×

جستجو

معرفی کتاب: Architecture in Words: Theatre, language and sensuous space of architecture

Architecture in Words: Theatre, language and sensuous space of architecture
By Louis Pelletier
Taylor & Francis e-Library, 2006.

کتاب معماری در کلمات، نقش معماری را به مثابۀ زبانی پرمعنی در خلال مفهوم تئوری شخصیت بیان می‌کند و در این مسیر به تئاتر به‌سان الگویی برای آفرینش فضای وابسته به احساس در معماری نگاه می‌کند.

از آغاز قرن هجدهم، تئاتر نقشی فراتر از سرگرمی داشت؛ و به این عمل به‌سان فعالیتی با هدف برانگیختن احساسات در بیننده و تشویق وی به اندیشیدن نگاه شد. این موضوع نحوۀ ارتباط افراد با یکدیگر را در جامعه تغییر داد. این تغییر مفهوم منجر به رشد درام درمقابل تراژدی و پدیدارشدن تعلیق در نمایشنامه‌ها شد. بازیگری دیگر تنها نقش‌آفرینی بر روی صحنۀ تئاتر نبود. این تغییرات پیامدهایی در کلیت معماری، طراحی تئاترها و همچنین در پیکربندی حوزه‌های عمومی و خصوصی داشت. تئاترها محلی برای گردآمدن اجتماع مردم، به صورت محلی عمومی درآمد که برخلاف تئاترهای قدیمی‌تر که با پرسپکتیو جایگاه شاه و صحنه پدیدار می‌شد، همۀ تماشاچیان را در یک جایگاه هم‌ارزش قرار می‌داد. توالی فضاها، تأثیرات صنعت روشنایی، و نقش حکایت‌گر ویژگی‌های معماری، همگی تحت تأثیر تحولات موازی تئاتر بودند.

نویسنده در این کتاب به بیان و پرورش نظریۀ بیانگری و روایتگری معماری از دیدۀ نظریه‌پردازان پرداخته است و در توضیح این نظریه سعی در برقراری ارتباط بین معماری و تئاتر و بیان تشابهات این دو کرده است. وی در برقراری نسبت بین معماری و هنر تئاتر در پرداختن به نظریۀ بیانگری معماری، با بیان ایدئولوژی حاکم بر زمانه، خواننده را در ابتدا متوجۀ سیاق کلی می‌کند، سپس در امتداد سیر تطور نظریه‌های معماری با بیان نظریه‌های از صاحبنظرانی همچون پرو[۱]، بلوندل[۲]، بوفران[۳]، میزیه[۴] و … در زمینۀ برقراری نسبت بین معماری و هنر تئاتر به شخصیت بیانگر معماری و به عبارتی روایتگری معماری می‌پردازد. براین اساس عناصر معماری‌ای را که این وجه را در بنا قوت می‌بخشد، برمی‌شمرد و نقش بیانگری آنها را در ارتباط با مخاطب و برانگیختن تفکر و احساس در وی بیان می‌کند. به عبارتی نویسندۀ کتاب برای برقراری ارتباط بین دو رشتۀ معماری و تئاتر از نظریه‌های مطروح پیشین کمک گرفته است و با برقراری ارتباط بین این نظریات و سیاق زمانۀ آنها، سعی در استخراج بنیان‌های اجتماعی ارتباط دهندۀ این دو رشته و تأثیرات کالبدی آنها کرده است.

1. Perrault
2. Blondel
3. Boffrand
4. Mézières
اشتراک مطلب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
«مسجد سنجیده‌ی قزوین: کارکرد و زمان ساخت» | لیلا قاسمی، زهره تفضلی
در محله‌ی کهن راه‌ری در شهر قزوین، بنایی تاریخی با نام «مسجد سنجیده» وجود دارد. تاریخِ ساختِ این بنا و بانی آن نامشخص است. با در نظر گرفتن برخی شواهد کالبدی در بنا و برخی شواهد در گزارش‌های مرمتیِ بنا و نظر به اینکه برخی محققان پیشین با توجه به شباهت فرم بنا به مقابر، احتمال تغییر کارکرد این بنا را مطرح کرده‌اند، به نظر می‌رسد کارکرد اصیل بنا چیزی غیر از مسجد بوده و در دوره‌ای کارکرد آن تغییر یافته است. درباره‌ی کارکرد اصیل آن نظراتِ مختلفی وجود دارد.
اسطوره و اسطوره‌شناسی نزد ژرژ فردریش کروزر | نخستین نشست از سلسله نشست‌های سهراب
برگزارکننده: گروه پژوهشی میت‌اوخته، موسسه‌ی فرهنگی هنری کتاب‌آرایی ایرانی میزبان: نگارخانه‌ی لاجورد
ایران‌شناسی در قلمرو زبان آلمانی (دو گزارش تاریخی) | رودیگر اشمیت، مانفرد لورنتس
ایران‌شناسی در آلمان سنّتی غنی است و سابقه‌ای چندصدساله دارد. به‌واقع هیچ‌یک از حوزه‌های گوناگون پژوهش در تاریخ و فرهنگ ایران کهن، اعمّ از باستان‌شناسی،...
تاریخ هنر و نهادهایش: بنیادهای یک رشته (۱) | پاره‌ای دیگر از کتاب‌نگاشت توضیحی نظریه‌های تاریخ معماری و هنر
مهرداد قیومی بیدهندی
الیزابت منسفیلد، استاد تاریخ هنر در دانشگاه ساوت در سوانی امریکا، در این کتاب، مقالاتی را بر محور موضوع بررسی رشته‌ی تاریخ هنر را از...

وبگاه تاریخ‌پژوهی و نظریه‌پژوهی معماری و هنر