×

جستجو

«شکستن سقف شیشه‌ای: جایگاه و تصویر زنان در مجلات معماری ایران (۱۹۴۶-۲۰۰۱)»

«شکستن سقف شیشه‌ای: جایگاه و تصویر زنان در مجلات معماری ایران (۱۹۴۶-۲۰۰۱)»

سینا زارعی

SHATTERING THE GLASS CEILING: Women’s Roles and Images in Iranian Architectural Magazines (1946-2001)

سینا زارعی در این مقاله، سیر دگرگونی مجله‌های معماری ایران را، با تمرکز بر تغییراتی بررسی کرده است که در طی سه بازه‌ی زمانی از ۱۹۴۶ تا ۲۰۰۱ در بازنمایی جایگاه زنان رخ داده. چنانکه متن او نشان می‌دهد، در ابتدای راه (از سال ۱۹۴۶ تا ۱۹۶۹)، مجلات معماری فضای چندانی برای مشارکت زنان ایجاد نمی‌کردند، فقط به بازنمایی آنها در محدوده‌ی نقش‌های سنتی و غیرمترقی می‌پرداختند و گاهی نیز از ملکه ایران در جایگاه زنی موفق و تأثیرگذار سخن می‌گفتند. در دهه ۱۹۷۰، همسو با نوآوری مدرن فرهنگی دولت پهلوی، نشریات معماری تا حدی از بی‌اعتنایی به  زنان فاصله گرفتند، و در برخی موارد زنان را به مثابه‌ی متخصصانی با توانایی برابر با مردان به مخاطبان معرفی کردند. علی‌رغم این دگرگونی و در تضادی آشکار با افزایش تعداد زنان تحصیل‌کرده و حرفه‌ای (پیش و پس از انقلاب ۱۹۷۹م)، جمهوری اسلامی در تلاشی نظام‌مند حضور زنان را محدود و تصاویرشان را در منظر عمومی سانسور کرد. با اصلاح نسبی این روند طی سالهای ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۸م و ظهور مجلات جدیدی مانند آبادی و معمار، عده‌ای از زنان بانفوذ موفق شدند بخشی از جایگاه و تصویر از دست رفته‌ی خود را در نشریات معماری احیا  و راههایی نو برای مشارکت زنان در گفتمان معماری باز کنند.

 

مشخصات مقاله:

Zarei Hajiabadi, S. (2024). SHATTERING THE GLASS CEILING: Women’s Roles and Images in Iranian Architectural Magazines (1946-2001). SPACE International Journal of Conference Proceedings , 4(1), 1-15.

 اطلاعات بیشتر:

https://www.researchgate.net/publication/379513154_Shattering_the_Glass_Ceiling_Women's_Roles_and_Images_in_Iranian_Architectural_Magazines_1946-2001

https://journal.spacestudies.co.uk/index.php/space-ijocp/article/view/6

اشتراک مطلب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
«مسجد سنجیده‌ی قزوین: کارکرد و زمان ساخت» | لیلا قاسمی، زهره تفضلی
در محله‌ی کهن راه‌ری در شهر قزوین، بنایی تاریخی با نام «مسجد سنجیده» وجود دارد. تاریخِ ساختِ این بنا و بانی آن نامشخص است. با در نظر گرفتن برخی شواهد کالبدی در بنا و برخی شواهد در گزارش‌های مرمتیِ بنا و نظر به اینکه برخی محققان پیشین با توجه به شباهت فرم بنا به مقابر، احتمال تغییر کارکرد این بنا را مطرح کرده‌اند، به نظر می‌رسد کارکرد اصیل بنا چیزی غیر از مسجد بوده و در دوره‌ای کارکرد آن تغییر یافته است. درباره‌ی کارکرد اصیل آن نظراتِ مختلفی وجود دارد.
اسطوره و اسطوره‌شناسی نزد ژرژ فردریش کروزر | نخستین نشست از سلسله نشست‌های سهراب
برگزارکننده: گروه پژوهشی میت‌اوخته، موسسه‌ی فرهنگی هنری کتاب‌آرایی ایرانی میزبان: نگارخانه‌ی لاجورد
ایران‌شناسی در قلمرو زبان آلمانی (دو گزارش تاریخی) | رودیگر اشمیت، مانفرد لورنتس
ایران‌شناسی در آلمان سنّتی غنی است و سابقه‌ای چندصدساله دارد. به‌واقع هیچ‌یک از حوزه‌های گوناگون پژوهش در تاریخ و فرهنگ ایران کهن، اعمّ از باستان‌شناسی،...
تاریخ هنر و نهادهایش: بنیادهای یک رشته (۱) | پاره‌ای دیگر از کتاب‌نگاشت توضیحی نظریه‌های تاریخ معماری و هنر
مهرداد قیومی بیدهندی
الیزابت منسفیلد، استاد تاریخ هنر در دانشگاه ساوت در سوانی امریکا، در این کتاب، مقالاتی را بر محور موضوع بررسی رشته‌ی تاریخ هنر را از...

وبگاه تاریخ‌پژوهی و نظریه‌پژوهی معماری و هنر