×

جستجو

معماری دیجیتال فراتر از رایانه‌ها: پاره‌هایی از تاریخ فرهنگیِ طراحی رایانشی| روبرتو بوتازی

در این کتاب، تاریخ عمیق معماری دیجیتال بررسی می‌شود و مفاهیم طراحی تا دوران رنسانس پیگیری شده و پیوند این مفاهیم با جدیدترین نرم‌افزارهای کاربردیِ طراحان عرضه می‌شود. در این کتاب، گزارشی انتقادی از چگونگی ظهور ابزارها و فنون طراحی دیجیتال مطرح شده و طراحان را قادر می‌سازد تا درکشان را از ابزارهای دیجیتالی که هر روز به کار می‌گیرند عمیق‌تر کنند.

چه مفاهیم زیبایی‌شناختی، فضایی، و فلسفی با ابزارهای دیجیتالی که معماران به کار می‌برند همراه است؟ تاریخ آن چیست؟ و این ابزارها سبب پدید آمدن چه نوع فنون و طرح‌هایی است؟ در این کتاب، پاسخ‌ها به چنین سوالاتی پیگیری می‌شود و مشخص می‌شود چگونه معماری دیجیتال ایده‌ها و مسیرهای پیچیدۀ حوزه‌های گوناگون و تکامل‌یافته در قرون متعدد را گرد هم می‌آورد. هدف این کتاب باز کردن این ایده‌ها و پیگیریِ ریشه‌های آن و نفوذشان به معماری و بازشناسی کاربردشان در نرم‌افزارهای معاصر است.

فصل‌های کتاب حول نه «پارۀ» تاریخ موضوع سازماندهی شده؛ هر پاره حاوی مفهومی بنیادی در نرم‌افزارهای مرسوم طراحی به کمک رایانه است: پایگاه داده، لایه‌ها و حوزه‌ها، پارامتریک، پیکسل، برنامه، تصادفی، پویش، توپولوژی، و وکسل/مکسل، که هر مضمون از طریق نمونه‌های موردی تاریخی و معاصر بررسی شده است. در نتیجه این کتاب فرآیند طراحی دیجیتال را به تاریخ و تئوری معماری می‌پیوندد و معماران و نظریان پردازان را قادر می‌سازد تا ابزارهای تحلیلی‌تر و اساسی‌تر پدید آورند تا به کمک آن طراحی دیجیتال و نرم‌افزارهای آن مفهوم سازی شود.

مشخصات کتاب:

Digital Architecture Beyond Computers: Fragments of a Cultural History of Computational Design

By: Roberto Bottazzi

Bloomsbury, 2021

فهرست مطالب کتاب:

Introduction: Designing with Computers

1. Database

2. Morphing and Contouring

3. Networks

4. Parametrics

5. Pixel

6. Random

7. Scanning

8. Voxels and Maxels

 

اطلاعات بیشتر دربارۀ این کتاب: https://www.bloomsbury.com/uk/digital-architecture-beyond-computers-9781474258128/

اشتراک مطلب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
«مسجد سنجیده‌ی قزوین: کارکرد و زمان ساخت» | لیلا قاسمی، زهره تفضلی
در محله‌ی کهن راه‌ری در شهر قزوین، بنایی تاریخی با نام «مسجد سنجیده» وجود دارد. تاریخِ ساختِ این بنا و بانی آن نامشخص است. با در نظر گرفتن برخی شواهد کالبدی در بنا و برخی شواهد در گزارش‌های مرمتیِ بنا و نظر به اینکه برخی محققان پیشین با توجه به شباهت فرم بنا به مقابر، احتمال تغییر کارکرد این بنا را مطرح کرده‌اند، به نظر می‌رسد کارکرد اصیل بنا چیزی غیر از مسجد بوده و در دوره‌ای کارکرد آن تغییر یافته است. درباره‌ی کارکرد اصیل آن نظراتِ مختلفی وجود دارد.
اسطوره و اسطوره‌شناسی نزد ژرژ فردریش کروزر | نخستین نشست از سلسله نشست‌های سهراب
برگزارکننده: گروه پژوهشی میت‌اوخته، موسسه‌ی فرهنگی هنری کتاب‌آرایی ایرانی میزبان: نگارخانه‌ی لاجورد
ایران‌شناسی در قلمرو زبان آلمانی (دو گزارش تاریخی) | رودیگر اشمیت، مانفرد لورنتس
ایران‌شناسی در آلمان سنّتی غنی است و سابقه‌ای چندصدساله دارد. به‌واقع هیچ‌یک از حوزه‌های گوناگون پژوهش در تاریخ و فرهنگ ایران کهن، اعمّ از باستان‌شناسی،...
تاریخ هنر و نهادهایش: بنیادهای یک رشته (۱) | پاره‌ای دیگر از کتاب‌نگاشت توضیحی نظریه‌های تاریخ معماری و هنر
مهرداد قیومی بیدهندی
الیزابت منسفیلد، استاد تاریخ هنر در دانشگاه ساوت در سوانی امریکا، در این کتاب، مقالاتی را بر محور موضوع بررسی رشته‌ی تاریخ هنر را از...

وبگاه تاریخ‌پژوهی و نظریه‌پژوهی معماری و هنر