در فصلهای اول و پنجم کتاب «فضانوردی در فرنگستان»، از دغدغههای اجتماعی منعکس در آثار اصغر فرهادی برای واشکافی اسکیزوفرنی فرهنگی مجسد در معماری معاصر ایران بهره بردهام. مخصوصا به وضعیت ناآرام و ناتمام فضاهای مصنوع فرهادی (که به طور تمام نشدنیای دستخوش بازسازیاند) پرداختهام. این بیقراری و بیثباتی فضایی به مشخصه سبکی فیلمهای فرهادی تبدیل شده. در «جدایی نادر از سیمین» حوادث مرکزی داستان در آپارتمانی حادث میشوند که در بلبشوی اسبابکشی است. سکونتگاه موقت دوستان الی در «دربارۀ الی» ویلای خالی ماندهای است که برای قابل سکونت شدن نیاز به رفتوروب و تعمیر دارد. در «چهارشنبه سوری» نه تنها کل فضای شهر دستخوش آشفتهبازار آخرین چهارشنبۀ سال است، که آپارتمان زوج اصلی داستان نیز (همزمان با خانهتکانی اساسی که همۀ اجزای خانه، نظیر پردهها، فرشها و مبلمان را زیر و رو کرده است) میزبان شیشهبری است که پنجرۀ شکستۀ ساختمان را تعویض میکند. در «گذشته» به خاطر رنگ زدن یکی از اتاقهای خانه، مبلمان و دکوراسیون (و کاربری) آن تا اطلاع ثانوی در تعلیق است. این «سندروم جای بیقرار» در فروشنده به اوج میرسد. فیلمی که حوادث تراژیک آن به تبع وضعیت متزلزل آپارتمان بحرانزدۀ داستان رخ میدهند. برای اطلاعات بیشتر به کتاب «فضانوردی در فرنگستان» مراجعه کنید.
اگر به رابطه فیلم و معماری علاقه مندید، کمتر از دو هفته به مهلت ارسال مقالات و پروژهها به همایش بینالمللی معماری و فیلم دانشگاه تکزاس ای اند ام باقی است. این همایش با تاکید بر ساختار معماری سینما و تجربه سینمایی ادراک معماری به پرسشهای زیر میپردازد:
- فیلم چگونه به برساختن روایت های تاریخی و فرهنگی از معماری و معماران کمک می کند؟
- نقش معماری در ساختن، تقویت، و نقد روایت های سینمایی چیست؟
- نقش فیلم به مثابه منبع الهام بخشی برای طراحان چیست؟
- مهلت ارسال مقالات: ۱۳ بهمن ۱۳۹۷
- تاریخ برگزاری همایش: ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸
- اطلاعات بیشتر: http://architectureandfilm.org