×

جستجو

گزیده‌ی متن؛ به مناسبت روز سعدی

گزیده‌ی متن؛ به مناسبت روز سعدی

هم‌خون بودن و خون ملی یعنی چه؟ کسی چه خبر دارد که در عروقش چه خونی جریان دارد؟ این همه ادوار که بر ما گذشته، این همه حوادث چگونه به ما مجال می‌دهد که اجداد خود را بشناسیم و بدانیم که به که می‌رسیم؟ [...] پس ملاحظه‌ی نژاد اساس وحدت ملیت نمی‌شود. [...] بودن تحت لوای یک سلطنت واضح است که اساس وحدت ملیّت نیست؛ چنان‌که اهل هندوستان و انگلستان تحت‌ لوای یک سلطنت هستند؛ ولی از یک ملّت نیستند. بودن در یک آب و خاک هم نیست؛ زیرا واضح است که تمام اشخاصی که در یک مملکت زندگانی می‌کنند از یک قوم نیستند. هم‌دینی و هم‌مذهبی هم کافی نیست؛ به جهت اینکه می‌بینیم چقدر از اقوام مثل ایرانی، عرب، ترک، هندی، افغانی، و بسیاری از ملل دیگر مسلمانند و از یک ملّت نیستند. هم‌زبانی هم کافی نیست؛ اشخاص مختلف را دیده‌ایم که با هم هم‌زبان هستند، ولی از یک ملت نیستند. [...] بر عکس این هم زیاد است که از یک ملّت هستند و به یک زبان تکلم نمی‌کنند. [...] پس چیست جهت جامعه‌ی ملیّت؟ [...] یک فکر دقیقی است که اول و در بادی امر شاید به ذهن انسان نیاید و آن اشتراک یادگارهای گذشته است. جماعتی که همه از گذشته یادگارهای واحدی دارند یک ملّتند؛ توضیح این مطلب خیلی آسان است؛ مثلاً دو بچه که هم‌بازی بوده‌اند، تا آخر عمر [...] اتحادی بینشان هست؛ اگر با هم به مدرسه رفتند و در مدرسه هم‌شاگردی شدند بیشتر متحد می‌شوند. دو نفر که در سر یک کلاس حاضر شده و درس خواندند تا آخر عمر محبتی زیاد و بادوام بین آنها خواهد بود؛ اگر بعد همکار شوند، وحدت و یگانگی و دوستی آنها بیشتر و محکم‌تر می‌شود؛ اگر با هم داخل نظام شدند یک نوع وحدت دیگری بینشان ایجاد می‌شود؛ تقریباً مثل دو برادر می‌شوند؛ به‌خصوص اگر با هم به جنگ بروند، با هم هم‌سفر بشوند، در مصیبتی با هم شریک شوند، یا برعکس با هم خوشی کنند. [...] قوم هم همین‌طور است؛ قومی که افرادش در حوادث زندگی گذشته‌ی خود یادگارهایی به اشتراک برای آنها باقی مانده باشد، این قوم از هر دین و مذهب و دارای هر زبان و نژاد باشند با هم برادرند و یک ملّت را تشکیل می‌دهند. [...] پس بزرگ‌ترین عامل برای تشکیل وحدت ملیّت آثار مشترک گذشته‌ی آنهاست. مشخصات منبع: محمدعلی فروغی، «درباره‌ی فردوسی»، در مجموعه‌ی انتشارات قدیم انجمن، ص۱۹۷-۱۹۹.

 

اشتراک مطلب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
«مسجد سنجیده‌ی قزوین: کارکرد و زمان ساخت» | لیلا قاسمی، زهره تفضلی
در محله‌ی کهن راه‌ری در شهر قزوین، بنایی تاریخی با نام «مسجد سنجیده» وجود دارد. تاریخِ ساختِ این بنا و بانی آن نامشخص است. با در نظر گرفتن برخی شواهد کالبدی در بنا و برخی شواهد در گزارش‌های مرمتیِ بنا و نظر به اینکه برخی محققان پیشین با توجه به شباهت فرم بنا به مقابر، احتمال تغییر کارکرد این بنا را مطرح کرده‌اند، به نظر می‌رسد کارکرد اصیل بنا چیزی غیر از مسجد بوده و در دوره‌ای کارکرد آن تغییر یافته است. درباره‌ی کارکرد اصیل آن نظراتِ مختلفی وجود دارد.
اسطوره و اسطوره‌شناسی نزد ژرژ فردریش کروزر | نخستین نشست از سلسله نشست‌های سهراب
برگزارکننده: گروه پژوهشی میت‌اوخته، موسسه‌ی فرهنگی هنری کتاب‌آرایی ایرانی میزبان: نگارخانه‌ی لاجورد
ایران‌شناسی در قلمرو زبان آلمانی (دو گزارش تاریخی) | رودیگر اشمیت، مانفرد لورنتس
ایران‌شناسی در آلمان سنّتی غنی است و سابقه‌ای چندصدساله دارد. به‌واقع هیچ‌یک از حوزه‌های گوناگون پژوهش در تاریخ و فرهنگ ایران کهن، اعمّ از باستان‌شناسی،...
تاریخ هنر و نهادهایش: بنیادهای یک رشته (۱) | پاره‌ای دیگر از کتاب‌نگاشت توضیحی نظریه‌های تاریخ معماری و هنر
مهرداد قیومی بیدهندی
الیزابت منسفیلد، استاد تاریخ هنر در دانشگاه ساوت در سوانی امریکا، در این کتاب، مقالاتی را بر محور موضوع بررسی رشته‌ی تاریخ هنر را از...

وبگاه تاریخ‌پژوهی و نظریه‌پژوهی معماری و هنر