×

جستجو

در پی نوربرگ شولتز: یک تاریخ معماری در قالب فیلم‌جستار| آنا اولریک اندرسن

کتابِ در پی نوربرگ شولتز «پنجره‌هایی»‌ است به زندگی و کار متفکر معماری برجسته، کریستین نوربرگ-شولتز (۱۹۲۶- ۲۰۰۰). همّ نویسنده جلب توجّه به طرح‌های معماری او و بررسی دوبارۀ اثر نظری تحسین‌شده‌اش در زمینۀ پدیدارشناسی معماری و مکان در چارچوب زندگی‌نامۀ نوربرگ شولتز بوده است. در این مسیر نویسنده زندگی او را با دیگر شخصیت‌های تاریخی مانند هلن کلر و راینر ماریا ریلکه پیوند داده است و کار او را در چارچوب سنت مدرنیستی ریلکه بازتعریف کرده است.

این کتاب با رویکردی بدیع و تجربی، قابلیت‌های «فیلم-جستار» را به منزله‌ی یک رویکرد جدید در تاریخ‌نگاشت معماری بررسی می‌کند. نویسنده مورخ معماری و فیلمساز است و در این کتاب تلاش کرده است میان پژوهش آرشیوی و کاوش هنری پل بزند. متناظر با هر یک از ده فصل کتاب یک فیلم مستند کوتاه ساخته است که به‌صورت آنلاین در دسترس است و در متن هر فصل پیوند دسترس به آنها را قرار داده است. او از رسانۀ فیلم بهره گرفته است تا در فرمی خلاقانه‌تر جنبه‌های کمتر شناخته‌شدۀ نظریه نوربرگ شولتز دربارۀ روح مکان و پدیدارشناسی معماری را بررسی کند. یک پرسش کتاب پرسش از چیستی معنای «پیروی» از کسانی است که پیش از این آمده‌اند؛ در همین حال جایگاه مورخ/ فیلمساز معماری را نیز بررسی می‌کند.

کتاب در کل گزارشی است از زندگی، کار، و نظریه‌های یک متفکر مهم. در عین حال علاقه‌مندان به روش‌شناسی تحقیق مبتنی بر عمل (practice-led research)، به‌ویژه فیلم‌سازی و فیلم‌جستار، نمونه‌ای دانشورانه به دست می‌دهد که که شکاف میان متن و فیلم را پر کرده است. 

- مشخصات کتاب:

Anna Ulrikke Andersen. Following Norberg-Schulz: An Architectural History through the Essay Film. Bloomsbury Academics, 2022.

- فهرست مطالب کتاب:

Window 1 | Trondheim

Place

Practice

Essay: The Sound of a Windowpane Shattering

Window 2 | Oslo

Place

Practice

Essay: By the Window

Window 3 | Journey

Place

Practice

Essay: At the Window of a Train

Window 4 | Hamburg – Basel

Place

Practice

Essay: Three Windows on Europe 1945

Window 5 | Rome

Place

Practice

Essay: Fill in that window! Move into that Frame!

Window 6 | Piazza Navona

Place

Practice

Essay: A Campari-Moment by the Water Fountain

Window 7 | Calcata

Place

Practice

Essay: Are we not here to Say…Window

Window 8 | Sierre

Place

Practice

Essay: Les Fenêtres – en norvégien

Window 9 | Oslo

Place

Practice

Essay: Returned, X-rayed and Exposed

Window 10 | Trondheim

Place

Practice

Essay: Beyond the Network – 'Upon' Return

 

- اطلاعات بیشتر: https://www.bloomsbury.com/us/following-norbergschulz-9781350248366/

اشتراک مطلب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
جستار چهارم از پنج جستار در باب نقش معماری و شهر در رمان یوسف‌آباد، خیابان سی‌وسوم، نوشته‌ی سینا دادخواه [۴] | نازنین عارف‌کیا
آخرین راوی رمان، دختری بیست‌­ساله به اسم نداست که نام او نیز مانند سه شخصیت دیگر، از بخش اول تا چهارم بارها تکرار شده و در تمام بخش‌­های دیگر حضور دارد. تجربه‌­ی ندا در مواجهه با شهر و بناها قدری متفاوت با بقیه­‌ی راویان است؛ چرا که مسیر زندگی او نیز تفاوت­‌های زیادی با باقی شخصیت­‌ها دارد. او که دوران نوجوانی خود را، مانند سامان، در شهرک اکباتان گذرانده، زمانی ناچار به کوچ همراه خانواده­‌اش شده و به بندرعباس می‌­رود.
گزیده‌ی متن؛ به مناسبت روز سعدی
صبح به اتفاق یاران به زیارت آرامگاه حافظ و از آن پس به ساختمان مقبره‌ی سعدی شتافتیم. نخست در مدخل اللّه‌اکبر طاق دروازه‌ی قرآن را...
گزیده‌ی متن؛ به مناسبت روز سعدی
هم‌خون بودن و خون ملی یعنی چه؟ کسی چه خبر دارد که در عروقش چه خونی جریان دارد؟ این همه ادوار که بر ما گذشته،...
«زنان و صنعت ساختمان در بریتانیا و ایرلند عصر جرجی» | کانر لوسی
با اینکه نقش زنان، در جایگاه طراحان و/یا بانیان معماری، در سده‌ی هجدهم میلادیِ بریتانیا و ایرلند بیش از پیش شناخته شده، نقش آنها در ساخت معماری مناقشه برانگیز باقی مانده است. این موضوع، در این مقاله، با بیرون کشیدن بسیاری از منابع درجه‌ی دوم و همچنین اسناد اصناف و دیگر منابع اولیه در لندن و دوبلین، روشن می‌شود.

وبگاه تاریخ‌پژوهی و نظریه‌پژوهی معماری و هنر