×

جستجو

نمود مدرنیزاسیون در دورۀ پهلوی اوّل از منظر خیابان کریمخان زند شیراز| علی‌رضا جعفرپور

با استقرار حکومت پهلوی در راستای اهداف نوگرایانۀ رضا شاه سیاق اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ایران دستخوش تغییر شد. شهرها بستری مناسب برای تحقق عینی این تغییرات بود. طولی نکشید که کالبد شهر‌ها با اصلاحات رضا شاهی صورت جدیدی یافت. خیابان‌، فلکه و باغ‌ملی عناصر جدید ساختار شهر شد. به تدریج زندگی و رابطۀ مردم با شهر نیز تغییر کرد. شیراز، مرکز ایالت فارس، نیز از این تغییرات دور نماند. 

در این تحقیق، علی‌رضا جعفرپور، رویارویی شیراز و شیرازیان با اصلاحات رضاشاهی را بررسی می‌کند. بدین منظور می‌کوشد،  با شناخت شهر شیراز پیش و پس از اصلاحات رضاشاهی چگونگی بروز این تغییرات در شهر را دریابد. این تحقیق چهار فصل دارد. در فصل اول، «اصلاحات رضاشاهی»، اصلاحات رضاشاهی و نسبت آن با تحولات دنیای مدرن تشریح می‌شود. در فصل دوم، «سازمان کالبدی شیراز»، سازمان کالبدی فضای شهری شیراز در دوره‌های مختلف بررسی می‌شود. در فصل سوم،«اصلاحات رضاشاهی در شیراز»، در مورد مقدمات اصلاحات رضاشاهی در شیراز بحث می‌شود. در فصل چهارم، «تحول در سازمان شهری شیراز»، نتایج حاصل از اصلاحات رضاشاهی در کالبد شهر و در زندگی جاری در شهر بررسی می‌شود. 

 

علی‌رضا جعفرپور. «نمود مدرنیزاسیون در دورۀ پهلوی اوّل از منظر خیابان کریمخان زند شیراز».پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد مطالعات معماری ایران. استاد راهنما: زهرا اهری. تهران: دانشگاه شهید بهشتی، بهمن۱۳۹۱.

اشتراک مطلب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط

وبگاه تاریخ‌پژوهی و نظریه‌پژوهی معماری و هنر