×

جستجو

فرنگی مآبی بر دیوار بنا

نشانه‌­های اقبال به پوشش­‌های دیواری فرنگی از قبیل کاغذ و پارچۀ دیواری، در تزیین خانه‌های عصر قاجار بسیاری نقاط ایران قابل پیگیری است. هنوز هم خانه‌­های تاریخی با این نوع تزیین در تهران، کاشان، اصفهان، یزد، شیراز، ماکو و شهرهای دیگر باقی مانده است. کاغذ دیواری با گسترش صنعت چاپ در اروپا بیشتر به کار رفت و جایگزین قابل تعویض و ارزانی برای نقاشی دیواری شد. تاريخ پوشش‌های ديواری كاغذی و پارچه‌ای در اروپا تابع تحولات تكنيك چاپ بود. اولين نمونه‌ها معمولاً با قالب چوبی چاپ زده می‌شد و سپس استادکار بين خطوط محيطی نقوش را دستی پر می‌­کرد. پيشرفت‌های فنی بعدی عبارت بودند از: به‌كارگيری قالب‌ مجزای چوبی برای هر رنگ، توليد آثار چاپی رنگی با سرعت بيشتر (در قرن هفدهم)، به‌كار گرفتن نوار فلزی نشانده‌شده در چوب برای ایجاد نقوش تيزتر در حاشيه‌ها و استفاده از پرس‌ با فشار پا برای چاپ. پيامد اين پيشرفت‌های فنی، سرعت تولید، ارزان شدن قيمت كاغذ ديواری و استفاده‌ٔ عمومی‌تر از آن بود. نمونۀ هر کدام از این روش­‌های چاپ را جسته و گریخته در ابنیۀ تاریخی ایرانی هم می‌توان یافت.

یکی از انواع جالب این تزیینات، ترکیب گچبری و آینه­ کاری ایرانی با چاپ دستی­‌های فرنگی است. ریشۀ این نوع تزیین را می­‌توان در اتاق‌های باسمه در خانه‌های قرون هجدهم و نوزدهم اروپا یافت که شاید ایرانیان فرنگ رفته با خود آورده­‌اند. در اصل فرنگی این تزیین، اشراف (به‌خصوص در انگلستان) تصاوير چاپی قاب‌گرفته را در اتاق‌ها به‌كار می‌بردند و دور قاب‌ها را با گچبری تزيين می‌كردند. به این اتاق ها اتاق باسمه[۱] می‌گفتند. در آغاز سنت به‌كارگيری آثار چاپ دستی چينی وجود داشت كه به‌دليل ارزش بيشتر اين تصاوير معمولاً آن‌ها را روی كرباس می‌چسباندند و بعد نصب می‌كردند. در ایران اما این باسمه‌های نصب شده گاه صفحه‌هایی از کتاب‌های مصور اروپایی و حتی عکس‌های خود صاحب خانه و اشخاص مورد علاقۀ اوست. گاه اسناد بسیار با ارزشی را در این نوع از تزیینات می‌توان یافت. مثلا چاپ دستی­‌های روسی خانۀ چرمی اصفهان (عکس ۱) و صفحات انگلیسی در اتاق باسمۀ خانۀ لاری‌های یزد (عکس۲) هر کدام روایت خودشان را از سرگذشت بنا باز می‌‌گویند. نمی‌­توان با قطعیت اظهار نظر کرد اما به احتمال قوی همین نوع از تزیین وارداتی الهام بخش ساخت و ساز دورنماهای اروپایی‌مآب درون قاب گرد و چهارگوش در خانه‌های دیگر شده باشد. تزیینی که از دورۀ قاجار بسیار می‌توان یافت.

کاغذ دیواری‌های طوماری و در اصطلاح بی‌پایان[۲]هم دستۀ دیگری از این آثار اند که گاه در ترکیب با تزیینات ایرانی نشانه‌ای جذاب و قابل مطالعه از برخورد سلیقۀ ایرانی و فرنگی پیش چشم می­‌گذارند. ماهیت کارخانه‌­ای و تولید انبوه این آثار باعث می‌شد در اصل سرعت اجرا و قابلیت انتخاب بیشتری برای مشتریان وجود داشته باشد اما در ایران با دور بودن از مراکز اصلی ساخت این آثار، هم فنون نصب این تزیین گاه متفاوت است و هم قابلیت انتخاب رنگ و نقش کمتری وجود داشته است. در اینجاست که گاه به نظر می‌­رسد باقی تزیینات فضا با این محصولات وارداتی هماهنگ شده و یا نصاب کاغذ در چگونگی تنظیم لبه‌های و نقش‌های تکرار شونده سردر گم شده است.

 

برای مطالعۀ بیشتر در مورد این تزیین نگاه کنید به این مقالات:

 - «بررسی فن ­شناختی پوشش­ های کاغذ دیواری خانه وثیق انصاری اصفهان»، امیرحسین کریمی و پرویز هلاکویی، هشتمین همایش حفاظت ومرمت اشیای تاریخی فرهنگی، ۱۳۸۶(منتشر شده در مجموعه مقالات هشتمین همایش حفاظت و مرمت اشیای تاریخی فرهنگی و تزیینات وابسته به معماری، پژوهشگاه میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی: ۱۳۹۱).

 -"A multi-analytical approach on the examination of the nineteenth century European wallpapers in Vasiq-Ansari House in Isfahan, Iran" ,Parviz Holakooei; Amir-Hossein Karimy; Carmela Vaccaro, Studies in conservation, Vol.58 No.2- 2013, International Institute for Conservation of Historic and Artistic Works (IIC).

 همچنین نگاه کنید به این منابع:

- Hoskins, L., "The Papered Wall", Thames and Hudson Publication, London, 1994

- The Image on the Wall: Prints as Decoration in NineteenthCentury Interiors, Pierre-Lin Renié, Nineteenth-Century Art Worldwide, Vol. 5, No. 2 (Autumn 2006)

ــــــــــــــــــــــــــــ

 پی‌نوشت:

[1] Print Room

[2] Endless papers

اشتراک مطلب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط

وبگاه تاریخ‌پژوهی و نظریه‌پژوهی معماری و هنر