×

جستجو

معرفی کتاب تکیۀ دولت؛ از بودن و نبودن

کتاب تکیه‌دولت؛ از بودن و نبودن، در مورد حیات و از میان رفتن تکیه‌دولت است. علیرضا قاسم‌خان با روش تاریخ‌نگاری و در یک مسیر خطی، تاریخ این بنا را بین دو نقطۀ ساخت و خرابی شرح می‌دهد. این تاریخ هم صور مادی بنا و هم وقایع تاریخی اجتماعی رخ داده در این بنا را دربر می‌گیرد.

نویسنده در این کتاب پس از شرح مختصری از اوضاع سیاسی و اجتماعی دورۀ سلطنت ناصرالدین‌شاه قاجار و وضع تهران دورۀ ناصری، خیلی کوتاه نگاهی به آیین تعزیه و تعزیه‌خوانی می‌اندازد. سپس از مکان قرارگیری تکیه‌دولت بر روی نقشۀ مسیو کرشیش و عبدالغفار و چرایی ساخت آن به فرمان ناصرالدین‌شاه می‌گوید. آن‌گاه به مسئلۀ حضور جهان‌گردان و خارجیان در آیین تعزیه، در خلال توصیفات مشروح در منابع درجه اول می‌پردازد. پس از آن در جهت رفع شبهۀ موجود در شباهت طرح ساختمان این بنا با آلبرت‌هال لندن شواهدی عرضه می‌کند. سازندگان بنا را معرفی می‌کند، بیوگرافی مختصری از آنها عرضه می‌کند و توصیفات موجود در منابع را در مورد آنها بازگو می‌کند. پس از این بخش‌ها به سراغ معماری بنای تکیه‌دولت می‌رود. در این زمینه موضوع چادر سقف آن، نسبت معماری آن با معماری ایرانی و موسیقی و آواز را شرح می‌دهد.

نویسنده در این مرحله از معین‌البکاء به مثابۀ یکی از تعزیه‌گردانان آن زمان نام می‌برد و مطالبی در خصوص تعزیۀ او در تکیه‌دولت از منابع می‌آورد. پس از آن به سکوی مرکزی تکیه‌‌دولت به مثابۀ عنصر کلیدی در اجرای آیین تعزیه، منبر و روشنایی آن اشاره و چگونگی اعلان برنامه‌ها در تکیه‌دولت را بر اساس اسناد موجود عرضه می‌کند. پس از آن محتوای متنی روی علم‌های تکیه‌دولت و محل نگهداری آنها را عنوان می‌کند. از حیوانات وحشی در تکیه‌دولت، دخل و خرج تکیه‌دولت می‌گوید. سپس به تحولات آیین تعزیه و نمایش ایرانی در تکیه‌دولت و ظهور زمینه‌های تئاتر ایرانی می‌پردازد. نسخ خطی تعزیه‌های تعزیه‌گردان‌های تکیه‌دولت را شرح می‌دهد. آن‌گاه متنِ نامۀ معین‌البکاء به صمصام‌السلطنه را در جریان تعطیلی تعزیه، به بهانۀ برقراری حکومت نظامی در پایتخت در پی دستور دستگیری محمدعلی‌شاه می‌آورد.

بعد از آن تکیه‌دولت را در دوران پس از ناصرالدین‌شاه توصیف می‌کند. برای این منظور از سه واقعۀ مهم در تکیه‌دولت نام می‌برد. در آخر نیز به عکاسی از تکیه‌دولت و شرح این بنا در روزنامۀ شرف، همچنین این بنا در نقاشی کمال‌الملک و کارت‌پستال‌های با محتوای تکیه‌دولت می‌پردازد. درانتهای کتاب نیز نویسنده حاصل گفت‌وگوی خود را با دکتر مهرداد قیومی، میر علیرضا میرعلی‌نقی وغلامسین دولت‌آبادی به ترتیب در قالب سه پیوست با عنوان‌های «تأملی تاریخی در معماری تکیه‌دولت و فراز و فرود آن»، «تکیه‌دولت و موسیقی ایرانی»، «تکیه‌دولت، آغازگاه تئاتر ایران»، می‌آورد. مجموع این مطالب که نویسنده سعی کرده است آنها را از منابع درجه اول شامل خاطرات، اسناد و منابع تصویری گردآوری کند، می‌تواند شواهدی در بحث حول مباحث مختلف مربوط به تکیه‌دولت در اختیار پژوهشگران قرار دهد.

کتاب تکیه‌دولت؛ از بودن و نبودن، در مورد حیات و از میان رفتن تکیه‌دولت است. علیرضا قاسم‌خان با روش تاریخ‌نگاری و در یک مسیر خطی، تاریخ این بنا را بین دو نقطۀ ساخت و خرابی شرح می‌دهد. این تاریخ هم صور مادی بنا و هم وقایع تاریخی اجتماعی رخ داده در این بنا را دربر می‌گیرد.

