×

جستجو

معماری در آثار جلال آل احمد - ۲

توصیف با جزئیات بیشتر:
توانایی نویسنده در توصیف جزئیات و فضاسازی مناسب سبب شده تا به سادگی و به دور از پیچیدگی و با جملات کوتاه و رسا موضوع برای خواننده به نمایش گذاشته شود. نمونه‌هایی از توصیف معماری – بنا و فضا – :
"دعوت بی‌گفتار مسجد جامع. که از ۷۷۶ بود. و قبله‌اش کج. طاق بلند ایوانش با نقش بازوی بلند و ظریف اسلیمی‌های بزرگ به رنگ اخرا بر متن سفید گچ .[تصویر ۱] ۱"
"در که باز شد یک چهارطاقی وسط حیاطی بزرگ و قناس و دور تا دور پای دیوار بلندش زاغه هایی یا دخمه هایی با دری کوتاه و بی روزن. لابد برای زندگی خدمه دستگاه. و خود چهار طاق سالم بود و اجاق در وسط و بالاش گنبدکی با سوراخ. لابد دودکش.۲"
"امامزاده خشتی است و بنای تنگ و باریک خاصی دارد. برج مانند. با موذنه‌ای بی‌حفاظ و بریده. که پلکانش از بیرون دور بنای امامزاده می‌گردد. و گنبدی کوتاه و پخ. انگار قرار بوده آن را با ارتفاع بیش‌تری بسازند و منصرف شده‌اند. طرح بنای این امامزاده در نوع خود از جمله طرح‌هایی است که نظیرش را در این ملک کمتر دیده‌ام. طرح قلمی‌اش را داده‌ام. [تصویر ۲] ۳"
"غیر از آن کلیسای بزرگ و رنگ خورده و شلوغ یکی دیگر هم بود از آجر. نزدیک‌تر به رودخانه. نوعی گوتیک روسی.(یعنی می‌شود گفت؟) از بیرون هشت ضلعی و از درون چهارگوش. با فرورفتگی دسته‌های صلیب در دیوارهای قطورش. و از بیرون جمعا برج مانندی – پت و پهن – که هرچه بالاتر می‌رفت تنگ‌تر و تیزتر می‌شد. و این عبادتگاه خاص تزارها. بی هیچ زینتی بر دیوارها ... و دور تا دور کلیسا ایوانب و مسندی روبروی رود. ۴"

 

پی‌نوشت
[۱] کارنامه سه ساله – مسجد جامع قائن
[۲] سفر روس
[۳] تات نشین های بلوک زهرا
[۴] سفر روس

اشتراک مطلب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
سفر به ناکجای ایده‌ها | مروری بر کتاب «نزدیک ایده: درباره‌ی مکان‌ها و نامکان‌هایی که در آن‌ها فکر می‌کنیم»
علی طباطبایی
نزدیک ایده کتابی است درباره‌ی مکان‌ها و نامکان‌هایی که در آن‌ها فکر می‌کنیم. این کتاب که گردآوری زیمونه یونگ و یانا مارلنه مادر است را...
وبینار پنجم از سلسله وبینارهای تخصصی معماری منظر: منظر رودخانه
سخنران: فرشاد بهرامی پژوهشگر دکتری معماری منظر، دانشگاه ملبورن
برگزاری دومین همایش ملی بازاندیشی در چشم‌اندازهای بوم‌های بیابانی، چالش‌ها و فرصت‌های کالبدی، انسانی و اقلیمی
با توجه به اینکه چالش‌های مرتبط با زمین، آب، هوا و انسان در این منطقه به سرعت در حال افزایش است، همایش حاضر سعی دارد...
تاریخ هنر و روش‌هایش: گلچین انتقادی | پاره‌ای دیگر از کتاب‌نگاشت توضیحی نظریه‌های تاریخ معماری و هنر
مهرداد قیومی بیدهندی
اريک فرني در این کتاب چشم‌اندازي از روش‌هاي به‌کاررفته در تاریخ هنر و نیز بررسي سير تحول این روش‌ها و تأثیر هریک از آن روش‌ها...

وبگاه تاریخ‌پژوهی و نظریه‌پژوهی معماری و هنر