در دانشکدۀ هنرهای زیبای دانشگاه تهران، از بدو تأسیس در سال ۱۳۱۹ش تا اواخر دهۀ ۱۳۴۰ش، نظام آموزشی برقرار بود که به نظام آتلیهای شهرت داشت. این نظام در سالهای دهۀ ۱۳۳۰ و ۱۳۴۰ش دوران اوج خود را گذراند. تحقیق حاضر میکوشد تا با تکیه بر منابع شفاهی و اسناد مکتوب، برنامۀ رسمی و عملیِ آموزش طراحی معماری این دانشکده را در دهۀ ۱۳۳۰ و ۱۳۴۰ش تبیین کند، ویژگیهای اصلی آن را مشخص کند و ارکان آن را بازشناسد. روش تحقیق تاریخی است و از فنون تاریخشفاهی و سندپژوهی بهره گرفته شده است. نظام آموزش معماریِ دانشکدۀ هنرهای زیبا در دهۀ ۱۳۳۰ و ۱۳۴۰ش برنامۀ منسجم و مشخصی داشت. آتلیههای معماری مکان اصلی وقوع و ظهور و بروز این نظامِ آموزش بود. نظام آتلیهای نظامی مستقل و باز و آزاد بود که روحیۀ رقابت در ارکان آن جاری و ساری بود. استادْ رأس آتلیه و مراد دانشجویان بود و بعد از او، دانشجویان سالبالایی طی سلسله مراتبی آموزش را عهدهدار بودند. در این شیوۀ آموزش، به جنبههای هنری و ظاهری معماری بیشتر اهمیت داده میشد. آتلیه، مسابقات و شورای قضاوت ارکان اصلی این نظام بودند. این ارکان مکمل هم بودند و در ارتباط با هم نظام آتلیهای را شکل میدادند.
– یحیی سپهری و عیسی حجّت. «نظام آموزش آتلیهای دانشکدۀ هنرهای زیبا: شرح برنامۀ آموزش طراحی معماری در دهۀ ۱۳۳۰ و ۱۳۴۰ش» در هنرهای زیبا- معماری و شهرسازی، دورۀ ۲۵، شمارۀ ۲ (تابستان ۱۳۹۹)، ص ۵- ۱۵.
– اطلاعات بیشتر و دریافت مقاله: