زهرا نامآور
اقلیم و معماری از منظری دیگر
زهرا نامآور
سالها بود که در نگاهم به معماری همواره جنبههای مشهود و قابل لمس غلبه بیشتری داشت. تاثیر عواملی نظیر رنگ و تناسبات که تاثیرات صوری و فرمی را در کنار تاثیرات غیرملموس توامان انعکاس میداد به خوبی برایم قابل درک بود ، اما عوامل غیرفرمی دیگری نظیر دما، جو (اتمسفر) و نظایر آن، جز در تامین حد آسایش، انعکاس روشنی در هویت فضا و طراحی معماری برایم نداشت. -ثبات اقلیم؛ از بهشت تا ملالت سال ۲۰۱۳ به مالزی، کشوری استوایی و بدون تغییر فصل، نقل مکان کردم. زندگی در مالزی برای من، که محدوده آسایش اقلیمی بدنم به طرز اغراق...
یادداشتی پیرامون نسبت طلایی در تمدن اسلامی [۱]
زهرا نامآور
جستجو در ریشههای کاربرد نسبتطلایی در معماری اسلامی مستلزم یک جستجوی جزءنگرانه و دقیق درمنابع اولیه ریاضیات تمدن اسلامی است. نشانههایی از کاربرد این نسبت در حل مسایل هندسی مربوط به معماران و صنعتگران در یکی از مشهورترین آثار علمی این حوزه، یعنی ”كتاب في مايحتاج الصنايع من اعمال الهندسه“ (كتاب در آنچه صنعتگر از اعمال هندسه نياز دارد) از ابوالوفاء بوزجاني دانشمند و رياضيدان مشهور سده چهارم هجري، قابل مشاهده است.
ردپای معماری ایرانی در تایلند؟
زهرا نامآور
در دورهمنشینی دوستانهای که در عصر یک روز تابستان برای صرف چای با جمعی از همکاران دانشگاهی گرد آمده بودیم، صحبت از مذهب و زبان در جنوبشرق آسیا شد.
ماجرای من و معماری ایرانی
زهرا نامآور
تا پیش از ورود به دانشگاه، به عنوان نوجوانی که اغلب سالهای زندگیاش را در اهواز، شهری مدرن و گره خورده با صنعت و نفت، گذرانده بود؛ تنها مواجهه من با معماری سنتی ایران به سالهای کودکی و سفرهای کوتاه و گاه و بیگاه به شوشتر بازمیگشت. شهری زیبا و کهن در شمال خوزستان که مامن خویشاوندی تنها بود و ما هرازچندگاهی برای پر کردن اوقات تنهایی به دیدارش میرفتیم.