۶. مباحث تاریخ هنر: موضوعات تاریخی از دیدگاههای امروزی (پارهای دیگر از کتابنگاشت توضیحی نظریههای تاریخ معماری و هنر) مشخصات کتاب
Cheetham, Mark Arthur, Michael Ann Holly, and Keith P. F. Moxey. (1998). The subjects of art history: historical objects in contemporary perspectives. Cambridge: Cambridge University Press, 352 pages.
چیتم، مارک آرتور، مایکل آن هالی، و کیت پی. اف. ماکسی. مباحث تاریخ هنر: موضوعات تاریخی از دیدگاههای امروزی.
بررسی کتاب
این کتاب مجموعهای است از شانزده مقاله در زمینهی مباحث نظری تاریخ هنر. هدف سه مؤلف از تألیف این کتاب نشان دادن دگرگونیهای رخداده در تاریخ هنر در اواخر سدهی بیستم است. آنان معتقدند در اواخر سدهی بیستم دیدگاهها و رویکردها و روشهای متفاوت و گاه متضادی در این رشته پدید آمد که آن را از تاریخ هنر پیش از ۱۹۸۰ متمایز میکند. به نظر آنان، مرزهای تاریخ هنر تغییر کرده و تعریف دوبارهی حدود این رشته ضروری است. آنان به تثبیت این حدود نپرداختهاند؛ بلکه کوشیدهاند با استناد به شواهد متعدد، نشان دهند که این مرزها دیگر مرزهای پذیرفته و شناختهی پیشین این رشته نیست. مرزهای رشتهی تاریخ هنر بازتابی است از قوانین حاکم بر آن، موضوعات مطالعهی آن، روششناسی، و مانند اینها، که اینها همه در این روزگار دگرگون شده است. باید مباحث و موضوعات و اهداف تاریخ هنر را بار دیگر تعریف کرد و نظمی دوباره به آنها بخشید. مقالههای این کتاب حاکی از تنوع افکار و روشها و دادههایی است که به تغییر پارادایمها در تاریخ هنر انجامیده است. مؤلفان اذعان میکنند که با شانزده مقاله نمیتوان تصویری کامل از جریانهای نظری حاکم بر تاریخ هنر ارائه کرد و این مقالهها فقط ناظر به برخی از چیزهایی است که در تاریخ هنر، پس از ۱۹۸۰، رخ داده است و از این راه، سرنخهایی از اشخاص، نظرها، منابع، و روشهای به کار رفته در این زمان به دست میدهد. مقالهها در سه بخش سامان یافته است: ۱) فلسفهی تاریخ و تاریخنگاشت؛ ۲) مباحث و موضوعهای تاریخ هنر؛ ۳) مکانها و فضاهای مطالعات بصری. مقالههای بخش نخست را گردآورندگان کتاب نوشتهاند و مقالههای فصول دیگر را صاحبنظرانی در علوم انسانی و تاریخ هنر. در هر مقاله، نویسنده موضوع یا روشی جدید یا تحولیافته را مطرح کرده است. این موضوعات در بخش اول عبارت است از: نقش کانت در تکوین تاریخ هنر و عرف هنری؛ تأثیر اندیشهی روح زمانه در فهم آثار هنری با بررسی متنهای تفسیری دربارهی آثار مملینگ؛ لزوم توجه به سیاق برای درک مکاتب و آثار تاریخی. موضوعات بخش دوم عبارت است از: بهرهگیری از نشانهشناسی؛ شیوههای مرسوم در نقدهای فمینیستی؛ تمایلات جنسی؛ پدیدارشناسی و پدیدارشناسیِ نقد هنری؛ عکاسی؛ زیباییشناسی دریافت؛ تحلیل روانکاوانهی آثار هنری. موضوعات بخش سوم عبارت است از: بازبینی و نقد نقش موزهها در شکلگیری و جهتگیری تاریخ هنر؛ رابطهی فضای موزهها و هویت آثار هنری عرضهشده در آنها؛ ارتباط میان تاریخ هنر جدید و بررسیهای سینمایی؛ رابطه میان عالم هنر و سینما؛ تحولات فضا جانشین تحولات سبکها؛ نقش رایانه در ابزارها و روشهای تاریخ هنر؛ و ایجاد حوزههای نوین در تحقیقات این رشته. نویسندهی هر مقاله پس از شرح نظر، نظریه، روش، یا موضوعی، گاه آن را نقد میکند و سیر تاریخی آن و منابع و افراد مهم در آن زمینه را معرفی میکند. مؤلفان به تنوع موضوع مقالهها، فقدان جمعبندی از نظرهای مختلف مطرحشده در کتاب، و ارتباط اندک میان موضوع برخی مقالهها اذعان میکنند و آن را برای مخاطب مفید میدانند. به عقیدهی آنان، دانشجویان (مقدماتی و تحصیلات تکمیلی) و فعالان رشتهی تاریخ هنر باید با دگرگونیها در مباحث و موضوعات و روشهای این رشته آشنا شوند و در جریان نظرهای متفاوت و متضاد قرار گیرند. عنوان کتاب معرف محتوای آن نیست. این کتاب به بخشی از مباحث و موضوعات مطرح در تاریخ هنر میپردازد؛ موضوعاتی متنوع که به صورت اجمالی و گذرا از آنها یاد شده است. مقالهها از نظر موضوع و سبک و ساختار یکدست نیست. آنچه مقالات کتاب را به هم میپیوندد موضوع کلی کتاب و نیز مقدمهی خود کتاب است. این جُنگ برای آشنایی با زوایایی از تاریخ هنر در غرب مفید است؛ اما نمیتوان با مطالعهی آن شناختی همهجانبه از موضوعات مطرحشده و نیز تاریخ هنر به دست آورد. نویسندگان سخن از دگرگونی چیزهایی میگویند که برای آشنایان با تاریخ هنر مغربزمین بامعناست؛ اما برای خوانندهی ایرانی که با وضع پیشین آنها در تاریخ هنر آشنا نباشد، چندان به کار نمیآید. برای کسانی که عمیقاً به مباحث تاریخ هنر اشتغال دارند، این کتاب از آن رو مفید است که کمک میکند سیالیت تاریخ هنر و وضع آن در میان رشتههای مشابه و رقیب را درک کنند و بکوشند بر پایهی بنیادهای فرهنگ بومی، در تکوین تاریخ جدید هنر مساهمت کنند.
فهرست کتاب
List of Illustrations List of Contributors Introduction - Mark A. Cheetharn, Michael Ann Holly, and Keith Moxey Part One: Philosophy of History and Historiography 1. Immanuel Kant and the Bo(a)rders of Art History - Mark A. Cheetham 2. Art History’s Hegelian Unconscious: Naturalism as Nationalism in the Study of Early Netherlandish Painting - Keith Moxey 3. Spirits and Ghosts in the Historiography of Art - Michael Ann Holly Part Two: The Subjects and Objects of Art History 1. Seeing Signs: The Use of Semiotics for the Understanding of Visual Art - Mielee Bal 2. The Politics of Feminist Art History - Patricia Mathews 3. “Homosexualism,” Gay and Lesbian Studies, and Queer Theory in Art History - Whitney Davis 4. Phenomenology and the Limits of Hermeneutics - Stephen Melville 5. Photo-Logos: Photography and Deconstruction - David Phillips 6. The Work of Art and Its Beholder: The Methodology of the Aesthetic of Reception - Wolfgang Kemp 7. Between Art History and Psychoanalysis: Eye-ing Monet with Freud and Lacan - Steven Z. Levine 8. Passing between Art History and Postcolonial Theory - James D. Herbert Part Three: Places & Spaces for Visual Studies 1. Art History and Museums - Stephen Bann 2. Museums and Galleries as Sites for Artistic Intervention - Gerald McMaster 3. Art History’s Significant Other. … Film Studies - Bruce Barber 4. Interpreting the Void: Architecture and Spatial Anxiety - Anthony Vidler 5. Computer Applications for Art History - William Vaughan Index
ترجمهی فهرست کتاب
فهرست تصاویر فهرست نویسندگان مقدمه، مارک ای. چیتم، مایکل اَن هالی، و کیت ماکسی بخش اول: فلسفهی تاریخ و تاریخنگاشت ۱. ایمانوئل کانت و مرزهای تاریخ هنر، مارک ای. چیتم ۲. ناخودآگاهی هگلیِ تاریخ هنر: طبیعتگرایی به منزلهی ملیگرایی در مطالعهی نقاشیهای اولیهی هلندی، کیت ماکسی ۳. جانها و روحها در تاریخنگاشت هنر، مایکل اَن هالی بخش دوم: مباحث و موضوعهای تاریخ هنر ۱. دیدن نشانهها: کاربرد نشانهشناسی در فهم هنرهای بصری، مایک بل ۲. علم سیاست تاریخ هنر فمنیستی، پاتریشیا متیوز ۳. «همجنسگرایی»، مطالعات همجنسگرایی و نظریهی فراهنجار در تاریخ هنر، ویتنی دیویس ۴. پدیدارشناسی و محدودیتهای هرمنوتیک، استیون ملویل ۵. عکس ـ کلمهها: عکاسی و ساختشکنی، دیوید فیلیپس ۶. اثر هنری و بینندگان آن: روششناسیِ زیباییشناسی دریافت، ولفگانگ کمپ ۷. میانِ تاریخ هنر و روانکاوی: «آیینگ» مونه با فروید و لاکان ـ استیون زِد. لوین ۸. گذری میان تاریخ هنر و نظریهی پسااستعماری، جیمز دی. هربرت بخش سوم: مکانها و فضاهای مطالعات بصری ۱. تاریخ هنر و موزهها، استیون بَن ۲. موزهها و نگارخانهها عرصههایی برای مداخلهی هنری، جرالد مک مستر ۳. دیگر عنصر مهم تاریخ هنر ... مطالعات سینمایی، بروس باربر ۴. تفسیر خلأ: معماری و تشویش فضایی، اَنتونی ویدلر ۵. کاربردهای رایانه در تاریخ هنر، ویلیام وون نمایه مشخصات منبع مهرداد قیومی بیدهندی و دیگران، کتابنگاشت توضیحی نظریههای تاریخ معماری و هنر، تهران: دانشگاه شهید بهشتی، ۱۳۹۴، فصل۳.
برای مشاهدهی نسخهای از کتاب مباحث تاریخ هنر: موضوعات تاریخی از دیدگاههای امروزی به پیوند زیر مراجعه کنید :