نویسنده در این کتاب پس از شرح مختصری از اوضاع سیاسی و اجتماعی دورۀ سلطنت ناصرالدین‌شاه قاجار و وضع تهران دورۀ ناصری، خیلی کوتاه نگاهی به آیین تعزیه و تعزیه‌خوانی می‌اندازد. سپس از مکان قرارگیری تکیه‌دولت بر روی نقشۀ مسیو کرشیش و عبدالغفار و چرایی ساخت آن به فرمان ناصرالدین‌شاه می‌گوید. آن‌گاه به مسئلۀ حضور جهان‌گردان و خارجیان در آیین تعزیه، در خلال توصیفات مشروح در منابع درجه اول می‌پردازد. پس از آن در جهت رفع شبهۀ موجود در شباهت طرح ساختمان این بنا با آلبرت‌هال لندن شواهدی عرضه می‌کند. سازندگان بنا را معرفی می‌کند، بیوگرافی مختصری از آنها عرضه می‌کند و توصیفات موجود در منابع را در مورد آنها بازگو می‌کند. پس از این بخش‌ها به سراغ معماری بنای تکیه‌دولت می‌رود. در این زمینه موضوع چادر سقف آن، نسبت معماری آن با معماری ایرانی و موسیقی و آواز را شرح می‌دهد.

نویسنده در این مرحله از معین‌البکاء به مثابۀ یکی از تعزیه‌گردانان آن زمان نام می‌برد و مطالبی در خصوص تعزیۀ او در تکیه‌دولت از منابع می‌آورد. پس از آن به سکوی مرکزی تکیه‌‌دولت به مثابۀ عنصر کلیدی در اجرای آیین تعزیه، منبر و روشنایی آن اشاره و چگونگی اعلان برنامه‌ها در تکیه‌دولت را بر اساس اسناد موجود عرضه می‌کند. پس از آن محتوای متنی روی علم‌های تکیه‌دولت و محل نگهداری آنها را عنوان می‌کند. از حیوانات وحشی در تکیه‌دولت، دخل و خرج تکیه‌دولت می‌گوید. سپس به تحولات آیین تعزیه و نمایش ایرانی در تکیه‌دولت و ظهور زمینه‌های تئاتر ایرانی می‌پردازد. نسخ خطی تعزیه‌های تعزیه‌گردان‌های تکیه‌دولت را شرح می‌دهد. آن‌گاه متنِ نامۀ معین‌البکاء به صمصام‌السلطنه را در جریان تعطیلی تعزیه، به بهانۀ برقراری حکومت نظامی در پایتخت در پی دستور دستگیری محمدعلی‌شاه می‌آورد.

بعد از آن تکیه‌دولت را در دوران پس از ناصرالدین‌شاه توصیف می‌کند. برای این منظور از سه واقعۀ مهم در تکیه‌دولت نام می‌برد. در آخر نیز به عکاسی از تکیه‌دولت و شرح این بنا در روزنامۀ شرف، همچنین این بنا در نقاشی کمال‌الملک و کارت‌پستال‌های با محتوای تکیه‌دولت می‌پردازد. درانتهای کتاب نیز نویسنده حاصل گفت‌وگوی خود را با دکتر مهرداد قیومی، میر علیرضا میرعلی‌نقی وغلامسین دولت‌آبادی به ترتیب در قالب سه پیوست با عنوان‌های «تأملی تاریخی در معماری تکیه‌دولت و فراز و فرود آن»، «تکیه‌دولت و موسیقی ایرانی»، «تکیه‌دولت، آغازگاه تئاتر ایران»، می‌آورد. مجموع این مطالب که نویسنده سعی کرده است آنها را از منابع درجه اول شامل خاطرات، اسناد و منابع تصویری گردآوری کند، می‌تواند شواهدی در بحث حول مباحث مختلف مربوط به تکیه‌دولت در اختیار پژوهشگران قرار دهد.

قاسم‌خان، علیرضا. تکیه‌دولت؛ از بودن و نبودن. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، ۱۳۹۷.

 

اشتراک مطلب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
جستار چهارم از پنج جستار در باب نقش معماری و شهر در رمان یوسف‌آباد، خیابان سی‌وسوم، نوشته‌ی سینا دادخواه [۴] | نازنین عارف‌کیا
آخرین راوی رمان، دختری بیست‌­ساله به اسم نداست که نام او نیز مانند سه شخصیت دیگر، از بخش اول تا چهارم بارها تکرار شده و در تمام بخش‌­های دیگر حضور دارد. تجربه‌­ی ندا در مواجهه با شهر و بناها قدری متفاوت با بقیه­‌ی راویان است؛ چرا که مسیر زندگی او نیز تفاوت­‌های زیادی با باقی شخصیت­‌ها دارد. او که دوران نوجوانی خود را، مانند سامان، در شهرک اکباتان گذرانده، زمانی ناچار به کوچ همراه خانواده­‌اش شده و به بندرعباس می‌­رود.
گزیده‌ی متن؛ به مناسبت روز سعدی
صبح به اتفاق یاران به زیارت آرامگاه حافظ و از آن پس به ساختمان مقبره‌ی سعدی شتافتیم. نخست در مدخل اللّه‌اکبر طاق دروازه‌ی قرآن را...
گزیده‌ی متن؛ به مناسبت روز سعدی
هم‌خون بودن و خون ملی یعنی چه؟ کسی چه خبر دارد که در عروقش چه خونی جریان دارد؟ این همه ادوار که بر ما گذشته،...
«زنان و صنعت ساختمان در بریتانیا و ایرلند عصر جرجی» | کانر لوسی
با اینکه نقش زنان، در جایگاه طراحان و/یا بانیان معماری، در سده‌ی هجدهم میلادیِ بریتانیا و ایرلند بیش از پیش شناخته شده، نقش آنها در ساخت معماری مناقشه برانگیز باقی مانده است. این موضوع، در این مقاله، با بیرون کشیدن بسیاری از منابع درجه‌ی دوم و همچنین اسناد اصناف و دیگر منابع اولیه در لندن و دوبلین، روشن می‌شود.

وبگاه تاریخ‌پژوهی و نظریه‌پژوهی معماری و هنر