×

جستجو

به نام خدا


ویران شدن شهر و مهاجرت ساکنانش به شهری دیگر امری معمول است و در تاریخ ایران بارها و به علت‌های متفاوت رخ داده است. اما اینکه اهالی شهری شهر را به دست خود ویران کنند امری معمول نیست. شهر متوکلیه در شمال سامرا چنین شهری است.


متوکل در سال ۲۴۵ق پس از ساخت مسجد جامع سامرا تصمیم گرفت شهری برای خود بنا کند. برای یافتن محل مناسبْ در سه فرسخی شمال کرخ سامرا به منطقه‌ای به نام «ماحوزه» رسید که در آن آثار نهری از روزگار کهن [۱] وجود داشت. با مشورت با مهندسان تصمیم گرفت که این نهر را احیا و شهر خود را پیرامون آن برپا کند. از همان ابتدا هزینۀ احیا و حفر دوبارۀ نهر کهن را برآورد کردند و او بر هزینۀ آن، که دو میلیون‌وپانصد هزار دینار بود رضا داد. در میان مهندسانی، که مکان‌یابی شهر را انجام دادند و هزینۀ نهر کهن و احیای آن را برآورد کردند نام «محمد بن موسی منجم» هم دیده می‌شود. او فرزند ارشد خاندانی مشهور به بنو موسی (بنو شاکر) بود، که پدرش، موسی بن شاکر، از منجمان دربار مأمون بود. آثار و خدمات علمی و مهندسی منسوب به محمد و دو برادرش، احمد و حسن، در زمینۀ نجوم و هندسه و ریاضی بسیار است. محمد به استادی در هندسه و نجوم، احمد به علم حیل و حسن به هندسه مشهور است. [۲] یکی از اقدامات مهم مهندسی این خاندانْ را حفر نهر‌ جعفریه در همین پایتخت تازۀ متوکل خوانده‌اند. متوکل دستور داده بود تا خیابان عظیمی را در دویست ذرع بسازند و دو نهر را در دو طرف این خیابان روان کنند. در اجرای این فرمان دوازده هزار کارگر بسیج شده بودند.[3] ‌بی‌شک تکیۀ متوکل بر محمد و برادران دانشمندش بود که این بلندپروازی‌ها را می‌کرد. وقتی در نخستین روز محرم ۲۴۷ متوکل به شهر عظیم «متوکلیه» و کاخ رویايي‌اش، جعفریه،  قدم گذاشت چنین گفت: «اکنون هر آینه سلطان شمایم؛ که خود شهری ساخته‌ام و در شهرِ خود نشسته‌ام».


با همۀ این بلندپروازی‌ها آبادانی این شهر دوام چندانی نداشت؛ چه «کار احیای آن نهر کهن به انجام نرسید و آب در آن جریان پیدا نکرد؛ مگر جریان ضعیفی که پیوستگی و دوام نداشت» و [4] متوکل در کوتاه‌تر از یک سال اقامت در پایتخت و کاخ خویش کشته شد. منتصر، فرزند متوکل، از شومی این شهر به مردم دستور داد تا شهر را ویران کنند و با سنگ‌ و آجرهای کاخ جعفریه به سامرا بازگردند.[5] در سرگذشت زندگی متوکل آمده است که او از شدت بغض به آل علی علیهم السلام مختصر بقعه و زیارت‌گاه امام حسین علیه‌السلام در مشهد شریف کربلا را به آب بست و ویران کرد.


 

۱. اصطلاح «روزگار کهن» را یعقوبی به کار برده است. حمدالله مستوفی آثار این منطقه را مربوط به شاپور ذوالاکتاف دانسته است و در تاریخ رومیان از دژ سامرا در این محل به نام سومر در زمان شاپور یاد شده است. (محمد محمدی ملایری، تاریخ و فرهنگ ایران در دوران انتقال از عصر ساسانی به اسلامی، ج ۲، ص ۲۵۷).

 

۲. کتاب الحیل از مهمترین آثار بنوموسی است و اولین اثر مدون شناخته در زمینۀ علم حیل است، که در جهان اسلام باقی مانده ا‌ست. در این کتاب یکصد دستگاه شرح داده شده که عمدتاً به صورت خودکار و با استفاده از خواص مکانیکی سیالات عمل می‌کنند (دایرة المعارف بزرگ اسلامی، ذیل «بنو موسی»).
 
۳. محمد بن جریر طبری، تاریخ طبری، ج۵، ص ۱۴۴.

 

۴. یعقوبی، البلدان، ص ۳۱.
اشتراک مطلب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
«مسجد سنجیده‌ی قزوین: کارکرد و زمان ساخت» | لیلا قاسمی، زهره تفضلی
در محله‌ی کهن راه‌ری در شهر قزوین، بنایی تاریخی با نام «مسجد سنجیده» وجود دارد. تاریخِ ساختِ این بنا و بانی آن نامشخص است. با در نظر گرفتن برخی شواهد کالبدی در بنا و برخی شواهد در گزارش‌های مرمتیِ بنا و نظر به اینکه برخی محققان پیشین با توجه به شباهت فرم بنا به مقابر، احتمال تغییر کارکرد این بنا را مطرح کرده‌اند، به نظر می‌رسد کارکرد اصیل بنا چیزی غیر از مسجد بوده و در دوره‌ای کارکرد آن تغییر یافته است. درباره‌ی کارکرد اصیل آن نظراتِ مختلفی وجود دارد.
اسطوره و اسطوره‌شناسی نزد ژرژ فردریش کروزر | نخستین نشست از سلسله نشست‌های سهراب
برگزارکننده: گروه پژوهشی میت‌اوخته، موسسه‌ی فرهنگی هنری کتاب‌آرایی ایرانی میزبان: نگارخانه‌ی لاجورد
ایران‌شناسی در قلمرو زبان آلمانی (دو گزارش تاریخی) | رودیگر اشمیت، مانفرد لورنتس
ایران‌شناسی در آلمان سنّتی غنی است و سابقه‌ای چندصدساله دارد. به‌واقع هیچ‌یک از حوزه‌های گوناگون پژوهش در تاریخ و فرهنگ ایران کهن، اعمّ از باستان‌شناسی،...
تاریخ هنر و نهادهایش: بنیادهای یک رشته (۱) | پاره‌ای دیگر از کتاب‌نگاشت توضیحی نظریه‌های تاریخ معماری و هنر
مهرداد قیومی بیدهندی
الیزابت منسفیلد، استاد تاریخ هنر در دانشگاه ساوت در سوانی امریکا، در این کتاب، مقالاتی را بر محور موضوع بررسی رشته‌ی تاریخ هنر را از...

وبگاه تاریخ‌پژوهی و نظریه‌پژوهی معماری و هنر