×

جستجو

موزه‌ای برای معماری

کاخ شایو مقابل برج ایفل و در راستای محور اصلی آن واقع است. این کاخ که از سمت دیگر در حاشیه‌ی میدان تروکادرو واقع شده در یکی از مناطق مهم و پر رفت و آمد پاریس قرار دارد. کاخ شایو هم اکنون محل Cité de l architecture et du patrimoine یا موزه‌ی معماری و میراث پاریس است. گرچه تاریخ این موزه به قرن نوزدهم برمی‌گردد اما از ۲۰۰۳ با نام و صورت فعلی در این مکان فعالیت می‌کند. این موزه در سه طبقه با مساحتی در حدود ۹۰۰۰ مترمربع برای معماری و مختص معماری است. موزه‌ی معماری بخش‌های متنوعی دارد و میزبان فعالیت‌های مختلفی است. موزه سه گالری ثابت دارد: گالری نمونه‌های گچی، گالری معماری مدرن و معاصر، گالری نقاشی‌های دیواری و شیشه‌های رنگی. گالری نخست شامل نمونه‌های گچی با مقیاس واقعی است که از بخش‌هایی از بناهای یادمانی فرانسه ساخته شده است. این نمونه‌ها از روی ستون‌ها، سردرها و تزیینات بناهای یادمانی فرانسه، مربوط به قرن‌های ۱۲ تا ۱۸م، ساخته شده‌اند. قدمت برخی از این نمونه‌های گچی به قرن نوزدهم برمی‌گردد. گالری معماری مدرن و معاصرْ تاریخ معماری فرانسه از سال ۱۸۵۱ تا حال حاضر را شامل می‌شود و در آن ماکت‌ها، تصاویر، فیلم‌ها، کتاب‌ها و اسنادی از معماری معاصر فرانسه به نمایش گذاشته شده است. گالری سوم شامل کپی‌هایی از نقاشی‌های دیواری و شیشه‌های رنگی بناهای قرن ۱۲ تا ۱۶م است. علاوه بر این نمایشگاه‌‌های دائمی، نمایشگاه‌های موقت مختلفی در طول سال در این موزه برگزار می‌شود و اسناد و مدارک آرشیوی با موضوعات مختلف به نمایش در می‌آید.

موزه‌ی معماری پاریس فقط یک گالری و نمایشگاه نیست و هر سال در آن همایش‌ها، سمینارها و کلاس‌های مختلفی در حوزه‌ی معماری و تاریخ معماری با همکاری دانشگاه‌ها و مؤسسات دیگر برگزار می‌شود. اما شاید مهم‌ترین بخش‌ این موزه، آرشیو معماری قرن بیستم باشد. این آرشیو با بیش از ۳۰۰ مجموعه، منبعی غنی برای پژوهشگران فراهم کرده است. آرشیو معماری قرن بیستم شامل صدها ماکت، نقشه‌ و ترسیم، تصویر و اسناد نوشتاری از معماران فرانسوی است. موزه‌ی معماری امکان دسترسی آنلاین به این آرشیو را نیز فراهم کرده است. همچنین این مجموعه در تدارک یک دانشنامه‌ی دیجیتالِ معماری مدرن و معاصر (به نام Archipédie) با همکاری استادان و دانشجویان مدارس معماری فرانسه است. کتابخانه‌ی معماری مدرن و معاصر با بیش از سی‌هزار جلد کتاب از دیگر بخش‌های این موزه است.

نمایشگاه می ۶۸

نمایشگاه می ۶۸ یا Mai 68: L architecture aussi نمایشگاهی است که هم اکنون در محل موزه‌ی معماری پاریس برقرار است. موضوع این نمایشگاه تحولات آموزش معماری در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ است. تحولاتی که به دنبال اعتراض‌های دانشجویی می ۱۹۶۸ رخ داد و منجر به تجزیه‌ی مدرسه‌ی بوزار پاریس شد. در این نمایشگاه اسناد نوشتاری و تصویری متعددی از مدرسه‌ی بوزار پاریس به نمایش گذاشته شده است. این اسناد شامل اسناد مکتوب اداری و آموزشی، پروژه‌ها و ماکت‌های دانشجویی، کارت‌های دانشجویی، پوسترها و اعلان‌ها، کتاب‌ها و منابع آموزشی، مجلات و روزنامه‌ها و ... است. همچنین مجموعه‌ای از مصاحبه‌های تصویری درباره‌ی مدرسه‌ی بوزار پاریس در دهه‌ی ۱۹۶۰ در اتاق‌های جانبی نمایشگاه پخش می‌شود. نمایشگاه می ۶۸ با حمایت مؤسسات فرهنگی مختلفی برپا شده است. این نمایشگاه مقارن با پنجاهمین سالگرد رخداد‌های می ۱۹۶۸ و همزمان با همایشی با همین موضوع کار خود را آغاز کرده و تا ۲۶ شهریور ۹۷ برقرار است.

اشتراک مطلب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط

وبگاه تاریخ‌پژوهی و نظریه‌پژوهی معماری و هنر