×

جستجو

شمارۀ ویژۀ نشریۀ «ساخته‌ها»: نشریهٔ مجمع تاریخ معماری استرالیا و نیوزیلند | فراخوان ارسال مقاله

What is "shared”? Architectural Heritage in Conflict
Fabrications Journal (SAHANZ)

Scholars typically describe heritage as intrinsically dissonant or difficult, particularly in conflict territories, highlighting the socio-political differences that ascribe architectural value to buildings and sites. This special issue focuses on the potentiality of architectural heritage in conflict territories to become shared, contemplating whether “sharedness” may be possible at all. It particularly focuses on the intangible value narratives of architectural history can offer to speak of what may be shared in terms of architectural heritage.
What can be considered shared about architectural heritage in conflict territories, in what manner, and why? How can architectural history, and methodological explorations of writing the past, shed light on the complexities that surround the question of who defines modes of sharedness? To what extent can fluidity and uncertainty of meanings challenge the way architecture becomes heritage, dictating what is to be remembered and what it is to be forgotten? Can we speak about sharedness without forging commonalities and homogenisation, but by utilising the lens of architectural history to reveal the multiple frictions, narratives, interpretations, and stories that have remained hidden or paused on a particular time-space agency?
Papers may relate to the contested geopolitical, cultural, and historical constructs of the built environment as heritage in tangible and intangible terms, and across various periods and geographies. We welcome papers that interrogate competing narratives of nationalism and identity; oscillations between remembrance and oblivion; and preservation practices that experiment with potentialities of inclusiveness and alternative collaborations in framing the shared in architectural heritage.

Questions about the special issue can be directed to the guest editors:

Savia Palate: [email protected]

Panayiota Pyla [email protected]

اطلاعات بیشتر دربارهٔ نشریه و ارسال مقاله:

https://www.tandfonline.com/journals/rfab20

اشتراک مطلب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
اسناد تصویری عادل فرهنگی | گشایش آرشیو برخط
آرشیو برخط «اسناد تصویری عادل فرهنگی»، حاوی حدود ۶۴۰۰ قطعه عکس از آثار معماری ایران، به اهتمام نوروزگان (پایگاه فرهنگ سرزمین نوروز) در اختیار عموم...
تبادل فرهنگی در مقابل حاشیه‌نشینی: پروژه‌ای برای خانه‌ی فرهنگ اسلامی در ژنوا، ایتالیا | نیکلا دلّدونّه
به حاشیه رانده شدن اجتماعی، در مقیاس شهری، احتمالاً ناشی از ترسی عمیق در میان طبقات اجتماعی‌ است که هویتشان، به سبب تضادهای فرهنگی، ناگزیر سست شده یا از دست رفته است. موضوع این مقاله طراحی پروژه‌هایی که در آنها سنت‌های فرهنگی متمایز هم‌نشین می‌شود و تبادل دانش و آموزش را تسهیل می‌کند؛ اینکه طراحی‌هایی از این دست چگونه موجب استحکام هویت می‌شود و زمینه‌ای را برای پذیرش متقابل تفاوت‌ها فراهم می‌کند.
سیاست‌های فرهنگی هنر در ایران؛ مدرنیسم، نمایشگاه‌ها، و تولید هنری | کاترین ناهیدی
هنر مدرن ایرانی نمایان‌گر حوزه‌هایی متنوع از تولیدات فرهنگی‌ است که عمیقاً با پرسش‌هایی از مدرنیته و مدرنیزاسیون، به نحوی که در ایران به کار...
برهه‌‌ی اشاعه: دگرگونی مفاهیم معماری در نشریات معماری ایران (۱۹۶۷-۱۹۴۱م) | زهرا میرزایی، زهرا اهری
بین سال‌های ۱۹۴۱ تا ۱۹۶۷م، معماری مدرن در ایران از پدیده‌ای منحصر به طبقه‌ی بالای جامعه و متمرکز بر بناهای یادمانی و ساختمان‌های دولتی به کالایی عمومی تبدیل شد. سه نشریه‌ی معماری در بازه‌ی زمانی مذکور، آرشیتکت و بانک ساختمانی و معماری نوین، از جمله‌ی موثرترین ابزارهای اشاعه‌ی اندیشه‌های معماری مدرن در ایرانِ آن عصر بود.

وبگاه تاریخ‌پژوهی و نظریه‌پژوهی معماری و هنر