×

جستجو

نقد معماری معاصر ایران- سفارت‌خانه‌های جمهوری اسلامی| نیّر طهوری

کتاب حاضر اولین مجلد از طرح پژوهشی دوجلدی با موضوع نقد معماری معاصر ایران در بخش ساختمان‌های دولتی است که به نقد و بررسی مهم‌ترین پروژۀ معماری دولتی ایران، یعنی سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی، می‌پردازد. این کتاب به معرفی و ارزیابی اندیشه و نظر و کوشش‌های عملی شش تن از برجسته‌ترین معماران معاصر ایران برای طراحی و اجرای ساختمان‌های نمایندگی جمهوری اسلامی در خارج از کشور اختصاص دارد.

مطالعه در «معماری معاصر ایران» با موضوع خاص «سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی» رخداد مهمی در عرصه فعالیت‌های نظری معماری است. آنچه در این کتاب ارائه شده است اطلاعات ارزشمندی در اختیار پژوهشگران و منتقدان و فعالان عرصه‌ معماری قرار می‌دهد. از این روی می‌تواند مورد توجه ناقدان معماری باشد که آثار معرفی‌شده را بر پایه یکی از رویکردها و روش‌های مرسوم نقد تجزیه و تحلیل کنند. با وجود آنکه پروژه طراحی دفاتر نمایندگی ایران در خارج از کشور، از مهم‌ترین پروژه‌های معماری معاصر ایران پس از انقلاب اسلامی بوده است، تقریباً هیچ‌گاه چنین جامع و روشن به آن پرداخته نشده است.

این کتاب در سه بخش و پنج فصل به معماری معاصر ایران و ویژگی‌های آن و همچنین به معرفی طراحان و معماران و طرح‌های منتخب آنها پرداخته است: فرهاد احمدی، سفارتخانه، کنسولگری و اقامتگاه سفیر در کره جنوبی، و سفارتخانه و کنسولگری سوئد؛ داراب دیبا، سفارتخانه برلین؛ حسین شیخ‌زین‌الدین، سفارتخانه توکیو؛ علی‌اکبر صارمی، سفارتخانه و کنسولگری تیرانا؛ ایرج کلانتری، سفارت ایران در تاجیکستان؛ و اقامتگاه سفیر در ایروان ارمنستان و سفارتخانه و اقامتگاه سفیر در گرجستان؛ سیدهادی میرمیران، سفارتخانه و سرکنسولگری در تایلند و سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در فرانکفورت آلمان، و سفارت ایران در زیمبابوه.

در این کتاب ۳۵۰ تصویر منتخب از معماری بناهایی چون ساختمان‌های اداری، سفارتخانه‌ها، سرکنسولگری‌ها، موزه‌ها، مراکز فرهنگی، غرفه‌های ایران در اكسپوها و نمایشگاه‌ها، از سال ۱۳۱۷ تا ۲۰۱۵، ارائه شده است.

اشتراک مطلب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
تاریخ هنر و نهادهایش: بنیادهای یک رشته (۱) | پاره‌ای دیگر از کتاب‌نگاشت توضیحی نظریه‌های تاریخ معماری و هنر
مهرداد قیومی بیدهندی
الیزابت منسفیلد، استاد تاریخ هنر در دانشگاه ساوت در سوانی امریکا، در این کتاب، مقالاتی را بر محور موضوع بررسی رشته‌ی تاریخ هنر را از...
تاریخ معماری چیست؟(۳) | پاره‌ای دیگر از کتاب‌نگاشت توضیحی نظریه‌های تاریخ معماری و هنر
مهرداد قیومی بیدهندی
سه نظرگاه گوناگون در خصوص مفید پنداشتن تاریخ معماری وجود دارد. نگاه نخست متعلق به زِوی است. وی سیاق‌مدار است و توجه به سیاق تاریخی...
دیدگاه‌های فمینیستی درباره‌ی فضاهای جنسیت‌زده در تاریخ هنر و معماری مدرن | برگزاری همایش: چرا زنان معمار بزرگی وجود نداشته‌اند؟
کنفرانس ما پیوندهای پیچیده‌ی بین جامعه، جنسیت و فضا را از دیدگاه کاملاً فمینیستی بررسی خواهد کرد. با این کار، تلاش می‌شود هم بر بهره‌وری زنان در تمامی ابعاد معماری و برنامه‌ریزی و هم بر گفتمان‌های تاریخی هنر در رابطه با درک جنسیتی و استفاده از فضا تأکید شود.
حیات ذهنی مورخ معماری: بازگشایی پرونده‌ی تاریخ‌نگاشت اولیه‌ی معماری مدرن | پاره‌ای دیگر از کتاب‌نگاشت توضیحی نظریه‌های تاریخ معماری و هنر
مهرداد قیومی بیدهندی
گوورک هارطونیان، استاد ایرانی‌تبار معماری در دانشکده‌ی هنر و طراحی دانشگاه کانبرا، استرالیا، در این کتاب، تاریخ‌نگاشت اولیه‌ی معماری مدرن را با نگاهی دیگر بررسی...

وبگاه تاریخ‌پژوهی و نظریه‌پژوهی معماری و هنر