×

جستجو

نوشتن مادیّت‌های گذشته: شهرها و توپوگرافی معماریِ تخیل تاریخی| سم گریفیثز

کتابِ نوشتن مادیّت‌های گذشته تحلیلی است از چگونگی سرکوب مادیّت محیط مصنوع در تفکر تاریخی از دهۀ ۱۹۵۰ به بعد. استدلال نویسنده این است که نظریۀ اجتماعیِ شهرها در این دوره را سلطۀ مدل‌های اجتماعی-اقتصادی و زبانی-فرهنگی تشخص بخشیده است؛ مدل‌هایی که در خدمت ممانعت از فهم ما از در ربط بودن فضا-زمان با رویدادهای تاریخی و روایت آنها بوده است.

نویسنده به مطالعات تاریخ‌نگاری می‌پردازد تا دربارۀ مادیت موجود در محیط مصنوع به منزلۀ صورتی از فعالیت ادبی بحث کند و از این طریق جنبه‌های به‌حاشیه‌رانده‌شدۀ تجربۀ اجتماعی را در گستره‌ای از سیاق‌های تاریخی نشان دهد. سپس به بحث دربارۀ صنعتی شدن انگلستان در سدۀ نوزدهم از منظر توپوگرافی معماری می‌پردازد و با به پرسش گرفتن نظریه‌های فضا و معماری، نقش پیجیدۀ شهرهای صنعتی در میانجی‌گری تحولات اجتماعی در جریان زندگی روزمره را وارسی می‌کند.

نویسنده با نشان دادن اینکه چگونه گزارش تاریخ بر روایت‌هایی استوار است که به لحاظ مادی جاافتاده باشند، از امکان‌های رهایی‌بخشی تاریخ‌نگاری دفاع می‌کند؛ به ارزیابی مجدد معرفت‌شناسی تاریخی به منزلۀ امری فراخوان می‌دهد که در درجۀ اول اجتماعی-علمی و یا پژوهشی ادبی است؛ در عوض به منظور بازاندیشی و تصفیۀ رابطۀ گذشتۀ شهر با حال و آیندۀ آن، نوعی ساختِ فضا-زمانی معماریانۀ ویژه از رویدادهای تاریخی را پیشنهاد می‌دهد.  گریفیثز بر سنّت نحو فضا در پژوهش تکیه می‌کند تا بررسی کند چگونه رخدادپذیری جنبش و مواجهه تخیل تاریخی را می‌سازد.

 

فهرست مطالب کتاب:

 

Introduction: The architectural topography of historical imagination

I. Definitions

II. Crossing the Rubicon

III. Architectural topographic descriptions

IV. Figurational contingencies

Part I: Contingency in the historiographies of the English reformation, French revolution and era of the industrial revolution in England

Chapter 1: Contingency and artifice

I. Definitions

II. Events of the English Reformation

III. Events of the French Revolution

IV. Events from the period of the Industrial Revolution in England

Chapter 2: Encounter and utterance

I. Definitions

II. Events of the English Reformation

III. Events of the French Revolution

IV. Events from the period of the Industrial Revolution in England

Chapter 3: Milieu and movement

I. Definitions

II. The city as ‘environment’

III. The repression of the encounter field in the historiographies of the English Reformation, French Revolution and period of the Industrial Revolution in England

IV. The abbreviation, abridgement and metaphorical sublimation of the encounter field

Chapter 4: Figure and event

I. Definitions

II. Spatial stories

III. Maps and mapping

IV. The figures of events

Part II: Writing history as a city

Chapter 5: Proximity and distance

Identifying narrative figures in the architectural topographic sequences of archetypal stories

I. Definitions

II. Social stories

III. Architectural topographic sequences and toponemes

IV. Narrative figures as architectural topographic sequences

Chapter 6: The revolutionary encounter field: Paris c.1789–94 and other stories

how Thomas Carlyle, Simon Schama and Hilary Mantel ‘re-people’ the past

I. Definitions

II. Imagining the urban encounter field

III. Contrasting strategies of architectural topographic description in three narratives of the French Revolution

IV. Embodying the past in Carlyle, Schama and Mantel

Chapter 7: Recollection and re-enactment

Embodying nineteenth-century Sheffield in leader’s Reminiscences (1875)

I. Definitions

II. A history of ‘small details’

III. Embodying Sheffield in the text

IV. Narrative figures of ‘memory lane’

Chapter 8: Morphologies of feeling

Contingency and the experience of social change

I. Definitions

II. ‘The passing of Merrie England’

III. Toponemic disturbances

IV. ‘Feeling the change’: reflections on contingency

 

اطلاعات بیشتر دربارۀ کتاب:

https://www.routledge.com/Writing-the-Materialities-of-the-Past-Cities-and-the-Architectural-Topography/Griffiths/p/book/9781138340244

اشتراک مطلب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
«مسجد سنجیده‌ی قزوین: کارکرد و زمان ساخت» | لیلا قاسمی، زهره تفضلی
در محله‌ی کهن راه‌ری در شهر قزوین، بنایی تاریخی با نام «مسجد سنجیده» وجود دارد. تاریخِ ساختِ این بنا و بانی آن نامشخص است. با در نظر گرفتن برخی شواهد کالبدی در بنا و برخی شواهد در گزارش‌های مرمتیِ بنا و نظر به اینکه برخی محققان پیشین با توجه به شباهت فرم بنا به مقابر، احتمال تغییر کارکرد این بنا را مطرح کرده‌اند، به نظر می‌رسد کارکرد اصیل بنا چیزی غیر از مسجد بوده و در دوره‌ای کارکرد آن تغییر یافته است. درباره‌ی کارکرد اصیل آن نظراتِ مختلفی وجود دارد.
اسطوره و اسطوره‌شناسی نزد ژرژ فردریش کروزر | نخستین نشست از سلسله نشست‌های سهراب
برگزارکننده: گروه پژوهشی میت‌اوخته، موسسه‌ی فرهنگی هنری کتاب‌آرایی ایرانی میزبان: نگارخانه‌ی لاجورد
ایران‌شناسی در قلمرو زبان آلمانی (دو گزارش تاریخی) | رودیگر اشمیت، مانفرد لورنتس
ایران‌شناسی در آلمان سنّتی غنی است و سابقه‌ای چندصدساله دارد. به‌واقع هیچ‌یک از حوزه‌های گوناگون پژوهش در تاریخ و فرهنگ ایران کهن، اعمّ از باستان‌شناسی،...
تاریخ هنر و نهادهایش: بنیادهای یک رشته (۱) | پاره‌ای دیگر از کتاب‌نگاشت توضیحی نظریه‌های تاریخ معماری و هنر
مهرداد قیومی بیدهندی
الیزابت منسفیلد، استاد تاریخ هنر در دانشگاه ساوت در سوانی امریکا، در این کتاب، مقالاتی را بر محور موضوع بررسی رشته‌ی تاریخ هنر را از...

وبگاه تاریخ‌پژوهی و نظریه‌پژوهی معماری و هنر