجموعه از نظر تنوع و ساخت بسیار دیدنی است.
در خیلی موارد کره‌ها به صورت جفت است، یک کرۀ جغرافیایی و یک کرۀ سماوی، که توسط یک سازنده همزمان و هم‌اندازه ساخته شده است. در میان کره‌ها، دو سه نمونه ابزار نجومی اسلامی نیز دیده می‌شود از جمله یک ذات الحَلَق بزرگ به قطر بیش از ۵۰ سانتیمتر و یک کرۀ سماوی فلزی هردو ساختۀ هندوستان. در کل مجموعۀ کره‌ها می‌تواند مرجع خوبی برای پژوهشگران تاریخ علم و جغرافیای تاریخی باشد.
موزۀ کره‌های جغرافیایی وین وبگاه خوبی هم دارد. همچنین سالانه یک بار از طریق موسسۀ کرونلی به پژوهش‌های برگزیدۀ در زمینۀ کره‌های تاریخی جایزۀ نقدی می‌دهد. یک نکتۀ جالب حاشیه‌ای هم اینکه فعلاً راهنمای موزه ایرانی است! آقای صفاریان مرد نازنینی بود که باحوصله در مورد بخش‌ها و امکانات مختلف موزه توضیح داد.
وبگاه موزه

وبگاه موسسۀ بین‌المللی کرونلی

1.Palais Mollard
اشتراک مطلب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط

وبگاه تاریخ‌پژوهی و نظریه‌پژوهی معماری و هنر